Anmeldelse av Alien, engelsk (britisk) film fra 1979

Thriller, Sci-Fi, Monster-film, Grøsser Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 18 år

En absolutt 6'er

[Skrevet av: xcon4-7, Dato: 12.09.2007]
Alien er den første filmen i den mest populære sagaen i science-fictions historie. Her treffer vi "Sigourney Weaver" som "Ripley". Hun er det sterksinnede kvinnemennesket som er nærmest skapt til å kjempe mot galaksens mest ultimate skapning. Denne fryktinngytende filmen begynner når besetningen på romskipet "Nostromo" utforsker et merkelig radiosignal fra en planet. De utforsker nærmere og gjør en forferdelig oppdagelse. De oppdager en livsform som avler i en menneskekropp. Og da blir marerittet raskt en realitet, og nå må besetningen ikke bare kjempe for sin egen overlevelse, men også for menneskehetens...

Det er ikke helt uten grunn at filmen er den mest kjente og populære "romvesen"-filmen i historien. Det har blitt gjort en aldeles glimrende jobb når det gjelder produksjon av effekter og skapninger til tross for at filmen er laget på slutten av syttitallet.

I denne filmen gjør Sigourney Weaver en enestående jobb som "Ripley", den selvsikre, uavhengige og tøffe dama som alle ser opp til. Hun spiller godt, og det er lite dånedimpen og sutring fra hennes side. Og det til tross for at hun blir jaget av tre meter høye siklende skapninger med barberblad på haletippen og syre som blod.

Min konklusjon er klar; Denne filmen er absolutt verdt å se. Den anbefales på det varmeste.
Man biter nærmest negler gjennom omtrent hele filmen, og noe så nervepirrende som dette må man se langt etter.

- Alien: Covenant - Gjennomarbeidet og spennende Alien-comeback!
- Prometheus - Solid sci-fi som varmer hjertet, men ikke helt Ridley Scotts beste
- Aliens vs. Predator: Requiem - Romvesen har krig på jorden enda en gang
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Alien - Oppstandelsen - Special edition er fint severdig
- Alien 3 - En enklere monstergrøsser
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi

- Alien: Covenant - Gjennomarbeidet og spennende Alien-comeback!
- All the Money in the World - Hva penger kan gjøre med folk...
- The Martian - Passe smart romeventyr med både sjarme og humor
- American Gangster - Gnistrende gangsterdrama
- Kingdom of Heaven - Direktor’s Cut hever filmen flere hakk
- Matchstick Men - God underholdning
- Black Hawk Down - Troverdige og hardslående krigshandlinger
- Gladiatoren - Engasjerende underholdning for alle!
- G.I. Jane - Første kvinne som prøver seg som Navy SEAL
- Thelma & Louise - Vanvittig roadtrip
- Black Rain - Douglas er god som vanlig i en folkelig actionfilm
- Legenden - Eventyrfilm som har sine magiske øyeblikk
- Blade Runner - Gjennomført sci-fi-klassiker!

19.10.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tor Erik Martinsen sin omtale 'Et mesterverk i både gruvekkende skrekk og sitrende sci-fi': Veldig bra anmeldelse Tor Erik. Digger Alien og elsket din omtale. Si fra hvis du er interessert i å skrive anmeldelser for filmfront. Ta kontakt med meg på mail eller facebook.
15.05.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sci-fi klassikeren fremdeles glimrende som spenningsfilm': Var veeeeldig i tvil på karakteren, men følte at om man skal velge seg en 'skrekkfilm' så syns jeg "Alien" faller bittelitt utfor betegelsen. Mulig det tross alt var mer direkte skrekkelig i 1979? :)
15.05.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sci-fi klassikeren fremdeles glimrende som spenningsfilm': Interessant anmeldelse som faktisk tørr å rokke ved en film som står som en klippe i sci-fi-historien og faktisk ennå er blant mine favoritter :)
Også artig å få skrekkvinklingen på anmeldelsen av Alien.
10.03.2014 sier Tore Andre Øyås: TOTALT kongefilm!! :)
18.09.2007 sier kanoner: Jeg vet dette er en klassiker, og at jeg nå kommer til å trakke på noen tær, men jeg har bare et ord om denne filmen: kjedelig.

• 1000misspenthours.com
  • ereviews.dk