Anmeldelse av Bestevenner, norsk film fra 2009

Barn Spilletid: 79 minutter Aldersgrense: 7 år

Bestevenner - Trailer 26.10.2009

Engasjerende og spennende barnefilm om norsk asylpolitikk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.09.2013]

Julie, Naisha og Mette er bestevenner. De er alle ni år gamle og går i samme klasse på en bygdeskole. Naisha bor sammen med moren sin på et asylmottak. Julies far er politimann og får plutselig en alvorlig og upopulær sak å håndtere. Det er blitt bestemt at Naisha og moren har fått avslag på asylsøknaden sin og må reise ut av landet. Men før Julies far får håndtert saken er allerede Naisha og moren sporløst forsvunnet. n vet hvor hun og moren hennes har blitt av. Dermed blir det opp til Julie og Mette å komme til bunns i mysteriet...

Filmen åpner med at jentene er ute og kjører kjelke sammen. Det går fort nedover den store bakken. Helt nederst i bakken klarer de ikke svingen og kjører ut på et jorde. Der lager de istedet engler i sneen. De har det helt topp og ønsker seg at de skal være bestevenner for alltid. Det går snart mot jul og på skolen synger de Santa Lucia-sangen. Etter sangen spør læreren hva Lucia-feiringen egentlig er. Julie vet svaret, men tørr ikke si det høyt. Hun visker det til sine venner slik at de kan si svaret. Læreren spør så Julie om hun kan si svaret, men hun får ikke frem en lyd. Etter timen spør læreren om Naisha vil være Lucia på juleforestillingen. Julie får forespørsel av læreren om å være konferansier i juleavslutningen. Det vil hun.

Dette er nok litt gøy for barna. Her er det mye lek og moro. Bestevennene spøker med Igor og kaster snøballer på ham så han kommer løpende etter dem. Men man har også litt alvor her. Denne barnefilmen er bra aktuell i tiden og tar opp interessante problemstillinger som norsk asylpolitikk og annet som kan være vanskelig for barna. Det er ikke alle som har det like lett på med å opptre foran et publikum og snakke høyt i klassen. Jeg må si at jeg kjente meg litt igjen i dette. Det er alltid litt skummelt første gangen en eksempelvis skal synge høyt alene. Julie sliter mye med dette. Hun tørr nesten ikke prøve heller. Vennene forsøker å hjelpe henne, men hun vil helst være usynlig slik hun alltid har vært. Men Julies problemer blir bare blåbær sammenlignet med Naisha som får føle på hvordan det føles å bli kastet ut av trygge gode Norge. Her får barn oppleve hvordan det kan være å miste sin beste venn på denne måten. Mange barn bor gjerne i årevis i asylmottak og får en tilhørighet i landet og så blir de bare helt brått og hjerterått bedt om å reise hjem igjen.

Filmen er greit spennende og har et bra driv. Det blir mye jakt med politiet hakk i hel. Filmen er god på å fortelle historien uten å overdrive for mye. Barna er gode å spille og har masse sjarme her som trekker opp. Også musikken er svært god og full energi med ‘The Black Sheeps’. Man blir engasjert i denne fortellingen på en måte jeg ikke trodde var mulig med en barnefilm. Det er vanskelig å skulle si nei til noen når man har blitt skikkelig kjent med dem. Dette er en tankevekker og en fint utgangspunkt for debatt. Filmen klarer å skille seg litt ut i mengden barnefilmer. Den mangler nok det siste lille ekstra for å kunne bli en klassiker, men den treffer bra i tiden. Selv om filmen rører bort i norsk asylpolitikk på en opprivende måte er filmen god på bunn.

For å oppsummere så er dette en film som man trygt kan servere barna sine. Begynnelsen er litt platt til tider, men det kommer seg veldig etterhvert som filmen rister av det sukkersøte. Regissør Christian Lo gjør med andre ord ingen dårlig debut med denne filmen. Lo tar barna på alvor og lager film på deres premisser på en aktuell måte. Med denne filmen som utgangspunkt, så må jeg si at jeg gleder meg til å se Los ‘De tøffeste gutta’ fra 2013. Dette er en velmenende norsk barnefilm som er litt vond på det verste. Dette er nesten fritt for de typiske banale barnevitsene. Alt i alt er dette en fin og engasjerende barnefilm. Det er ikke verst å lage en så underholdende film om asylpolitikk.

- Los Bando - En roadmovie om rock for unge tenåringer
- De tøffeste gutta - Kick-Ass og Hit Girl tar igjen

10.11.2009 sier Paladila: helt bra film skulle øsnker at jeg også vil værer mer på skuespill på film jeg også

• Bestevenner
  • God Kveld Norge (TV2)