Anmeldelse av Spring Breakers, amerikansk film fra 2012

Komedie, Kriminal, Drama Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 15 år

Styggvakkert jentekalas

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.04.2013]
Fire collegejenter vil ikke gå glipp av vårferiens ville partytur og begår et ran for å finansiere festen. Ferden går så til årets ”spring break” i solfylte Florida og alt er fest og moro. Etter en vill natt med festing arresteres de av politiet men blir løslatt når en fremmed fyr betaler deres kausjon. Den ukjente 'Alien' tar jentene under sine vinger, en kar som skal vise seg å være en både hardbarka og myk gangsterkonge.

”Spring Breakers” er et helsikkes fyrverkeri av en film, både visuelt og lydmessig. Den er både drama, thriller og komedie pakket stilfullt og særegent inn av regissør Harmony Korine. Han står blant annet bak den svært omdiskuterte ”Kids” fra 1995, også denne et skremmende portrett på dagens unge.

Om ”Spring Breakers” akkurat er et direkte betegnende portrett på nåtidens unge kan diskuteres opp og ned i mente. De aller fleste av våre unge håpefulle, selv blant amerikanerne, er forhåpentligvis ikke fullt så provoserende løs-tøs aktige som karakterene i denne filmen er. For, det hele fremstilles såpass ekstremt at enhver forelder som skulle forville seg inn på denne filmen kommer til å kaldsvette og grine om man selv har et tenåringsbarn eller to.

Denne jentegjengen kommer opprinnelig fra straighte vanlige hjem og omgivelser til daglig, men hverdagen er for dem så kjedsommelig at de altså satser alle kort på denne ”spring breaken” av en fest, hvor alkohol, sex, stoff og all annen form for ungdommelig kvalm florerer så det holder.

Skuespillerne gir en ekstra interessant dimensjon på grunn av deres bakgrunn, en bakgrunn som i denne filmen snur opp/ned på deres ”snill pike”-image. For, både navn som Selena Gomez, kjent fra ”Hanna Montana”-serien og diverse andre ungdomsproduksjoner, samt medsøstreidoler som Vanessa Hudgens (”High School Musical”, ”Sucker Punch”) og Ashley Benson (”I gode og onde dager”) er del av denne jentegjengen som forvandler seg til hemningsløse egoistiske troll når de skal på ferie.

Samtlige av jentene ser ikke en dag eldre ut enn 17-18, mens de i virkeligheten er rundt 10 år eldre, noe som er imponerende. James Franco entrer showet sånn cirka midtveis og innehar en av sine vemmeligste karakterer i sin karriere. Samtidig er denne litt mer interessant enn bare overfladisk typisk gangster-type, han er nemlig også både litt pinglete, stakkarslig og usikker på sin vei. Slik sett oppstår det en spenning rundt om muligens jentene kan komme til å overbemanne ham, (de har jo ranet folk før tross alt), og slik ødelegge alt han har bygd opp.

Det er flust av minneverdige enkeltscener å ta av. Bare introen starter med pulserende musikk og MTV-aktig nakendansing med alkohol, pupper og romper i alle vinkler. En lekker bruk av neon- og pastellfarger filmen igjennom gir det hele et teppe som henger over filmen, litt som mafiaklassikeren ”Scarface” møter ”Miami Vice”, om du skjønner.

Handlingsmessig går altså denne jentegjengen fra å være grå mus i hverdagen, via å kaste hva som kastes kan, til å gå mer og mer innpå et kriminelt spor. Den ene av jentene backer ut og vil ikke være med lengre, og så var de tre. Også enda ei jente vil hjem, og så var de bare to. Sammen med Franco tråkker de over enda en strek og filmen går slik fra å starte som et ungdomsportrett til nærmest å bli et heidundrende gangsterepos med lettkledde ’bitches’ i hovedrollen.

Det er dermed unektelig både noe kult, audiovisuelt lekkert og snertende drivende i alt dette, samtidig som både samvittigheten og klumpen i halsen sitter godt hos oss som overværer disse stakkars sjelene der de tråkker over i livet gang på gang.

Filmens desidert vakreste scene og høydepunkt, blant mange, kommer når Alien (Franco) spiller på piano til Britney Spears ”Everytime”, mens vi samtidig overværer et brutalt ran. At noe så fælt kan være så styggvakkert!

”Spring Breakers” er ikke udelt fantastisk dog. Filmspråket har mye repetering i klipping og gjentagning i replikker, noe som i lengden blir litt slitsomt og treigt fremdrivende. Vi rives også hele tiden mellom å ha sympati, empati og virkelig hate disse karakterene, noe som selvsagt også er meningen, men man kan jo alltids hevde at disse blir fremstilt alt for filmatisk urealistisk i det store og hele. Det blir videre vanskelig å bry oss så alt for mye om dem også, vi ønsker dem vel egentlig dit pepperen gror, eller? Hvis denne gjengens vårferie er så utagerende, ja så kan man jo bare lure på hvordan de feirer sommerferien!

• Spring Breakers
  • Flickchickcanada.blogspot.no