Anmeldelse av Rambo, amerikansk film fra 2008

Action, Drama, Thriller, Krig Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 18 år

Rambo - Trailer 06.02.2008

Actionpakket underholdning for gutta

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.10.2013]

John Rambo lever et fredfylt tilbaketrukket liv ved en elv tett opp til Burma. En dag kommer han i kontakt med en frivillig representant for en kristen menighet som vil sende medisiner inn i Burma. Rambo svarer at det vil bare være galskap da Burma er den reineste krigssone. Men etter litt overtaling får de med Rambo til å frakte dem oppover elven i sin elvebåt. Straks de kommer inn over Burmas grenser blir det bråk og Rambo må ty til våpen for å få kontroll over situasjonen. Ting går heller ikke som planlagt for de frivillige menighetsarbeiderne når de entrer Burma. Militæret kommer raskt på banen og rydder opp og dreper folket som får medisiner og resten tar de til fange. Ti dager etter at de frivillige skulle være tilbake, kommer deres pastor og leter etter dem. Han har leid inn en del leiesoldater for å finne sine menighetssøsken. De sender med andre ord inn djevelen for å gjøre Guds jobb. Rambo frakter dem opp elven, og blir etter hvert med leiesoldatene på redningsaksjonen. De er rede til å leve for ingenting å dø for en god sak...

Filmen begynner med en svært sterk scene med en grusom handling der noen mennesker blir skutt på åpen rismark. Det hele roes så noe ned igjen i det Rambo entrer lerretet. Han lever nå et tilbaketrukket liv på grensen opp mot Burma i 'bushen'. Han livnærer seg med å fange slanger til farlig organisert veddemålssport. Rambo ser ut til å ha funnet fred i hjertet sitt i busjen. Men han er nok også preget over det ville livet han har levd med mye kjemping for gode saker. Han virker å være lei av krig, men kan ikke helt la være å være med for å kjempe for en god sak når han blir involvert i den.

At det skulle gå 20 år før det kom en ny Rambofilm var det vel ingen som trodde. Og denne filmen viser at Rambo ikke var den verste filmen å børste støv av og bringe frem i lyset igjen. Det er jo litt artig å se Sylvester Stallone igjen som Rambo. Han ser definitivt mer sliten og herjet ut enn han gjorde i sine yngre dager. Og det at man bruker den samme gamle thememusikken er med å skape en grei nostalgisk atmosfære rundt det hele. Stallone sjonglerer her med mange baller og det gjør han på en ganske underholdende måte. Han har en regihånd som serverer fansen det de vil ha. Hans manus er ikke stort å rope hurra for, men det gjør nytten og danner et okei grunnlag for nok en ny Rambo-film. Det som overrasker deg litt er at Stallone faktisk ikke spiller så verst her. Faktisk mye bedre enn fryktet. Det som er sikkert er at det definitivt er gøy å se Rambo igjen.

Da denne filmen kom tilbake i 2008 var det burmanske styret under stor internasjonal kritikk. Fra 1962 til 2011 ble landet styrt av en militærjunta. Nå er mye endret seg og landet har holdt sitt første demokratiske valg. Denne filmen er med andre ord til skrekk og advarsel mot land der militæret tar total kontroll og undertrykker folket. De burmanske herrene blir skildret som en gjeng sadistiske menn som blir pisket rundt med våpen for å plage å drepe folk. Jeg har ikke satt meg godt nok inn i virkeligheten her så jeg kan ikke si om det virkelig er så ille som det dette fremstiller, men det kan hende det har vært slik som dette på det verste. Uansett så er det bra at man problematiserer farlige regimer, selv i en Rambofilm.

Dette har beveget seg litt bort fra det man fikk i den første Rambo-filmen som må sies å være et par hakk mer kvalitet enn det man fikk her. Men denne filmen klarer å sikte seg inn på andreplassen og jeg føler dette er den nest beste Rambofilmen som er laget. Her får man nok av action og høye smell. Det hele er virkelig overdrevent til tusen, men dette fungerer bra som en gutteactionfilm. Filmen bygger seg bra opp og har en underholdende finale. Det er en del sterke scener og mye brutalitet i filmen. Noe er selvsagt nødvendig for å kunne beskrive det totalitære regimet og hvordan de ved hjelp av våpen leker Guder. Mot slutten blir det skikkelig vilt. Man småhumrer litt av humoren som er bakt inn i filmen, selv om mye av det som skjer her er akkurat på grensen av hva som føles som akseptabel underholdning.

Som sagt så er det mye overdrivelser i filmen. Det er mye teite ting her som bare ser tøft ut på film. Eksempelvis blir folk blåst bort av hver kule som treffer dem som om det skulle være en gigantisk kanonkule som treff dem. På slutten får man se Rambo skyte med en mitraljøse som borer alt den treffer i to med stor treffsikkerhet. Dette er selvsagt bare på film at det skjer slik. Det blir en god del øye for ‘øye og tann for tann’-drap her. Dette er en skikkelig voksenfilm med berettiget 18-års aldersgrense.

For min del synes jeg nok denne filmen var bedre da jeg så den første gang på kino. Historien er litt tynn og man lurer aldri helt på hvor dette vil ende. Likevel får man oppleve Rambo i aksjon på en måte som gjør ham til en bra sympatisk helt, selv om det for noen kanskje kan bli litt vel mye helteklisjeer her til tider. Jeg føler denne Rambofilmen gav meg det jeg hadde forventet av en slik film. Dette er tanketom underholdning som nok føles aller best for de som vokste opp med Rambo eller som liker voldsom action med mye blod og brutalitet. For min del digger jeg den første Rambofilmen og denne underholdt meg også en del selv om jeg nok ser noen scener med en viss bismak i kjeften. Jeg ruller en litt forsiktig firer for en tullete actionfilm for voksne.

- Rambo: Last Blood - Avslutningen for en stayer i actionbransjen...
- Rambo 3 - Middelmådig og usannsynlig krigsaffære

- Rocky 4 - Typisk action fra Stallone og Dolph Lundgren
- Staying Alive - Helt okei dansefilm
- Rocky 3 - Nostalgisk 80-tallsaction med Stallone og co
- Rocky 2 - Fortsetter boksesagaen

- Folkemord i Burma, på Hollywood-budsjett.
- Rambo tilbake fra pensjonisttilværelsen

06.10.2008 sier Aylar Von Kuklinski: KNALLBRA FILM!!!! ELSKER DEN GLEDER MEG TIL Å SE DEN EN GANG TIL SIDEN JEG HAR DEN PÅ DVD ;=)
10.09.2008 sier NURV: Godt skrevet! :) Jeg har alltid likt Rambo-filmene men synes nesten denne var litt skuffende, den var rett og slett kjedelig den første timen.
18.02.2008 sier Pål Frostad: Denne filmen var på enkelte punkter realistisk, mens på andre punkter gjør en det som ser kult ut.

Jeg må si at dette var en actionfilm man må tilbake til 90-tallet for å finne en av samme kaliber, og kaliberet var høyt i denne filmen på alle våpen :D

Dette var gøy fra ende til annen. Justice!!!
25.01.2008 sier mart9447: Ser SINNSYK kul da
23.01.2008 sier Carl: Veldig god omtale, Knivo! Du har fått meg til å ville se filmen. ;-)

• Rambo
  • nationen.dagenstv.com
  • Filmfeber.no
  • Gamereactor.no
  • Filmnytdvd.dk
  • StudVest

Emmett/Furla Films, Millennium Films Inc., Rogue Marble, Equity Pictures Medienfonds GmbH & Co. KG IV