Anmeldelse av The Prestige, amerikansk film fra 2006

Drama, Fantasi, Thriller Spilletid: 128 minutter Aldersgrense: 15 år

The Prestige - Trailer 27.04.2007

En kommende klassiker

[Skrevet av: dreamrocker, Dato: 06.10.2007]
To store ulike tryllekunstnere er konkurrenter. Robert Angier er den store showmannen, mens Alfred Borden er en mer innadvent tryllekuntner som ikke er like god til å fremføre sine forbløffende triks. Dette skal forandre seg etter som de to kappes om å overgå hverandre i å presentere ubegripelige tryllekunster. Og snart involveres de i en kappestrid der den ene tryllekunsten er mer vågal enn den andre, og det setter mer enn bare deres eget liv på spill...

Christopher Noland er en regissør av høy klasse. Noe han har vist mange ganger ved filmer som Batman begins og Memento. Her i denne filmen viser han at han kan holde på spenningen til siste slutt.

Dette er en film som blir veldig egen ved måten han lyssetter og holder alt i mørke dystre farger, noe som utvilsomt blir gjort med vilje for å skape de følelsene han ønsker å bringe frem og det klarer han og til gangs. Når han da har en veldig god historie pluss meget gode skuespillere (Hugh Jackman, Christian Bale, Michael Caine) som klarer å formidle spenningen og stridighetene mellom dem så bra som de gjør, er det bare nødt til å bli bra. Meget bra.

Filmen holder deg på tå hev hele veien igjennom og gir deg ikke tid til annet enn å lure på hva neste trekk skal bli. Her er ikke løsningen eller konklusjonene klare før i de siste sekundene. En thriller på 125 min som er en virkelig godbit.

- Tenet - Nok et iskaldt mesterverk fra Nolan!
- Dunkirk - Et nokså iskaldt filmteknisk mesterverk
- Interstellar - Mektig filmopplevelse som utfordrer sansene og de små grå
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning
- Batman Begins - Fantastisk reboot av Batman
- Insomnia - Brukbar igjeninnspilling som forsøker å raffinere
- Memento - Utrolig kul baklengs filmunderholdning

- Intrikat spenning

09.10.2007 sier Nailer: Likte denne filmen godt, men jeg måtte bare kommentere at løsningen og konklusjonene var klare lenge før de siste sekundene.
08.10.2007 sier Bygdefjompen: En fortryllende historie fra en mesterlig regissør med et knippe fantastiske skuespillere.

Min komplette omtale:

• The Prestige
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • TV Sentralen (Youtube)
  • Jeremy Jahns (Youtube)