Anmeldelse av Sus og dus på by'n, norsk film fra 1968

Komedie, Kriminal Spilletid: 75 minutter Aldersgrense: 11 år

Norske småkriminelle skaper noe moro

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.08.2013]

Vi skal tilbake igjen å besøke Slegga og kompani. Denne gangen henger han sammen med Reven og hans Nelly. Etter å ha brukt opp alle pengene på alkohol trenger de akutt penger. Nelly foreslår seg å skaffe ærlig arbeid, men det synes Slegga er en dårlig ide. Etter å ha spankulert forbi en skraphandler der noen kjøpte en rosemalt kiste får Reven en ide. Nesten alle har en kiste stående på loftet og Nelly har nettopp lært seg rosemaling. Hvis Reven og Slegga skaffer kister så ordner Nelly rosemalingen slik at det kan bli butikk. Men det ordner seg ikke alltid for småkriminelle gutter...

Filmen åpner med at et korps spiller på en paviljong i en park. I mens går Slegga i Arve Opsahls skikkelse og lusker i mellom trærne. Når spillingen er ferdig stjeler han med seg et horn. Han tar med seg hornet på bussen der han møter Reven. De går opp på en høyde der de setter seg ned å leser et brev fra Nelly. Hun sitter i fengsel for første gang. Men hun skriver at hun har det godt, men kunne godt tenke seg ut. Hun slipper straks ut og da gleder hun seg til å treffe Reven. Like etter møter Reven henne med blomster og Slegga spiller bryllupssang på hornet. Turen går så hjem til Nelly og deretter på Vinmolopolet for å skaffe alkohol til å feire friheten.

Filmen er basert på Egil Lians bok med samme navn som filmen. ‘Sus og dus på by'n’ er laget som en oppfølger til ‘Nydelige nelliker’ fra 1964. Denne gangen har filmen mer konkret handling og føles som om filmen går mer rett på sak. Man har gjort filmen ganske mye lettere. Dette er en mer gjenkjennelig komedie, men konseptet er fremdeles det samme. Jeg likte bedre den første filmens friskhet, men denne filmen er mer reinskåret komedie, men mye enklere laget. Det gjør at jeg ikke blir helt klok på hva som jeg egentlig liker best, selv om min smak heller mest mot bedre filmmakeri da jeg er litt mer filmhjerte i meg enn folkelig komedie.

Humoren er nok litt mer fremtredende i denne filmen enn den var i den første filmen som var noe mer mørk og troverdig skildret. Det er en litt mer lystig tone i denne filmen og det kommer bedre frem at det er en komedie. Og som i de fleste norske filmer fra denne tiden dåner folk lett av et kakk i hodet med en hvilken som helst gjenstand. Jeg må si at jeg smilte litt mer av denne filmen enn den forrige i rekken. Her blir det mye simple enkle tyverier som mildt sagt er like lite gjennomtenkt som det disse smågangsterne er. Kistestjeling blir mer en belastning i lengden. Det er grenser for hvor mye flaks disse karene kan ha. Og når det først går galt, så forsøker våre stakkars kriminelle å skrøne seg ut av situasjonene. Det gjør at de ofte går ned med flagget til topps når de blir avslørt gang på gang av lovens lange arm. Blir også tid til annet tyveri og interesse for en bil med noe gjemt i baksetet.

Regi er delt på Knut Andersen (1 Olsenbandenfilm), Mattis Mathiesen og Knut Bohwim (11 Olsenbandenfilmer). Det samme trekløveret står også bak manuset for filmen. Dette ligner litt mer på Olsenbanden, bare i mindre forhold. Kuppene er langt fra like store, men teamet er det samme. I hovedrollene finner vi Arve Opsahl, Carsten Byhring og Aud Schønemann. I tillegg får man Sverre Holm også i en mindre rolle. Om man liker eldre norsk film og særlig de store stjernene er denne filmen verdt et gjennomsyn. Den er litt moro om man først klikker med humoren som er litt typisk for sin tid, selv om dette ikke er snakk om en storfilm.

Med den første filmen friskt i minnet, hadde jeg fryktet at dette kanskje kunne bli enda fattigere og slettere utført enn det faktisk er. Jeg er jo litt mer sær av meg i filmsmaken og sånn sett likte jeg bedre den forrige filmen, men den klarte ikke å fremstå slik man hadde forventet av en slik film. Denne filmen er mer rett frem folkelig komikk. Men dette ble litt mer oppstykket og er igrunnen bare tre lengre kortfilmer som danner en film til sammen. Det passer igrunnen greit inn da man får flere øyne på konseptet. Den første filmen var jo også litt episodisk den også da vi følger flere forskjellige personer i flere mer eller mindre tilfeldige spøker som henger sammen med en rød tråd i det hele. Men man hadde ikke trengt å dele det så voldsomt opp i oppfølgeren, det hopper jo så mye frem i tid at det godt kunne vært en del av klippearbeidet å få dette til å passe bedre inn.

Dette var en helt ok film som aldri blir det helt store. Man skjønner jo straks hvordan dette vil gå til slutt med dette klientellet. Det er den samme leksen som man får i Olsenbanden som jevnt over er like amatørmessige som det man opplever her, bortsett fra Egon Olsen da som hever den kriminelle IQ-en for dem. Om du er godt over middels opptatt av norsk film og er en som ler deg i hjel av alt de gamle revykomikerne hoster opp, så er det værsågod å prøve seg på denne som er svært lettbeint underholdning, men uten den helt store filmiveren.

- Dragens fange - Norsk-russisk vikingfilm
- For Tors skyld - En film om alkoholproblemer, vennskap og samhold
- Den Sommeren jeg fylte 15 - Lavmælt og grei pubertetsskildring
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Balladen om mestertyven Ole Høiland - Ole Høiland, storforbryter og pikenes Jens
- Brent jord - En svært undervurdert norsk krigsfilm om tyskernes herjinger i Nordnorge
- Hurra for Andersens! - Koselig, folkelig og humoristisk norsk film
- Nydelige nelliker - Som et komisk skudd i mørket
- Operasjon Løvsprett - Til tider morsomt tøys og tull

• Sus og dus på by'n

Teamfilm AS

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»