Anmeldelse av I slik en natt, norsk film fra 1958

Drama, Thriller, Krig Spilletid: 98 minutter

Nyansert krigsdrama om jødiske barns flukt for livet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.08.2013]

Andre verdenskrig raser. Norge er okkupert av Tyskland. Høsten 1942 begynte nazistene å sende norske jøder til konsentrasjonsleirer i Tyskland. I Oslo er Gestapo klar til å gå til aksjon mot jødene i byen. Imens samler to norske kvinner noen foreldreløse jødiske barn på et barnehjem i Oslo. Men heller ikke der var de trygge. Bare minutter før Gestapo slo til, ble barna blitt flyttet. Barna blir fraktet ut på landet for å bo med Goggen og Maren. Foreldrene til barna ble drept av Hitler. Mange av dem har ikke en slektning i livet, og nå er også barna i dødsfare ute på landet. De må etter hvert over til Sverige raskest mulig, men veien dit er farefull...

Filmen begynner med at Ludwig van Beethovens skebnesymfoni strømmer ut av høyttalerne. En tysk soldat står vakt utenfor en bygning i Oslo. Like etter ankommer en svart bil med en tysk offiser. Han kommer med ordre fra føreren om at Norge skal renses for jøder. Alle jøder skal pågripes og føres i skip på havnen. Aksjonen varer fra klokken 02 til klokken 06 og skal utføres stille, men effektivt. Det er en rasemessig sanering, og ingen straffeaksjon. Aksjonen begynner nøyaktig klokken 02:00 hos Doktor Lehmann. Men han lar seg ikke fange og hopper ut vinduet. Tyskerne glemmer han, da de tror han er død, men på legevakten viser det seg at det er noe liv i ham. Lehmann stotrer frem noen siste ord. Han ber sykepleierne ta seg av barna på barnehjemmet.

Colbjørn Helanders filmmanuskript bygger på en faktisk hendelse. Tittelen "I slik en natt" er hentet fra Wergelands dikt "Jøden", og handler om Gestapos jakt på en gruppe jødiske barn i Oslo, og om det dristige forsøket på å bringe barna i sikkerhet. Det er laget utallige filmer fra andre verdenskrig. Også her hjemme i Norge er det mange krigsfilmer å velge i. Vanligvis skildrer disse filmene helter som tar opp kampen mot overmakten, men denne filmen skiller seg mer ut da den skildrer mer flukt enn kamp. Her får vi se at flukt også er en måte å komme seg bort fra den meningsløse brutaliteten. Vi møter krigens ofre og ikke helter. Folk er på begge sider. Man treffer de gode hjelperne som forsøker å hjelpe de jødiske barna fra den sikre døden, men også forræderiet er tilstede. Også bildet av fienden blir fremstilt nyansert. Det skilles mellom både gode og onde tyskere. Det er nettopp dette menneskelige bildet som gjør filmen spesiell. Vanligvis blir tyskerne fremstilt som noen udyr, men det er nok ikke riktig å skjære alle over samme kam, selv om de representerer fienden. Dette er i alle fall sterke saker. Tenk å gå til krig mot uskyldige barn!

‘I en slik natt’ begynner bra, men så mister den litt av kruttet i midtdelen. Filmen har enkelte scener som virker litt konstruert som da Goggen låser inn knuselige gjenstander fordi en av dem blir ødelagt. Det er mulig denne scenen er ment som humor, men jeg smiler ikke så mye av den. Og noen slike scener blir det flere av. Dialogen er også litt stiv til tider, men innholdet i filmen er bra spennende og intensivt. Jeg liker spenningen om hvem man kan stole på og ikke. Filmen beskriver mer hvordan folk flest hadde det under krigen. Landet er okkupert og det handler om å unngå å bli tatt av tyskerne. Det virker som om enkelte slutninger i filmen er litt for enkelt skildret. Mye fungerer bra for å få handlingen til å gå fremover. Dramaet funger noenlunde greit. Scenene med tyskerne er kanskje de beste i filmen. De spiller bra og overbeviser som nyansert tysk bidrag i filmen.

Skuespillerne gjør det greit. I fremtredende roller finner vi Anne-Lise Tangstad, Lalla Carlsen og Joachim Holst-Jensen. i viktige roller. Holst-Jensen spiller Goggen, en komponist og den unge legens (Tangstad) onkel. Carlsen spiller Goggens husholderske. Sammen klarer de å holde de unge flyktningene skjult i noen nervepirrende uker før de kan loses over grensen til Sverige. Man finner også to tyske skuespillere. Günther Hüttmann og Ottakar Panning kommer fra tysk teater, og ifølge regissøren Sigval Maartmann-Moe gikk dette tysk-norske samarbeidet helt utmerket. Det blir ofte best når man har skikkelig tyskere i rollene.

For å oppsummere så var mitt inntrykk av denne filmen litt blandet. Filmen skal ha for at den gir et nyansert bilde av tyskerne. Det hele begynner bra og mot slutten blir det også mer nerve i filmen igjen. Dette er ikke så ille og fungerer godt som et krigsdrama. Noen småting trekker litt ned med for enkle replikker her og der og litt rushing i handlingen enkelte steder. Det blir også litt krampaktig humor innimellom som ikke passer helt inn i den ellers så dystre og alvorlige filmen. Stort sett er denne filmen et solid drama som forteller en viktig glemt historie. Dette handler om mennesker som vil sikre små uskyldige barn en fremtid også etter krigen. Slutten er i alle fall svært så spennende. For min del ligger denne filmen å bølger mellom tre og fire på terningen. Jeg har litt vanskelig for å skulle bestemme meg, men jeg gir filmen en solid treer fordi jeg er litt i tvil.

- Vår egen tid - Leksjon i første del av nyere historie sett fra et norsk ståsted
- Peter van Heeren - Smarte småfornøyelige lurerier
- Dei Svarte hestane - Nynorskfilm med et godt drama i bunn som bygger på Vesaas diktning

27.10.2012 sier filmelsker77: veldig bra film om andre verdenskrig

• I slik en natt