Anmeldelse av Hurra for Andersens!, norsk film fra 1966

Familie, Komedie Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 7 år

Koselig, folkelig og humoristisk norsk film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.08.2013]

I en nabostrøk i en norsk drabantby med pene mennesker i rekkehusomgivelser ligger en gammel rønne og slurver ned nabolaget. Der bor Carl Alfred Andersen med sin dame og sine fire barn. Familien lever fra hånd til munn og har ikke hverken tid eller penger til å respektere naboenes regler for hvordan strøket skal være. Særlig er naboen Hermansen med å gjøre livet surt for naboskapet med Andersen. Og da lykken smiler til Andersens og de vinner en stor pengepremie blir det bryllup, men nabolaget støtter ikke opp om Andersen og det forsøkes å kuppe bryllupsselskapet. Det blir det dårlig stemning av i nabolaget...

Filmen åpner med at vi får se et gammelt rotete hus. Ut av det kommer familien Andersen. Far i huset skal på jobb. Før han setter seg i den grønne lastebilen sin må han si farvel til konen og alle ungene. Utenfor jobben hans driver noen unger å knuse glassruter. I pausen fyller alle ut tippekupongen. Andersen har ikke greie på fotball, men han setter kryss etter mønsteret i de knuste rutene som ungene hadde gjort ugang med. Hos naboen til Andersen er det fult oppstyr fordi en av hønene til Andersen er forvillet seg bort på eiendommen deres. Nabo Hermansen mener at dette er en sak for styret og mener at Andersens kråkereir må bort. Mens hans sønn ikke er like på stien med Andersen da han har et godt øye til Andersens eldste datter. Herr Hermansen er heller ikke tilfreds med sin kone og drømmer om nabokonen, Fru Salvesen.

Filmen bygger på Sigurd Hølmebakks roman med samme navn som filmen. Her får man moro fra første stund. Humoren som man her får er i slekt med den man finner i ‘Støv på hjernen’ og ‘Sønner av Norge’. Dette er en folkelig komedie om slik vi ser for oss eldre nordmenn levde. Man får sympati for Andersen og familien hans. De forsøker bare å leve slik de har vokst opp med, men nabolaget er i endring og da stiller de også krav til Andersen. Man får se hvordan det nye Norge vokser frem. Dette får man en grei situasjonskomedie av. Her får man et tidsriktig bilde av Norge på 1960-tallet.

Andersen er en familie som går mot strømmen. De er mange barn sammen og så er de til og med ikke gift. Dette var nesten helt uhørt på denne tiden med barn utenfor ekteskapet. Ungene går mer eller mindre på 'rakken' og har fri barneoppdragelse. Andersen er ikke så nøye på ting og finner seg i det meste. De lar livet skure å gå. Selv ikke lar dem affisere når lysverket kommer og tar strømmen. Andersens er noen 'survivere'. Radarparet Arve Opsahl og Aud Scønemann scorer høyt i denne filmen. De spiller dette paret på en folkelig sjarmerende måte. Familien er avlet på lykke og de tar livet helt som det faller seg. De har ikke noe intensjon i å ødelegge for andre, men lever sitt liv på sin egen måte.

Blant annet er Rolv Wesenlund med her og hans karakter er Hermansen selv som er en skikkelig regelrytter som er vanskelig å like. Han kjeler med den røde snertene bilen sin hver morgen når han skal til jobben med den ivrige kikkeren Fru Salvesen (Elsa Lystad) stirrende i vinduet. Wesenlund lager en artig type som ikke ligner på noe av det jeg har sett fra før. Han gjør til stemmen sin som gjør at man ikke helt kjenner igjen som hans. Dette passer godt sammen med hans voldsomt omstendelige byråkratiske type som liker å putte inn mest mulig fine ord i en setning for å virke mer intelligent.

Filmen er regissert av Knut Andersen som har regissert andre norske suksessrike komedier som ‘Operasjon Løvsprett’ og ‘Olsenbandens siste bedrifter’. Denne filmen er svært sjarmerende og morsom i sin form. Ting virker naturlig laget. Her blir det mye ståhei når byggelaget forsøker å skape splid med Andersens. Men man kan ikke kjøpe alt for penger. De ønsker seg nemlig snille naboer mer enn masse penger. Man blir lett engasjert i denne filmen som er viser seg å være mer solid enn de fleste andre komedier. Man gapskratter ikke, men dette er mer naturlig morsomt. Det er en lun og fin humor her. Morsomst er den stakkarslige Wesenlunds karakter, men også Opsahl og Scønemann er mer på å lage dette til en festlig affære sammen med Elsa Lystad.

Dette fungerer også som en film utenfor komedien og dens poenger alene. ‘Hurra for Andersens’ forteller en grei historie og skildrer et tidsrom Norgeshistorien før vi fant olje og ble steinrik. Også musikken i filmen er ganske bra i denne filmen med sin blanding mellom den tradisjonelle stødige filmmusikken til Egil Monn-Iversen og også opptreden av bluesgruppa Public Enemies. Disse tonene svinger det skikkelig av. Og filmen ellers er også godt over middels. Dette er en norsk klassiker som nesten er like god i dag som da den ble laget for ca 40 år siden. Det er en grei konflikt i filmen som vi også kan lære noe av i dag som vi knapt nok kjenner naboen vår. Moralen er også god til slutt og man avslutter tittingen med et smil på munnen. En fin film for alle som liker eldre norsk film.

- Dragens fange - Norsk-russisk vikingfilm
- For Tors skyld - En film om alkoholproblemer, vennskap og samhold
- Den Sommeren jeg fylte 15 - Lavmælt og grei pubertetsskildring
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Balladen om mestertyven Ole Høiland - Ole Høiland, storforbryter og pikenes Jens
- Brent jord - En svært undervurdert norsk krigsfilm om tyskernes herjinger i Nordnorge
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Nydelige nelliker - Som et komisk skudd i mørket
- Operasjon Løvsprett - Til tider morsomt tøys og tull

13.04.2009 sier Beckerjr: Den så jeg på NRK 1 igår. Ble helt sjokka av at Aud Schønemann og Arve Opsahl var med. Jeg tror kanskje at den kommer på DVD til neste år er ikke helt sikker.
13.04.2009 sier Pål Frostad: Den er ikke i salg på DVD. Men du kan leie den på biblioteket på VHS
13.04.2009 sier anikra: noen som vet om denne er i salg?

• Hurra for Andersens!

Teamfilm AS