Anmeldelse av Shaft, amerikansk film fra 2000

Action, Kriminal Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 15 år

Afroamerikansk testosteronkulhet med action og kjappe replikker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.09.2013]

Shaft er mannen som aldri svikter. Han er tøff, rå og sexy som få. Filmen begynner med at Shaft treffer på en ålesleip rasistisk morder ved navn Walter Wade, Jr. Han er en ung drittsekk som alltid kommer opp i problemer, men han kommer fra en rik familie som ordner opp for ham med gode advokater slik at han slipper å sone særlig lenge. Bevisene er ikke håndfaste nok for Wade, men Shaft har funnet et øyenvitne til et mord Wade har begått. Hun er redd og lever i skjul. Shaft må spore henne opp for å forsøke å buste Wade en gang for alle. Det gjør det heller ikke bedre at korrupte politimenn og ondskapsfulle narkofyrster stiller seg i veien for Shaft  når han bare prøver å gjøre jobben sin...

Filmen bygger på 1971-versjonen av filmen Shaft, men istedet for å være en remake fungerer dette mer som en oppfølger til originalen. Jeg har ikke sett originalen, men om den er like vass som dette så lover det bra. Jeg noterte meg i alle fall at Richard Roundtree (Shaft i originalen) spiller en mindre rolle her som Onkel John Shaft. Konseptet er som en typisk politifilm, bare litt mer fargerikt med de sorte i føringen. Det blir mye løpejakter på forbrytere. Shaft er i god form og liker å buste folk som har fortjent det. Han er tøff med de tøffe og hard med de harde. I det filmen begynner får vi se at Shaft jobber i politiet, men så blir han forflyttet over i narkotikaavsnittet der han jobber undercover.

Samuel L. Jackson passer brillefint inn som Shaft. Han er en bad ‘motherfucker’ som man aldri kødder med. Han er omtrent den kuleste afroamerikaner du har sett på film. Jackson har gjort en god del lignende roller fra før av og her viser han også at hans rutine flyter over på oss som ser på med hans flotte karisma. Han er også dresset opp i flotte klassiske kostymer som skriker kult mot oss. I tillegg får vi en badguy i Christian Bales skikkelse. Han viser seg å kunne gjøre et utall roller med sin gode innlevelse i denne drittsekkrollen.

Filmen begynner noe småtregt, men tar seg greit opp etter hvert. Historien er noe rett frem og filmen har ikke det beste manuset, med mye hopping i tid i begynnelsen. Men når Samuel L. Jackson entrer lerretet er alle sorger over mangel på spenstig manus glemt. Testosteronet strutter ut av hver minste muskel her og patroner blir slynget mot oss med stor presisjon fra Shaft som knerter en haug badguys før man rekker å rope på hjelp. Filmen har litt glimt i øyet og det gjør at en gliser litt over en del av kommentarene. Man får ubertøff 1970-talls funky musikk som også gir mye groove tilbake til filmen. Det blir mye skyting og action, kvikke kommentarer krydret med stygg slangbanning og også noen biljakter. Man finner humør i hvordan Shaft kødder med alt og alle for å vise hvem som er den egentlige sjefen i gaten. Det blir også en del drama mellom slagene, selv om dette aldri blir filmens store styrke.

For å oppsummere så er dette en film som passer godt for gutta. Den er ikke revolusjonerende på noe vis og kan virke noe enkel, men gjør jobben sin. Filmen hadde imidlertid tapt seg noe siden jeg så den på kino første gang, men gutta jeg så den sammen med hadde ikke noe å klage på og likte det de så. Når filmen er på sitt beste er den et fyrverkeri å se på med sin kule fremtoning og sin passende ironi som biter fra seg, men så går filmen for langt med alt den forsøker seg på. Man mister realismen og det blir lett litt for mye kuler og blod i en salig blanding, selv om dette aldri blir noen Tarantinofilm av den grunn. Jeg skulle ønsket meg et litt bedre manus, men dette er ikke så ille tatt alt i betraktning. Jeg ruller en veldig forsiktig firer for en Samuel L. Jackson i storslag.

- Shaft - Samuel L. Jackson i 2019-versjonen av Netflixfilmen Shaft
- Shaft in Africa - Shaft infiltrerer en slavehandler
- Shaft's Big Score! - Shaft setter hardt mot hardt og plager mafiaen
- Shaft - John Shaft er kulheten selv!

- Abduction - Barnslig og stivt
- Four Brothers - Action-drama med og for gutta