Anmeldelse av Thirteen Days, amerikansk film fra 2000

Thriller, Drama Spilletid: 145 minutter Aldersgrense: 15 år

Historisk drama om Cubakrisen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.07.2013]

Det er oktober i 1962. USA oppdager med et spionflys bilder at Sovjetunionen er i ferd med å plassere ut atomraketter på Cuba. Dette er noe som er helt uakseptabelt for USA. Når Sovjets atomraketter blir utplassert så nær opp til USA, vil amerikanerne få for kort tid til å respondere på angrepene. Nå er gode råd dyre, og det gjelder å spille kortene sine riktig så man unngår atomkrig som ville gitt enorme tap på begge sider. President Kennedy må finne en løsning for å fjerne atomrakettene fra Cuba uten å presse Sovjets president Krutsjev til å svare med militærmakt. Det er full kriseberedskap i det hvite hus, og sammen med Kennedys nære rådgivere, jobber de døgnet rundt for å unngå atomkrig og samtidig sikre USAs videre eksistens...

Filmen begynner med en travel familiemann som drar fra familien sin til jobben sin som rådgiver for presidenten i det hvite hus. Det er sterk kontrast for den travle mannen som raskt får mer å tenke på enn bare å oppdra barn. Dette omhandler den såkalte Cubakrisen. Den kalde krigen mellom Sovjetunionen og USA preget verden. Den minste gnisning kan føre til full atomkrig. Verden følger med og håper at ikke rakettene blir trigget slik at det vil utløse en global katastrofe. Begge stormaktene rasler med sablene. USA har atomraketter i Tyrkia og dette likte Sovjet dårlig og de svarer med å lure inn raketter på Cuba. Men heldigvis oppdager USA i tide at Sovjet har begynt å installere rakettene på Cuba via noen spionbilder. Det er ikke akseptabelt at fienden graver i bakgården til USA, og ut i fra dette begynner et politisk spill. Det er om å gjøre å finne en snedig løsning uten å tråkke noen på tærne. Man kan ikke beskylde fienden for å ha raketter der heller.

Filmen begynner med et lavt tempo. Dette er dog spennende å følge den intense situasjonen. Her får man en mengde forskjellige scenarioer over hva som er mulig å gjennomføre i denne delikate situasjonen. Selv om filmen omhandler et spennende tema, virker den ganske stillestående på samme tid. Filmen er dog ganske aktuell selv den dag i dag, på grunn av den nye faren for atomkrig med ukontrollerte land som eksempelvis Nord-Korea. Man følger hva som skjer hver eneste dag i de tretten dagene da verden satt i spenning og tvinnet tommeltotter. Det er dog gøy å se spillet som forgår her. Det er mildt sagt forskjellige interesser. Noen vil ha krig, mens andre vil forsøke å finne en mer diplomatisk løsning. Man viser med denne filmen at virkeligheten kan overgå det man ofte kommer med i andre filmer. Det er en delikat situasjon her, selv om jeg tror at noe er litt overdramatisert her til tider.

Dette er en historisk film som det finnes mye av. ‘13 Dager’ klarer seg greit i konkurranse med alt det andre som er laget der ute. Dette føltes som en litt mer strekt ut versjon av JFK. Filmen har ikke like stort driv som man hadde håpet på. Filmen er svært omstendelig og viser krisen for alt det den er verdt, selv om jeg tror nok er litt mer dramatisert enn hva virkeligheten egentlig innebar. Man forsøker å gjøre denne filmen over samme lest som Watergateskandalefilmen (All the President's Men). Filmen forsøker å være smart, men lykkes ikke alltid i å gjennomføre det. Jeg husket denne filmen som en svært god film, men må dessverre si at den har tapt seg noe med årene. Den er fremdeles interessant å følge, men mangler det siste lille ekstra for å virkelig glimre. Filmen er også alt for lang og kunne godt vært klippet ned minst en halv time.

For mange kan nok dette kanskje bli litt langdrygt og kjedelig, men for dem som liker storpolitiske dramaer kan nok dette føltes som en ganske kul film. Man digger dog enkelte av detaljene og fryder seg også innimellom over narrespillet som foregår. Man lærer jo også en del historie av å se denne filmen, og det trekker bra opp. For deg som ønsker deg action, så er dette ikke filmen for deg. Det er imidlertid litt flyging med jagerfly, litt krigsskip og lignende i aksjon, men det er bare i små korte glimt. Her er det fokus på det historiske dramaet om en av nyere tids største kriser. Man vet selvfølgelig ikke helt hvor grensen går mellom det som er historiske fakta og der skribentene tar seg friheter for å skape mer underholdning, men selve hovedlinjene i filmen ser ut til å stemme bra. Filmen innehar også bra skuespill med Kevin Costner i spissen som presidentens nærmeste rådgiver. Filmen ligger for meg å bølger litt mellom fire og fem på terningen. Jeg tror jeg gir filmen en solid firer, fordi jeg føler filmen hadde tapt seg litt siden første gjennomsyn.

- En høyst uvanlig mann - Krampaktig sjarmerende
- Første Oppdrag - Både gode og dårlige sider
- Dante's Peak - Like spennende som for tjue år siden.
- Farlig Rase - Mennesket har fått en konkurrent i økosystemet...

• Thirteen Days
  • NRK Filmredaksjonen