Anmeldelse av Footloose, amerikansk film fra 2011

Komedie, Drama, Musikk Spilletid: 113 minutter

Grei men fattig film som ikke klarer helt å løsrive seg fra opphavet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.04.2013]
Vi skal til Bomont som er et lite sted i Vest-Virginia. Etter en grufull ulykke setter bystyret inn tiltak for å verne om ungdommene. Pastoren går i ledetog for å innføre portforbud for mindreårige under 18 år etter klokken 22 om kvelden på ukedager og 23 i helgene. Det vil bli straff for alle som arrangerer samlinger der unge kan delta i upassende aktiviteter. Slike aktiviteter omfatter bruk av alkohol eller ulovlig stoff, vulgær eller forkastelig musikk og uanstendig eller utfordrende dans. Det vil ikke bli noen offentlig dans, bortsett fra kontrollerte arrangementer i skole eller kirkesammenheng. Tre år senere kommer den unge kjekke ungdommen Ren til bygden for å gå på skole. Han er flink med motorer og får sin egen lille skrap av en gule boble som fremkomstmiddel av de han bor hos. Ren pusser lett opp bilen og får den i kjørbar stand. Han spiller også amerikansk fotball, men der må man overholde alle lover for å kunne få lov å være med. I kirken som er så viktig i denne bygden møter han også den søte og ville prestedatteren Ariel. På skolen blir den nye gutten raskt en populær fyr. Det blir litt av en overgang for Ren å adoptere de strenge lovene i Bomont. Det blir litt av et sirkus i bygden når Ren forsøker å få igang en skikkelig skoledans uten moralske pekefingere løftet som en demper på moroen...

Filmen begynner under en feiring på Bomont High School. De har knust erkefienden sin. Alle elevene danser og er i festhumør. Vi ser mye danseglede i beina deres som man også er gjort på noenlunde samme måte i originalen som denne filmen bygger på. Og selvsagt danser da selvfølgelig til sangen ‘Footloose’ som originalen ble nominert til Oscar for i sin tid. Med dette kommer man raskt i gladstemning i filmen med denne dampende musikken og den smittende dansen. Noen ungdommer setter seg i bilen og kjører ut på veien. Alt er bare fryd og gammen før et lys fyller hele frontruten. En trailer meier dem ned i en front mot front kollisjon så bilen begynner å brenne og blir totalt knust. Denne forferdelige ulykken preger det lille stedet. Pastoren mener at Herren tester dem. Ingen foreldre burde måtte oppleve en slik grufull ting som det er å begrave sine egne barn. Fem av Bomont lovende mistet livet og blant dem pastorens eneste sønn. Pastoren vil trekke frem at de også har andre barn å oppdra i bygden. Og en dag er ikke de lenger i deres vern og omsorg. De vil da tilhøre verden som pastoren beskriver som full av ondskap, fristelser og fare. Men til den dagen, mener pastoren at de må beskytte barna sine for en hver pris. Det er leksjonen tragedien må lære dem. Det er deres test.

Denne filmen er en igjeninnspilling av Footloose fra 1984. Man har valgt å beholde den strenge religiøse kontrollen som også den første filmen hadde innbakt i seg. Dette er gjort med samme enkelhet som 1984-modellen. Selv for oss i lille Norge i dag, kan det nesten være litt rart at det er noen og da særlig samfunn som er såpass konservativ som det ellers så fredelige Bomont er her. Det er mulig at dette bare kan skje i USA med deres litt snåle lovsystem, og selvsagt i diktaturer også der man vil kontrollere folk. Det blir også en debatt i filmen som man også har hatt i Norge der mange ville skille kirke og stat. Man kjenner også igjen en god del andre scener fra originalen, som dansescenene og andre elementer som er kommet laget med litt ny vri i denne filmen. Stort sett følger denne filmen akkurat den samme formelen som det originalen gjorde. Filmens babe er Julianne Hough og hun har man forsøkt å etterligne samme stil som det Megan Fox representerte i Transformers, bare at hun ikke når helt opp i det selskapet. Og når filmens 'hunk' ikke klarer å fylle tomrommet etter Kevin Bacon heller så blir dette rett og slett så magisk som man håpet på.

Etter å ha sett remaken av Fame fra 2009, synes jeg Footloose klarer seg litt bedre enn det den gjorde. Men som i de fleste remakes så er det vanskelig å skulle komme opp mot originalen. Jeg skal dog være den første til å innrømme at den første Footloose-filmen ikke var stort å skryte av den heller og dette er hakket dårligere enn den. Det er ikke like kul musikk som i originalen med en rekke mindre kule versjoner av det man fikk i den første filmen. Man har dog valgt å beholde mye av actionen i filmen og det gjør at dette blir sånn passe gøy å følge. Det er mye energi og oppstanasi ungdom i fri utfoldelse slik det ofte blir når de blir underkuet med regler tredd ned over hodet på dem. De blir fortalt at livet ikke er en stor fest, men alle vet at ungdom liker å ha det gøy, og da er det ofte fest og moro som teller. Denne filmen har en del munter stemning og litt ‘flow’, men man klarer ikke helt å dekke over at dette egentlig bare er en litt for enkel historie å skape en film rundt. Dette fungerte kanskje i 1984, men anno 2013 når jeg ser dette, forventer jeg mer enn det jeg får her. Man burde virkelig ha laget et bedre manus her. Det er som sagt en god del tributt til originalfilmen, men dette er ikke i nærheten av å skape samme liv og røre som 1984-modellen klarte. Det tar også litt for lang tid før filmen kommer skikkelig i gang. Denne filmen er som originalen egentlig bare mye stemning satt etter hverandre og handlingen kommer i andre rekke.

For min del synes jeg nye Footloose skuffet litt. Den ligger hele veien å 'lurker' mellom toeren og treeren på terningen. For noen er denne filmen ganske okei underholdning, men når man har sett dette før, er ikke optimismen like stor lenger. Dette ble igrunnen bare en litt småblek kopi av originalen uten at en klarte å rive seg nok løs. Det virket nesten som om man var litt for redd for å gjøre skam på originalen, men for min del hadde jeg nok ønsket meg mer egen handling og også noen friske tvister i filmen. Det var litt vanskelig å skulle rulle terning på denne filmen fordi alt balanserer seg på den sentimentale klisjeeggen hele veien. For meg ble dette en helt grei sursøt ungdomssuppe som blir servert sånn passe varm. Sikkert helt okei for de som ikke vet hva originalen kan diske opp med, men dette ble i grunnen litt for enkelt og typisk for meg. Man vet også alt for godt allerede fra første stund hvor dette bærer hen. Filmen passer dog litt bedre for tenåringer med sitt enkle budskap og grunntanke om at alle må få være seg selv og være ung og fri.

- Footloose - Livlig ungdomsdansemoro for folket med stjerneskuddet Kevin Bacon!

- Dolemite Is My Name - God og annerledes Murphy

• Drammens tidene
  • Biojensen.dk
  • ereviews.dk
  • Avisa Nordland

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»