Anmeldelse av For Tors skyld, norsk film fra 1982

Drama, Familie Spilletid: 82 minutter

En film om alkoholproblemer, vennskap og samhold

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.09.2013]

Vi skal besøke en drabantbyfamilie. Tor er en ung gutt med en familie i oppløsning. Faren drikker som en svamp og har ikke livet under kontroll. Familielivet fungerer ikke og moren til Tor orker ikke mer. Hun pakker sakene og drar fra Tor og faren. Det fører til at også Tor rømmer hjemmefra. Han vil forsøke å tvinge faren til å foreta et valg mellom kjærligheten til ham og det liv han nå fører. Tor rømmer ut i skogen for å finne tilbake til noen av de gode opplevelsene han og faren hadde sammen tidligere. Vennene prøver å hjelpe ham, og han blir i tillegg forelsket. Tor gjør seg sine refleksjoner og forstår at han må legge sitt eget grep på livet...

Det hele åpner med at vi får se en grønn skog. Ved et vann hører vi noe barn leke. Et stykke fra skogen driver noen barn å kaster mynter på strek i gaten. Så kommer Tors far sjanglende og drita full bort og vil være med å kaste på strek. Tor liker ikke synet og løper inn i blokken. Like etter blir det bråk når faren kommer hjem til moren til Tor så forfyllet. Tor gjemmer seg på loftet så han slipper unna all kranglingen.

‘For Tors Skyld’ er basert på Mathis Mathisens bok fra 1982 med samme tittel. Det er et sårt problem filmen tar opp. Alkohol har ødelagt mange familier og barna liker ikke å se foreldre være ruset slik at de ikke kjenner dem igjen. Slike problemer kan lett eskaleres når ikke barna får skikkelige forhold å vokse opp under. Man kan ikke bare lat alkoholen styre familielivet. Mye bråk og uro er noe ingen ønsker i hjemmet. Tors respons på dette er å stikke av ut i skogen. Etter hvert ser vi at hans venner bryr seg om ham og forsøker å finne ham slik at de kan hjelpe ham.

Filmen er ikke bare problematisk og man får se at Tor får fri fra problemene i skogen sammen med vennene sine. Det er viktig å ha gode venner slik som Tor. Vennene gjør det enklere for Tor å komme å 'deale' med problemene. Regissør Knut Andersen har klart å lage et solid drama ut av dette. Her får man mange sommerskildringer med Tor og vennegjengen på samme måten som i Andersens tidligere film: ‘Den Sommeren jeg fylte 15’. Her får vi en annerledes oppvekstskildring, men vi får også se Tor møte kjærligheten. Man kan lære litt om hva alkoholen kan gjøre med barn, selv om dette ikke er den mest dystre skildringen man har sett på det planet. Filmen er med på å gi håp for andre som sliter i samme situasjon. Dette blir en film som både passer for voksne og tenåringer. Filmen gir et tidsriktig bilde av tidlig 1980-tallet. Mange vil nok finne en del nostalgi i filmen også. Dette var en tid da barna var ute og lekte og ikke satt inne foran TV-en og dataskjermen.

Knut Andersen har satt sitt preg på dette og viser at han kan lage langt mer enn bare folkekomedie. Denne filmen er ganske fin og lys og beskriver håpet opp i alle problemene. Det er ikke noen overproblematisering og filmen viser alt på en troverdig måte. Skuespillet er bra og greit naturlig gjort. Barneskuespillerne gjør en dugens jobb og passer godt inn i filmen. Filmmusikken til Sigmund Groven er også med på å sette sitt preg på dette. Han skaper både lystig ung sommeraktig leken fløyte og munnspill-musikk til strykermusikk som er mer tilpasset de mer triste stundene.

For å oppsummere synes eg denne filmen var litt sart og optimistisk opp i alt det triste. Filmen var helt annerledes enn det jeg hadde sett for meg på forhånd. Det er ikke det største drivet i filmen, men dette var igrunnen ganske okei levert. Særlig for å være en eldre norsk film. Filmen skal også ha 'cred' for at replikkene falt litt mer naturlig og ikke virket så påklistret som det mange ganger blir i norsk film. 'For Tors skyld' var med andre ord en liten overraskelse som bø på litt mer enn jeg hadde forventet.

- Dragens fange - Norsk-russisk vikingfilm
- Den Sommeren jeg fylte 15 - Lavmælt og grei pubertetsskildring
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Balladen om mestertyven Ole Høiland - Ole Høiland, storforbryter og pikenes Jens
- Brent jord - En svært undervurdert norsk krigsfilm om tyskernes herjinger i Nordnorge
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Hurra for Andersens! - Koselig, folkelig og humoristisk norsk film