Anmeldelse av Carl Gustav, gjengen og parkeringsbandittene, norsk film fra 1982

Familie, Mysterie, Eventyr Spilletid: 79 minutter Aldersgrense: 7 år

Frisk og underholdende barnefilm fra det glade 80-tallet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.09.2013]

Carl Gustav er en gutt i barneskolealder. Han og gjengen hans oppdager noen som gjør ting i det skjulte. Det hele begynner i det noen voksne menn i dress og hatt måler opp en lekeplass med skumle hensikter. Neste kveld slår skurkene til i ly av mørket. De kommer med sine store maskiner til lekeplassen og omgjør alt om til den hardeste asfalt slik at flere biler kan parkere. Carl Gustav og gjengen undersøker saken videre, fordi de vet at dette ikke er riktig og det fører dem ut på farlige eventyr...

Filmen starter med at vi flyr innover vannet og før blokkene i Fyllingsdalen i Bergen møter oss. Det er en drabantby i Bergen. Vi blir kjent med stedet her med at borgerne reiser til byen for å arbeide. Fyllingsdalen er nesten en liten by i seg selv. Der bor menneskene, de handler og de har bilene sine og barna har sine lekeplasser. Deretter glir man videre og får se at et ungt rockeband spiller ute på en scene. Vokalisten er kledd i tvangstrøye. På butikksenteret Oasen (Eller Jippo som det heter i filmen) er det ikke alltid like lett for de som jobber der. Eksempelvis får vi se en mann i gorillakostyme som forsøker å selge bananer. Den om har de aller største bekymringene er sentersjefen. Og når det ikke er nok parkeringsplasser blir kundene irriterte.

Vi møter først på Carl Gustavs gjeng som sykler på vei til skolen. Men Carl Gustav selv er ikke å se. Han har forsovet seg igjen. Vi får så se rommet hans som er alle gutters drøm for hans tid med en rekke forskjellige duppedingser som skal få ham til å våkne. Han er superopphengt i tegneserier om superhelter. Han leser dem til og med når han sykler. Gjengen digger å henge på spilleautmathallen på senteret eller på lekeplassen. Carl Gustav driver også å leker litt detektiv, men til nå har han ingen oppklarte saker, men det skal han forsøke å rette på her.

Da jeg var yngre digget jeg denne filmen. Den er alt annet enn norsk i sin oppbygning. Her har man sett til Hollywood når man laget dette. Vi får en spennende historie med mye artige små detaljer i alt barna foretar seg og alt de leker med. Spesielt Carl Gustav har mye elektroniske kule hjelpemidler som skiller ham ut fra andre barn. Dette minner litt om The Goonies selv om ‘Carl Gustav, gjengen og parkeringsbandittene’ faktisk er laget mye før den. Ola Solum har regissert filmen og han er mest kjent fra filmer som Orions Belte, Reisen til julestjernen og Landstrykere. Men også denne filmen har mange friske trekk for sin tid. Flysekvensen i begynnelsen er effektfull og stilig. Vi får også en fin sekvens med skyer som beveger seg raskt. Det blir også sekvenser med supermann og diverse eksplosjoner og annet som er gøy på film for barn. Det blir også tid for laserstråler, et helikopter som kjører innendørs og en megstor datamaskin. Og også får man en grei themesang av Jahn Teigen i god gammel 80-tallsstil. Som alle andre filmer på 80-tallet så er også Helge Jordal med her som senterleder.

Humoren er ganske artig som at en dame spør om Cal Gustav skal være med opp igjen med heisen, da svarer han kjapt: tror ikke du eg har annet å gjøre enn å kjøre heis hele dagen. Det er morsomt for oss bergensere å se denne filmen da vi kjenner igjen humoren og typene vi møter her. Det får vi ganske raskt stadfestet i filmen også med eksempelvis krangel om parkeringsplasser på kav bergensk. Det blir også gjenkjennelige gloser som ‘Rævedilteren’ og unger som snakker slang på en morsom, men okei naturlig måte.

For å oppsummere er dette en god spenningskomedie for barn og familien. Filmen har god moral i bunn, men er ikke så pedagogisk eller dramatisert. Her er det rein moro og underholdning. Det er masser av sjarme og en solid måte å presentere filmen på for sin tid. Det blir også en god del minner for meg som vokste opp på 1980-tallet i Bergen. Historien er svært tynn og enkel, men Ola Solums regigrep og de sjarmklumpene av noen barn løfter dette opp av parkeringsplassasfalten. Filmen er kvikk og med masser av fiffe detaljer. Filmen har jo tapt seg noe med årene, men når dette kom var filmen nærmest revolusjonerende innenfor barnefilm i norsk målestokk. Det gjør at jeg ruller en sterk firer og anbefaler alle barn, bergensere og andre som trenger 1980-tallsnostalgi.

- Trollsyn - Sagnet om Jostedalsrypa
- Landstrykere - Severdig norsk fargerikt Hamsundrama
- Orions Belte - Svært solid norsk actionthriller!
- Reisen til julestjernen - Den norske klassikeren som gir oss god julestemning

• Carl Gustav, gjengen og parkeringsbandittene

Norsk Film A/S, Regionalfilm

«Rashomon - Demonenes port»