Anmeldelse av Operasjon sjøsprøyt, norsk film fra 1964

Musikal, Komedie Spilletid: 78 minutter Aldersgrense: Alle år

Gir deg ikke den humoren du forventer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.08.2013]

Vi blir med inn i den norske marinen. Det er noen lystige fyrer vi møter. Mannskapet består av kokk Bottolph, jentefuten Kalle 'Ingo' Bråten, løytnanten Fridolin Holter, gasten Erik Langseth og maskinisten Amandus. Vi blir med dem ut på tokt. Ferden går fra Bergen mot Tromsø med hurtiggående motortorpedobåter. Her blir det også tid til litt kjærlighet og drømming. Vi blir også med et besøk inn på vidda og møter samene og en søt samejente. Her får vi som mye humor, sang, musikk og jenter i hver havn...

Filmen åpner med at noen marinesoldater marsjerer inne på en festning og ut på veien. Nede på kaien står det flere marinebåter linet opp. Sjømannen Bottolph Johansen kommer til en av båtene og spør etter admiralen. Bottolph har ikke vært hjemme på 15 år og har gått i dampfart siden konfirmasjonen. Nå vil han tjene verneplikten sin i marinen. Noen av de andre ombord på båten mener at han kan slippe siden han er så gammel, men Bottolph skal søke seg ut han. Det svaret gjør at den ene marinegutten faller i vannet av forskrekkelse.

Dette er oppfølgeren til den nest mest sette filmen i Norgeshistorien. Som sin forgjenger Operasjon Løvsprett, skal vi nok en gang ha moro med det militære, bare at denne gangen er det marinen som skal lokke oss ut av skogen og ut på havet. Dette var nok sikkert en stor vervepost for marinen, selv om ikke like mange så denne som Operasjon Løvsprett. Men også denne filmen ble en bra publikumsmagnet. Men dessverre er ikke denne filmen like stødig som sin forgjenger. Ikke det at den var noe stort filmmessig, men den var i alle fall full av simpel humor.

Her får vi som tittelen antyder mye sjøsprøyt. Humoren er ikke like fremtredende som i Operasjon Løvsprett. Det er fint lite man faktisk ler av her og dette føltes mer som en litt traust oppfølger som prøver bare å skumme ‘sjøfløten’ av den første filmens suksess. Mye av risen for at dette ikke fungerer skal manuskriptene av Bias Bernhoft og Bjørn Sand ha. De har skrevet et manus som ikke innbyr til noe særlig humor å skrive hjem om. Når man prøver å lage humor at en mann skal kaste seg i den kalde sjøen fordi han mistet en avfallsbøtte, kan manusfolka takke seg selv for at dette ble så skralt. Og når man kjeder seg i hjel, skråler man frem en sang for at vi ikke skal sovne helt. Det er også svært lavt tempo i filmen. Det er nesten som det gjenspeiler det flytende sjølivet, men det er dårlig nytt for en komedie som dette forsøker seg på.

I rollene treffer vi mange storheter. I hovedrollene finner vi igjen Arve Opsahl, Rolf Just Nilsen, Odd Borg. Også andre fjes som Wenche Myhre, Arne Bendiksen, Per Asplin og Kari Diesen er med. Men denne gangen klarer disse store navna på blokken ikke å redde denne filmen fra å bli noe man ikke vil se to ganger. Det blir også en del sangnumre underveis, men de er også svært middelmådige gjennomført de også. Det er ikke noen man gidder bryet med å nynne på hverken underveis eller etterpå filmen er ferdig.

Det er noe ved det at det er ekstra kjedelig å se en dårlig komedie som man ikke ler av, og denne filmen er en av dem. Det er ikke blant det dårligste jeg har sett, bare ikke gode nok spøker til å fylle filmen. Det er heller ikke noe helhetlig historie her heller. Det blir med bare at man følger kysten oppover med forsøk på å skape humor og sang underveis og i hver havn. Humoren er dog snill nok, men den er ikke av det slaget undertegnede ler eller smiler av. Dette mangler sjarm og regissør Knut Bohwim har laget langt bedre filmer enn dette, som blant annet den første Olsenbandenfilmen.

For å oppsummere så var dette langt svakere enn jeg hadde regnet med. Istedet for å se dette burde man bruke tiden på de andre norske komediene som det er mer driv i en dette. Det er rart at man ikke klarer å få mer ut av dette med dette skuespillerensemblet. Dette var rett og slett drepende kjedelig og uten et eneste smil gjennom en hel komedie. Operasjon Sjøsprøyt slo aldri helt an for meg, den var rett og slett gjespende kjedelig.

- Operasjon Løvsprett - Til tider morsomt tøys og tull

- Olsenbandens siste stikk - Mimeverdig stemning fra gyldne tider
- Ute av drift! - Folkekomedie med kjente norske kominavn
- Men Olsenbanden var ikke død - Passe verdig filmavslutning for banden
- Olsenbandens aller siste kupp - Olsenbanden holder koken
- Olsenbanden gir seg aldri! - Olsenbanden kjører tanks og forsøker seg på aksjemarkedet
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder - Olsenbanden i trøbbel om havets gull
- Olsenbanden og Data Harry sprenger verdensbanken - Olsenbanden slenger seg på dataalderen
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet - Togmoro med Olsenbanden
- Olsenbanden for full musikk - Olsenbandensuppe som reddes mot slutten
- Olsenbanden møter Kongen og Knekten - Et lite steg tilbake for banden
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok - Olsenbanden er tilbake for å rane skap med svarte penger
- Olsenbanden tar gull - Olsenbanden på Sørlandet på jakt etter gull
- Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe... - Komedie som har sine humoristiske øyeblikk
- Olsenbanden - Operasjon Egon - Overcrazy komedie med sjarm
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Det Største spillet - Krigsfilm som er passe solid til tider, men det drar noe ut

07.02.2008 sier Pål Frostad: Den finnes bare i brukt omgang på VHS. Det kan være du er heldig å kommer over den på noen Nettauksjoner eller bruktsjapper. Ellers så vet jeg at det var en som drev og digitaliserte den over til DVD på helt privat basis, men vet ikke helt navnet på personen og hvor stort omfang.
07.02.2008 sier anikra: Noen som vet om det er mulig å få kjøpt denne?

Teamfilm AS