Anmeldelse av Monsteruniversitetet (Monsters University), amerikansk film fra 2013

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie, Fantasi Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: 7 år

Monsteruniversitetet - Kinotrailer 25.04.2013

Helt grei forhistorie om Mike og Sully

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 01.08.2013]

Nok en prequel er klar for verdens kinoer når det denne gang er forhistorien til karakterene fra ”Monsters Inc.” som skal fortelles.

Mike Wazowski og James P.Sullivan er kjent som et uadskillelig par, men slik har det ikke alltid vært skal vi få vite. Helt siden universitetsstudenten Mike var et lite monster har han drømt om å bli en Skremmer. I løpet av sitt første semester ved MU (Monsteruniversitetet) skal han få lære seg at han må jobbe meget hardt for å nå målet. Når skolens kjekkas i Sullivan skaper konkurranseinstinkt mellom de to, ja da blir de begge sparket ut av universitetes Elite Skremme Program. For at de skal lykkes må de to ulike personlighetene mot deres store skrekk samarbeide.

Disney-Pixars ”Monsteruniversitetet" er regissert av Dan Scanlon og produsert av Kori Rae, begge tungt inne i tidligere store animasjoner som ”Biler”, De Utrolige” og ”UP”.

Oppfølgeren til den sterke ”Monsterbedriften” fra 2002 er altså en prequel, forhistorien til Mike og Sullivan, før de startet med å arbeide ved Monsterbedriften. Det er både morsomt og spennende å følge deres yngre ungdomsår, og flere bikarakterer får vi også se og gjenkjenne fra den første filmen. Uttallige karakterer skal læres opp til å bli barns verste mareritt av noen skremmere og både det visuelle i farger og animasjon, samt detaljer florerer i denne filmen. Filmatisk skiller filmen seg ikke særlig ut, den er bare pen og enkel å se på. Bruken av 3D er også veldig nedtonet.

Også hele filmen som helhet oppleves som veldig enkel og rett frem. Det er lite overraskelser etter hvert som skoleåret nærmer seg slutten og Mike og Co skal forsøke å oppnå respekt som skremmere. Denne gjengen er nemlig alt annet enn skumle og blir derfor latterliggjort fra sine medelever. Både moral, handling og fremgang er slik forutsigbart og tradisjonelt. Veldig greit for de minste dette, og disse vil da også storkose seg med alle monstrene og ofte tidvis småskumle scener og karakterer.

For oss voksne er det ikke så forferdelig mye å plukke fra verken referanser eller over-hodet-på-barna replikker og handling. Denne animasjonen er dermed ikke nyskapende eller sprudlende i alderspekteret blant oss publikummere. ”Monsteruniversitetet” er likevel en stødig og safe animasjon som det er umulig å bli grinete på, uansett hva du måtte forvente av den, for til dette er igjen humor og karaktervarme for godt til stede.

- Monsterbedriften - Livlig monsteranimasjon

- Fremad - Pixar tar igjen animasjonsgenren fremad!

- Selv monstre må gå på skole

01.08.2013 sier Pål Frostad: Denne filmen hadde jeg gledet meg litt til. Men det ser ikke ut som om Pixar klarer å lage like mye kvalitet hver gang de kommer med film selv om en firer absolutt bør være godkjent for en hver annen film.

• Monsteruniversitetet
  • ereviews.dk