Anmeldelse av The Walking Dead - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 2011

Grøsser, Thriller, Drama

The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 5 26.07.2014   The Walking Dead - Trailer 03.11.2010   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 6 11.07.2015   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 4 21.07.2013

Walking Dead - Sesong 2 - Mindre zombier og mer indre stridigheter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.09.2013]

Her får vi fortsettelsen på historien om verden etter apokalypsen. Et virus brøt ut og plutselig ble de vandrende døde (Zombiene) herrer over planeten. Rick Grimes leder en gruppe over noen av de siste overlevende på planeten. Det er hardt å skulle holde seg i livet for ham og gruppen sin. I tillegg blir det interne stridigheter som truer med å rive gruppa i filler. Det blir stadig vanskeligere for dem å holde fast ved sin egen medmenneskelighet. For om de vandrende døde truer deres eksistens, har de minst like mye å frykte fra dem som fortsatt er i live. Mennesket er desperate i kampen i disse siste dager for menneskeheten...

Sesongen begynner med en tilstandsrapport om at våre venner forsøker å holde seg borte fra zombiene og overleve så godt de kan. De har mistet noen men fortsetter å kjempe. Det tar over 12 minutter før vi treffer på den første zombien i den andre sesongen. Da kommer en stor zombieflokk vandrende forbi våre stakkars venner som må gjemme seg under bilene. Akkurat denne scenen er en scene der man kjenner den sitrende spenningen langt ned ei magen. Men man irriterer seg også litt over måten våre venner ter seg på. De burde vært bedre på å takle slike situasjoner da de har vært så lenge på rømmen. Man takler at barna ikke oppfører seg etter boken, men når voksne lager lyder og oppfører seg litt mot all fornuft, liker man ikke det.

Den første sesongen var veldig lovende og representerte noe helt nytt og spennende i serieverdenen. Første episode begynner greit, men det kunne vært mer driv i episoden. Resten fortsetter ikke like vass. Det krever mer for å overbevise nå når man har fått en helt topp første sesong å måle opp mot. Verdenen er kul og stor og øde. Man hadde forventet å få samme spenning som man fikk i første sesong. Igjen får man mye blod og 'discusting' scener som det ikke er så kult å fortære mat når man kikker på. Man føler seg av og til litt smådårlig og ting knyter seg i magen på en av flere årsaker. Man kjenner igjen stemningen fra første sesong, bare at man føler man dveler for mye med detaljer i denne andre sesongen.

Jeg tror veldig mange bare vil se Zombier og spenning knyttet til menneskenes overlevning, men serien tar en litt ny retning her. Det blir mindre zombier og mer mennesker som forsøker å overleve i hverdagen. Man går også tilbake i tid og viser hva som har skjedd før første sesong. Menneskene holder seg utenfor zombienes territorium og man får mer hverdagslig handling som farskapsdrama og middager som skal tilberedes. Man føler at dette ikke er like gøy å se på. I første sesong så vi at livet var tøfft for vår venner. Det levde konstant i frykt og hadde lite ressurser å leve for. Her beveger de seg ut i skogen der det ikke er så mye farer. Noen av dem gir nesten opp menneskeheten. Vi får se at de tenker til og med på om det er verdt det å ha barn i denne råe verdenen. Det blir også noen svik underveis og man får inntrykket av at om man skal lage overleve og lage omelett, så må man knuse egg.

I første sesong kunne vi tenke oss flere episoder. Denne andre sesongen har fått over dobbelt så mange episoder, men blir ikke noe bedre av den grunn. Man får fremdeles noen klaustrofobiske zombiesituasjoner, men man lengter tilbake til den intense stemningen som man fikk mer av i første sesong. Jeg tenker på da man måtte rasjonere på alt av kuler og krutt slik at man kunne komme seg unna faren. Her er de kommet seg unna faren, og da går liksom luften litt ut av ballongen. Man får rett og slett for lite spenning og dramaet tar helt overhånd. Det er ikke underholdende nok å bare skildre hverdagen til noen mennesker i skogen. Man forventer mer zombier i en serie som titulerer seg med ‘The Walking Dead’.

Det blir også litt tafatt innimellom som om manuset ikke er skrevet med like mye flid som i første sesong. Det hele går litt sakte frem. Serien blir bare mer og mer langdrygt. Når man kan bruke flere episoder på å avgjøre småting, føler man det blir for kjipt. Det er ikke rart om du kjeder deg litt når du ser dette. Dette er en helt annerledes sesong enn den første. Dette mangler tidvis driv. Man får en del øyeblikk som er opp mot første sesong og det er disse øyeblikkene som gjør sesongen verdt å se selv om man ikke synes dette er så bra som det burde være. Zombiene er mer i bakgrunnen her. Det virker som om man velger å ha litt teite måter i manuset å ha med zombiene på her, som at de blir holdt i live på en låve på gården de bor på. Det er jo viktig med karakteroppbygning i serier, men her ble det rett og slett for mye av det.

For å oppsummere føler man at denne andre sesongen er verdt å se for fansen, men at det er noe langdrygt til tider. Effektene er fremdeles gode og man lurer på om denne overfokusen på menneskene er gjort for å spare penger. Dette andre kapittelet er tidvis et sørgelig skue som man merker man bryr seg mindre og mindre om. Sesongen begynner greit og klarer lenge å holde på deg som seer, men så blir det for tafatt. Hadde denne sesongen også vært gjennomført på 6 episoder, kunne også dette vært hevet en del hakk. Dramaet er heller ikke solid nok til å bære dette alene. Zombiene burde vært bedre innkapslet i denne sesongen og ikke bare være statistunderholdning. Det er fremdeles litt spenning igjen her, men det føltes ikke godt nok at eksempelvis zombier plutselig skal snike seg innpå våre venner. Jeg føler at jeg nesten er litt snill når jeg premierer denne oppfølgersesongen med en svak firer, men det er som sagt mye på grunn av kvaliteten på innspillingen og det at man tidvis får igjenoppleve spenningen av den solide første omgangen. Finalen er også utrolig spennende og vel verdt å få med seg, men det noe dryge midtpartiet kunne man fint klart seg uten.

- The Walking Dead - Sesong 7
- The Walking Dead - Sesong 8: Mye action
- The Walking Dead - Sesong 9
- Walking Dead - Sesong 1 - Fantastisk zombieserie!
- Walking Dead - Sesong 3 - Ny giv i zombieverdenen!
- Walking Dead - Sesong 4
- Walking Dead - Sesong 4
- Walking Dead - Sesong 4 - Zombiens seiersgang
- Walking Dead - Sesong 5 - Beste sesongen til nå!
- Walking dead - Sesong 6 - Iskald spenning

23.05.2011 sier cuegirl: Fantastisk serie!

Følger tegneserien til punkt og prikke! <3
08.11.2010 sier Jacob: Brukt over en dag på å laste ned første episoden i HD! Gleder meg :)

• The Walking Dead
  • The Walking Dead - Sesong 6
  • The Walking Dead - Sesong 7
  • The Walking Dead - Sesong 8
  • The Walking Dead - Sesong 9

«Rashomon - Demonenes port»