Anmeldelse av Kaptein Sabeltann og den forheksede øya, norsk video-utgivelse fra 2000

Familie Spilletid: 77 minutter

Fengende Sabeltannforestilling

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.10.2013]

Greven av Gral vil ved hjelp av heksen Mirial av Gral prøve å lokke Kaptein Sabeltann fra sin borg til den forheksede øyen Gral. Lokkematen er en stor sabeltanntiger i rent gull. Men da tigeren forsvinner får Miriam skylden siden det var henne som skulle vokte den. Greven tar fra henne kreftene sine som straff. Greven av Gral vil fange Kaptein Sabeltann slik at han blir den nye herskeren over alle hav. Med på Sabeltanns båt finner vi Pinky som er ute etter å finne faren sin og blindpassasjeren Sunniva. De to allierer seg med Miriam for å forsøke å hindre Greven av Grals grusomme plan...

Filmen innledes med den sorte dame ligger for anker utenfor øya Gral. Når Kaptein Sabeltann lukter gull er det ingenting som kan stoppe ham. Det er natt og vi befinner oss langt til havs. Med på toktet er Pinky, som en gang var verdens yngste sjørøver. Nå har han reist fra Kjuttaviga for å prøve å finne tilbake til familien sin. Langemann er nemlig den eneste han vet i verden som kjenner faren hans. Derfor seiler Pinky med sjørøverne og later som om han er en av dem. Under et teppe i robåten som Langemann og Pinky har rodd ut med fra den Sorte dame, ligger en blindpassasjer fra Kjuttaviga. Hun heter Sunniva og nektet å la ham reise alene. Og inne på øya Gral er selveste Kaptein Sabeltann på gulljakt.

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har vært noen Sabeltannfan. Noe av det kommer nok av at jeg var akkurat litt for gammel til å dyrke Kaptein Sabeltann som kidsa i 'streeten'. Jeg har dog sett en forestilling, men ble ikke hektet av den grunn. Det var derfor med svært lave forventninger at jeg satt meg ned med min denne filmede forestillingen for å gi Kaptein Sabeltann et forsøk. Dette med filmet teater er jo heller ikke noe jeg har særlig sansen for etter de mange forestillingene med NRK’s fjernsynsteater. Dette er jo på mange måter barnas versjon av fjernsynsteateret og de har sett ut til å elske Sabeltann og det han har å gi. Selv vokste jeg opp med Fyllingsdalen teaters barneforestillinger som jeg digget over alt på jord den gangen og Sabeltann virker nok en smule mer forseggjort enn det.

Kaptein Sabeltann er skapt av Terje Formoe og det er også han som gir oss dette eventyret også. ‘Kaptein Sabeltann og den forheksede øya’ går rett på sak og setter oss inn i historien fint fra første stund, enten man har sett andre Kaptein Sabeltann-filmatiseringer eller ikke. Det første vi møter er to unge barneskuespillere som leverer oss replikker på en svært overtydelig måte. Dette var nok det jeg fryktet mest med denne forestillingen. Det er også en rekke barnslig form for humor som gir forestillingen krydder underveis. Man skal jo ikke glemme at dette er først og fremst laget for barnefamilier, men det er jo litt ok at voksne også får litt å bite i her også. Man får også ispedd en god del småfengende sanger som det er lett å synge med på. Man finner også selvsagt den kjente og kjære Kaptein Sabeltann-sangen som til og med er mer populær enn min barndoms sjørøversang, nemlig Torbjørn Egners ‘Kaptein Sorte-Bill’.

Når man først vender seg til at dette først og fremst er teater, må jeg si at dette ikke var så ille. Det er en greit engasjerende historie. Skuespillet er også ikke så verst for en slik forestilling med flere kjente navn som Janne Formoe, Jan Gunnar Røise, Anders Baasmo Christiansen og Helén Vikstvedt. Etter å ha sett mange andre norske barnefilmer, føler jeg dette også klarer å konkurrere greit med dem. Dette er til og med gøyere enn flere av Olsenbanden Junior-filmene. Sabeltann-maskineriet begynner å få rutine. Dette er svært enkelt å følge med på og fenger nok stort for de små og også litt for de voksne også. Man har også tatt lærdom av de gode monstergrøsserne at man ikke viser Monsteret for mye, og her er det Sabeltann som har den rollen og i løpet av de første førtifem minuttene er det ikke mye vi får se ham, men på slutten får vi en god dose av ham og det han har å by på.

Konklusjon: Dette passer godt for barn rett før skolealder av og oppover. For de under kan nok dette kanskje bli litt skummelt innimellom. Det er åpenbart mye underholdning for barn og når man ser dette skjønner man Kaptein Sabeltann er sjefen for alle små sjørøverfrelste. Dette er med andre ord lettere å la seg fenge av enn mye av det man får presentert i barne-TV. Det er også grei moral i stykket samtidig som dette faktisk underholder også. Dette kan ikke akkurat måle seg med 'Pirates of the Caribbean', men dette er i tillegg en produksjon som ønsker å gi oss et mer barnevennlig sjørøvereventyr.

- Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant - Underholdende film om kongen på havet
- Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama - Pirates of the Lama Rama!
- Kaptein Sabeltann - En helaftens norsk sjørøvertegnefilm med Kaptein Sabeltann
- Kaptein Sabeltann og hemmeligheten i Kjuttaviga - Denne forestilligen følger greit opp!
- Kaptein Sabeltann og skatten i Kjuttaviga - Sjarmfull forestilling, men filmatiseringen kunne vært mer proff

Les mer om video-utgivelsen

• Kaptein Sabeltann og den forheksede øya

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»