Anmeldelse av Evan den Allmektige (Evan Almighty), amerikansk film fra 2007

Komedie, Fantasi Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 7 år

Grei nok familiefilm, men skuffende for komediefans

[Skrevet av: Ole, Dato: 31.07.2007]

Kongressmann Evan Baxter får besøk av Gud. Beskjeden er klar: Bygg en ark!

Dette er en spinoff eller oppfølger til Bruce Almighty fra 2003 med Jim Carrey i hovedrollen. Evan Almightys hovedperson, Steve Carell som Evan Baxter, dukket også opp i den filmen i en birolle.

Morgan Freeman gjentar sin rolle som Gud, og ser svært fornøyd ut med det (han ler nok hele veien til banken, også), men kanskje han burde gjort som Carrey og vært litt mer selektiv i sine rollevalg. Carrey har unngått flere dårlige oppfølgere til sine suksessfilmer. 'The Mask' og 'Dumb & Dumber' har begge fått elendige oppfølgere, som han klokt har styrt unna, og nå er det altså tid for "Bruce Almighty 2". Av de tre nevnte er det med god margin Almighty som har fått den beste oppfølgeren, uten at det trenger å si så mye.

Jeg var ikke voldsomt imponert av den første Almighty-filmen heller. Det var som vår anmelder skrev den den gang: "et sukkersøtt sippedrama" "med et par festlige Jesus/Moses-partitriks". Oppfølgeren har også et relativt oppfinnsomt utgangspunkt, men går i samme fellen med at den blir for idiotisk og lite underholdende. Plottet har de samme religiøse overtonene og dårlig skjulte moraler/"tankevekkere". De gjør rett og slett for lite ut av idéene, og forfatterene for denne serien er for dårlige når det kommer til komedie. Steve Carells komiske talent er for det meste bortkastet her.

En dårlig gjennomtenkt ting i filmen er at Gud legger stor vekt på at mennesker har fri vilje, og at han bare kan gi oss muligheter. Dette står i sterk motsetning til det som senere vises i filmen, når Evan kjemper mot en Gud som tvinger ham vekk fra sitt normale liv for å jobbe mer med arken. At Gud også gjør vannskader på Washington DC for flere milliarder for å stoppe en korrupt kongressmann er vel heller ikke særlig logisk.

Carell er i sitt ess når han spiller selvsentrert politikertulling, men det meste av komisk sjarm forsvinner når han blir en gammeltestamentlig båtbyggertulling. En grei nok familiefilm, men skuffende for Carell- og komediefans.

- Bruce Almighty - Mangel på fantasi folkens...

- Bruce Almighty - Mangel på fantasi folkens...
- Lystløgneren - Jim Carrey gjør Lystløgneren
- The Nutty Professor - Eddie Murphy sjonglerer med mange roller
- Ace Ventura - Pet Detective - Ace Ventura er en utrolig artig skrue

• Evan den Allmektige
  • Kristenfilm.com

Spyglass Entertainment, Original Film, Shady Acres Entertainment, Relativity Media, Universal Pictures