Anmeldelse av The Last Stand, amerikansk film fra 2013

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

The Last Stand - Trailer 01.01.2013

Schwarzeneggers forsøk på å komme tilbake som actionstjerne

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.07.2013]

Vi befinner oss på grensen til Mexico. En hensynsløs narkobaron rømmer fra en fangekonvoi. Han får med seg en gissel i en av verdens raskeste biler. Politiet er hakk i hel, men har ikke så mye å stille opp med når narkobaronens bandemedlemmer trer til med sine voldsomme arsenal. I en liten søvnig utpost befinner Sheriff Owens (Schwarzenegger) seg. Etter hvert er det bare hans lille grenseby som står mellom narkobaronens frihet i Mexico. Og tøffe Owens lar seg ikke pelle på nesen og setter hardt mot hardt for å bekjempe den voldsomme motstanden...

t og har topp helse slik at de aldri blir skadet. Ihvertfall ikke Arnold som er alfahannen i gjengen her. Han kan også kunsten å ‘dodge’ kuler.

Filmen lider også svært mye i dramasekvensene. Slike sekvenser hører ikke til i en slik film og det dreper mye av tempoet også. De som velger å se slike filmer bryr seg heller ikke katten om det er litt kjærlighet i luften. Man går også langt over fysikkens lover. Min ynglingsscene i så måte er når en sportsbil kjører baklengs med forfølgere og bråbremser slik at han bruker panseret på sportsbilen som en rampe uten at bilen er noe særlig skadet. Dette er selvsagt noe man ler godt av om man er av det rette publikumet som man bør være for å kunne se denne filmen. Man kan også forutse en del av replikkene og også hva som skjer, og det er gøy når man gjetter riktig. På den måten får man brukt hjernen litt underveis også, selv om man ikke akkurat trenger å være rakettforsker for å forutse denne filmen.

Til tross for at dette er ganske billig underholdning til tider, hadde jeg forventet enda mer av denne filmen. Denne filmen er nok bedre laget enn eksempelvis Commando, men det hadde ikke skadet å ha litt bedre driv i ‘The Last Stand’. Jeg må si at de gamle Arnoldklassikerne flyter en god del bedre enn denne, men dette er langt fra det verste han har satt navnet sitt på. Sluttkampen er også passe latterlig som man hadde forventet av en slik film, men det mangler rett og slett det lille ekstra for å virkelig skulle skape god underholdning for målgruppen.

Men dette er en helt ok film å se, selv om jeg klarer å styre meg fra å bruke superlativene. For min del ble dette litt for svakt til å premiere filmen med en firer, men en god treer kan filmen få på grunn av litt nostalgifølelse med gammelt solid b-actionoppgulp som man ikke ser så ofte lenger. For min del synes jeg Expandables-filmene er hakket gøyere, men det er bare min smak. Dette var jo absolutt i samme gaten og man har også dratt frem store våpen her også som minigun og bazooka og annet som sparker ræv. Heldigvis tar ikke filmen seg selv så seriøst. Det er et pluss her.

- I Saw the Devil - Hevnen er søt....eller?!

• The Last Stand
  • Ranablad