Anmeldelse av Weeds - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2005

Komedie, Kriminal

Weeds - Sesong 1 - Kjølig og mørk dramakomedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.07.2013]

Nancy Botwin er nettopp blitt enke og sliter med å få julene til å gå rundt for henne og hennes kjære barn. Hun vil imidlertid ikke flytte på seg og vil så gjerne fortsette livet i forstaden med samme standard som hun hadde da hennes avdøde ektemann forsørget henne. I slike drastiske tider tenker Botwin på desperate løsninger. Hun ser om seg og finner en enkel løsning, nemlig å deale ‘Weed’. Men det viser seg ikke å være så enkelt som hun hadde trodd. Det er lett å bli lurt som nyutnevnt narkodealer. Hun vil også holde fasaden foran alle de andre damene som hun kjenner gjennom skolen til barna. Vi følger familien til Nancy og folkene rundt dem. Nancy forsøker alt hun kan å lykkes med sin weed som skal redde familieharmonien, men når man dealer med narkotika er ikke det helt å spøke med...

Det hele begynner ved Agrestic barneskole. Lederen for sunne barn, med navn Nancy Botwin, mener de bør erstatte brusautomaten med vann og rein fruktjuice. Det blir en liten debatt rundt lettbrusen som man ikke synes er så usunn. Den blonde damen tar lett makten og får alle til å stemme for at bare sukkerholdig brus blir fjernet fra automaten. Alle damene på bakerste rad hvisker og sladrer litt om Nancy. Like etterpå besøker hun sine fargede venner som helt åpenlyst sitter å pakker marihuana rundt spisebordet. Hun tar med seg litt narko i vesken og drar hjem til ungene sine. Hun kjører så hjem en tenåringsgutt som ber henne om å få jobbe å selge weeds for henne. Først vil hun ikke at det skal skje, men når han flasher pengene som hun så sårt trenger er hun ikke så vond å be.

Dette var litt spekulativ underholdning. Jeg må jo si at jeg elsket Breaking Bad, men dette er presentert som en komedie og jeg må si at selve konseptet ikke tiltalte meg helt. Men mange vil nok falle for dette på grunn av at det både er komedie og handler om litt forkastelige saker som en trygg familie med barn og en mor som pusher dop. Det er heller ikke så kult når man ser at barn ned i tiårsalderen ender opp med å kjøpe dopet. Jeg er nok ikke alene om at selve innholdet her er høyst diskutabelt. Om det er rett å lage humor ut av alt kan diskuteres. Weeds forsøker i alle fall å fri til de som ikke bryr seg så mye om de moralske dilemmaene opp i alt dette. For unge er jo det litt kult med alt som ikke er lov og derfor vil nok dette sikkert slå bra an. For min del følte jeg ikke serien klarte helt å fri til meg. Missforstå meg rett, men jeg følte ikke at dette var særlig morsomt, dog heller ikke interessant nok til å bruke mye tid på dette.

Serien skal ha for at den klarer å tenke utenfor boksen når det gjelder å skape underholdning, men dette er dog blitt gjort mye bedre og spennende i den mesterlige serien Breaking Bad. Men Weeds var dog først ute med å la hovedpersonen forsøke å forsørge familien gjennom narkotikaens mørke jungel. Man får dog litt medlidenhet med denne alenemoren som vil det beste for sine barn, men som går til litt drastiske skritt for å skaffe penger. Jeg har aldri avskydd narkotika og alt det kjipe det fører med seg, derfor liker jeg ikke at man lager en slik komiserie av slikt. Da må man i alle fall ha gode poenger. Denne første sesongen begynner litt kjedelig synes jeg. Første episode er ikke så sterk som man ønsker. Man blir dog satt inn i situasjonen til denne alenemoren. Jeg ser dog at dette fungerer greit for noen og er pakket inn i en amerikansk innpakning slik at det fremstår som et passe greit show. Om dette bare hadde vært morsomt, så hadde jeg ikke hatt problemer med å svelge alt dritten her. Missforstå meg rett, for det er ikke mer dritt her enn i mange andre TV-serier, men det er måten ting presenteres på her som gjør at jeg ikke helt fordøyer dette.

Det er også en viss dramakomponent i dette, men det blir aldri sårt nok. Serien kommer seg litt etter hvert, men blir nok aldri noen vinner i min bok. Serien går også litt sakte frem for min smak. De første episodene var for meg litt vanskelig å skulle engasjere seg i, men så kommer man mer og mer inn serien og ser dens potensiale som underholdning. Jeg liker dog aldri persongalleriet i serien særlig godt. Det er heller ikke nok sjarme i dem og det er heller ikke noe karakterutvikling gjennom den første sesongen. De er alle bare kalde og kjølige uten noe glimt i øyet. Dette kan nok bli litt for mørkt for noen og at humoren som følger med på kjøpet er like svart, hjelper det ikke akkurat på for det inntrykket. Man kan med andre ord si at serien er gjennomført mørk og overfladisk med budskap om å holde fasaden og ikke skille seg ut. Dette er nok slik mange i dag har det. Vi ser det ofte på facebook der alle later som om de har og lever perfekte liv og aldri legger ut ting som stiller dem i dårlig lys. Her får man se en slik dame, men hun har mørke hemmeligheter som skal gjøre dette interessant for de som liker slikt.

Serien var dårligere enn jeg hadde trodd. Jeg likte rett og slett ikke det serien forsøker å gi meg. Innpakningen og budskapet er noe jeg ikke føler meg komfortabel med. Det er dog ganske greit skuespill av Mary-Louise Parker som gjør mye av seriens dramascener. Serien er nominert til Golden Globe 9 ganger opp igjennom årens løp, selv om dette nok aldri kommer til å bli en serie som vi kommer til å nevne om fem år. Serien er velsmurt i sin proffe innpakning av dette i typisk amerikansk innpakning. Man er kjappe i replikkene sine her og det er det som danner mye av grunnlaget for humoren i serien. Man forsøker seg også med humor ut av at hovedpersonen forsøker å få tilfredsstillelse av dildoen sin som stadig går tom for batterier. Konseptet er ikke all verdens, men det flørter litt med seeren med sin fortsettende handling.

Selv om mye er på plass av det som kjennetegner en grei serie, føler jeg ikke dette var helt en innertier. Man trenger nok ikke være rakettforsker for å skjønne ut av dette at dette ikke scorer høyt i min bok, men likevel skal jeg forsøke å være så objektiv jeg klarer. Sesongen åpner svakt, men skrur heldigvis seg til underveis i sesongen. Serien får litt mer liv etter hvert, men for min del klarer jeg aldri helt å omfavne dette som man bør for å verdsette dette nok til å skulle dedikere seg videre til denne serien. Serien kommer seg veldig bra mot slutten av første sesong, og mot avslutningen er jeg nesten såpass giret at jeg kunne funnet på å se videre om jeg hadde kommet over en billig DVD-versjon av sesong 2. Jeg ruller en grei firer fordi jeg føler at dette i riktig leir kan være noe som bringer frem både flir og annet som flørter med den mørke siden i deg.

Se om tv-serie er på streaming:

• Weeds
  • Weeds - Sesong 4