Anmeldelse av Arrested Development - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 2004

Komedie Spilletid: 30 minutter Aldersgrense: 15 år

Arrested Development - Sesong 2 - Mer kvalitetsmoro!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.09.2013]

Familien Bluth er fremdeles helt skadeskutt. Pappa George Bluth ble lei av fengselslivet. Han latet som han hadde et hjerteattakk og kom på sykehus. Der stakk han bare av med første sjanse. Nå er han på rømmen fra politiet. Det gjør at stakkars Michael Bluth får en stri tørn med å holde familien sammen for å sikre det som er verdt igjen av deres verdier. Igjen er selskapet på vei i unnabakke. Det blir ikke bedre av at Michaels bror Gob blir president over selskapet da Michael får lovlig lede selskapet lenger. Gob utnytter sin nye situasjon selv om han bare egentlig var ment å være pro forma-leder. Michaels søster Lindsay og hennes mann har store samlivsproblemer. De bestemmer seg for å ha et åpent forhold. Det blir mer artige intriger i denne andre sesongen når Bluth-familien forsøker å gjøre det rette på sitt helt destruktive vis...

Sesong 2 starter i det Michael Bluth tar med sønnen sin for å starte et nytt liv i Arizona. Han vil ikke jobbe for familien mer. De er jo bare en gjeng grådige egoister med samme nese som ham. Men etter at familien ikke merker at han er borte, drar han tilbake for å vise at han drar avgårde. Men han endrer planer igjen og da de bestemmer seg for å reise kan de ikke dra fordi hans far er rømt fra fengsel og han kan da ikke forlate delstaten.

Det skjer også mye her. De møter Micheal Moore på sin vei og blir del av hans dokumentar. Moren til Michael står i med ektemannens bror. Faren er på rømmen med sin yngre sekretær og elsker gjennom mange år. Lindsay forsøker å finne seg en ny flørt. Tobias forsøker å komme med i ‘Blue Man Group’ og hans baller kommer på TV. Vi får også feire jul med Bluth-familien. Gob får jobb hos en konkurrent og Michael gjør jobben for ham, for at han skal lykkes. De trenger nemlig et bra forhold til konkurrenten. For konkurrenten handler alt egentlig om en årlig baseball so han vil vinne. Tobias samler sammen en gjeng og forsøker seg på et gjengopprør i god gammeldags ‘West Side Story’-stil. Buster prøver å få seg dame. Gob prøver å ligge seg til toppen i Bluth Company. George-Michael er forelsket i Ann som han ikke er i familie med. Buster mister hånden. Maeby blir ansatt på en Hollywoodfilm.

Etter første sesong følte jeg kanskje at all mark var pløyd, men denne andre sesongen viser at jeg tok feil der. Denne sesongen beveger seg videre. Det blir ny moro når Bluth-familien føkker mer til. Jeg liker å se hvordan denne skadeskutte familien gjør hva som helst for å holde seg flytende. De lever virkelig i nuet og alle penger brenner i hendene deres. Det blir morsomt å følge deres korttenkte løsninger på alt mulig de foretar seg. Karakterene er så hodeløst tåpelige på sitt helt eget vis der de utfyller hverandre perfekt som storsnobber som ikke vil ha skitt på silkehanskene sine.

Karakterene er så tøysete at man gang på gang ikke klarer å la latteren slippe til. Folka i er fremdeles litt skrudde og hele familien har så mange rare typer som utfyller hverandre sett med komiske øyne. Michael er den normale i hønsegården, som skjemmes litt av sin familie og deres oppførsel. Hans bror Buster er fremdeles nærmest tilbakestående. Gob er pappagutten, rundbrenneren og en mislykket tryllekunstner. Lindsay er den pene mammaen som her er ute å bruser med fjærene for å forsøke å få mannebein til å oppdage henne. Pappa George Senior er like sleip som vanlig og denne gangen har ålen sluppet unna lovens lange arm og også familien sin. Mamma Lucille er den typiske rikmannsfruen som er vant med å holde fascaden i miljøet sitt og bruke penger mens andre ser det. Tobias Fünke er en rar mann som ikke ser ut til å ha noen glede av damer, og særlig ikke sin kone Lindsay. Maeby er Tobias og Lindsays datter. Hun er litt preget av dette, men gjør alt hun kan for at foreldrene skal leve sammen og ikke skille seg. Sistemann ut er George-Michael Bluth som er sønnen til Michael og han draes mellom faren og resten av den rare familien.

Denne serien klarer å holde komikken oppe i hele sesongen. Det er ikke verst å klare dette kunststykket. Dette er litt mer tullete enn Friends, men er like komisk. Enkelte episoder er svært morsomme. Man klasker seg på låret av en del av poengene. Dette er ikke akkurat hverdagskomikk og man kjenner seg ikke igjen i så mye her, men likevel føler man at det hele rer så kreativt skrudd sammen at man gnir seg i hendene. Det er fantastisk morsomt når Tobias spiller en karakter, som en krysning mellom Mrs. Doubtfire og Mary Poppins, for å besøke sin egen datter.

- Avengers: Endgame - Den episke avslutningen på en episk saga
- Avengers: Infinity War - Underholdende totalgigantisk stormannsgalskap
- Captain America: Civil War - Godt og gjennomarbeidet om heltesplittelse!
- Captain America: The Winter Soldier - Storslått effektaction av et Marvel-høydepunkt!
- Welcome to Collinwood - Taperkomedie som ikke overbeviser nok

- Arrested Development - Sesong 1 - Topp, frisk og kreativ sitcom!

• Arrested Development

Imagine Entertainment, 20th Century Fox Television, Imagine Television, The Hurwitz Company