Anmeldelse av Superman: Man of Steel (Man of Steel), amerikansk film fra 2013

Superhelt-film, Action Spilletid: 142 minutter Aldersgrense: 11 år

Superman: Man of Steel - Kinotrailer 16.04.2013   Superman: Man of Steel - Trailer 3 20.05.2013

Supermann i total audiovisuell overkill

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 19.06.2013]
Mannen med fødenavnet Kal-El må kjempe mot onde interesser fra planeten Krypton. Oppvokst på Jorden som Clark Kent skal det vise seg at mannen er alt annet enn et vanlig menneske.

Zack Snyders Supermann-versjon forsøker å gape over alt, absolutt alt! Vi starter med en overraskende intens og grundig åpningsdel som tar for seg den kommende superguttens fødsel på hjemplaneten hans Krypton. Planeten er i ferd med å gå under grunnet overforbruk av naturressurser og General Zod (Michael Shannon) ivrer etter å ta over makten på brutalt vis. Pappa Jor-El (Russell Crowe) sender derfor sin nyfødte gutt i kapsel ned til jorden sammen med kodeksen som skal sikre deres rase fremtidig liv. Her blir han tatt hånd om av fostermor Diane Lane og far Kevin Costner på en gård i Kansas som vi vet.

Med stadige tilbakeblikk til den nå hetende Clark Kents oppvekst på jorden, blir vi vitne til hans superevner som brukes til å avverge diverse dramatiske hendelser i barndom og ungdomstiden, dog så skjult for omverdenen som mulig. Utover disse høyst nødvendige handlingene og enkelthendelsene blir han nemlig rådet av sin far til å holde superkreftene sine skjult, for folk på jorden er ikke klare til å motta en kar som ham, det ville bare skremme dem å se en slik ukjent kraft. I sitt voksne liv er det derimot grenser for hvor lenge dette kan holdes skjult, og når Jorden virkelig blir angrepet av en universell trussel så må også Supermann stå frem.

Henry Cavill i rollen som Kent er bra. Han er akkurat like anonym og passe menneskelig som han bør i denne karakteren. Superbolet som kroppen hans er, er det lett å trekke på smilebåndene over den enorme overkroppen, altså ikke akkurat Christopher Reeve fra 1978-versjonen. Filmens versjon av Louis Lane i Amy Adams er både sterk, stødig og ikke rent lite”kjedelig” i all sin flinkhet og ureddhet, men på den annen side, hvor mye er det egentlig å spille på med denne karakteren? Den store skurken i Zod spilles stødig sint og ivrig av Shannon, men noe ny fargesprakende gal ’Jokeren’ er han så langt i fra, han er bare god gammeldags steinhard og stormannsgal.

Stormannsgal kan også regissør Snyder på mange måter virke å være. Historien evner altså virkelig å gå i dybden og grave i Clark Kents bakgrunn, barndom og liv for øvrig. Dette gir en stor rikdom av kjøtt på historiebeinet og til karakteren ’Supermann’, en kar som fra før av ikke er så all verdens mye å si om egentlig, han klarer plutselig å bli ganske interessant. Men når det gjelder det visuelle, effekter og heidundrende actionscener så lar ikke Snyder det gå lange tiden mellom hvert tilbakeblikk, actionscene eller overraskelse, og det kan egentlig minne mye om en tv-serie i all variasjonen og temarikdommen.

”Man of Steel” er nemlig noe av det desidert mest heftige, actiondrevne og spektakulære styret av en blockbuster du noen gang har sett på en kino, garantert! Siste del av filmen blir slik veldig langdryg når det pøses på med utallige utdragende katastrofescener som minner om både ”Independence Day”, ”The Avengers” og ”Transformers” på samlebånd. Det er som man ikke har klart å styre seg og følelsen av total overkill kommer sigende etter passerte to timers spilletid.

Vi kommer ikke utenom Christopher Nolan som medprodusent for ”Man of Steel”. Slik han revitaliserte Batman og hans historie, slik gjør han sammen med Snyder nå også med stålmannen Kent. Ikke bare er det mange likheter mellom ”The Dark Knight”-stemningene, tematikken og figurene, også musikken til Hans Zimmer er slående lik flere steder, brautende gravalvorlig og dramatisk som den er.

Én ting er veldig bra i all denne intensiteten og detaljrikdommen i filmen, nemlig at det er mer realistisk enn noen gang. Et virkelig reelt angrep på Jorda ville vært akkurat like voldsomt, omfattende og intenst, om ikke verre, noe som gjør dette veldig gjennomarbeidet og imponerende. Likevel burde det være noe som heter måteholdenhet også innen Hollywood-film, det å ikke slå den ene actionscenen i hjel med den neste. Snyder har tydeligvis lagt seg på denne actionoverdose-linja noe som også var tilfellet med hans ”Sucker Punch”. Det er fristende å tro at om Nolan selv satt i registolen hadde han begrenset seg kraftig, som i Batman-filmene og ”Inception”. Snyders regi oser av testosteronoverdose, i verste fall et machospetakkel uten sidestykke, i beste fall nærmere et mesterverk, alt etter hvordan man ser det.

På veien er likevel udiskutabelt noe mistet. Både sjarm, humor, vidd og tegneseriefeelingen er som forduftet for solen, ja til og med navnet ’Supermann’ blir bevisst unngått brukt i filmen. Det er dørgende alvorlig, tungt dramatisk, ja faktisk ufattelig tragisk sett i forhold til katastrofene som inntreffer. Man kan like og digge denne tonen hemningsløst, eller man kan savne den mer nostalgiske eventyrfeelingen, der hvor Supermann faktisk var usårbar, hvor Louis Lane var søt og litt mer hjelpeløs, ikke selvstendig og overflink, eller der hvor ting ikke ble overforklart ned til minste detalj.

Kjapt oppsummert er ”Man of Steel” et monster av en action- og superheltfilm, i samme gate som ”The Dark Knight” og ”The Avengers”. Trekk fra varme, sjarme og vidd, og legg heller til enda en stor dose mer action og heidundrende effekter, ja så har vi Supermann anno 2013. Mang en hyperaktiv tenåringsgutt vil elske dette, og fedrene med, mens andre vil føle epilepsianfallet murre under huden i en nesten overskyggende heftig ’overkill’-film som dette til syvende og sist er. ”Man of Steel” slutter med at Clark Kent tar seg jobb i avisa Daily Planet, og som vi vet skjer det mye i hans liv etter dette. Film nummer to er altså på vei, og vi gleder oss allerede, men la oss slippe å bli audiovisuelt voldtatt i neste film takk.

- Wonder Woman 1984 - 80-talls retrosjarm med varierende kraft
- Wonder Woman - Herlig fengende og smart Wonder Woman!
- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman Returns - Veldig mørkt og dystert
- Superman 4 - The Quest for Peace - Nesten en parodi på seg selv
- Superman 3 - Supermann endrer personlighet
- Superman 2 - Supermann møter likemenn
- Superman - The Movie - Den første store superheltblockbusteren

- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Sucker Punch - Tvetydig kjønnskamp og drapsorgie.
- Watchmen - Småskuffa
- 300 - Eit myteomspunne historisk slag blir film
- Dawn of the Dead - Ikke så ille som man skulle tro

- Er det ånden som svever eller supermann?
- Heftig og trygg ny popcornrunde med Supermann!

04.10.2009 sier Andreas Strømmen: Håper Tom Welling blir den som spiller Superman i denne filmen! :) eller neste, for den saks skyld :p

• Superman: Man of Steel
  • Filmpuls.dk