Anmeldelse av Vikings - Sesong 1, irsk tv-serie fra 2013

Action, Drama, Historie, Krig Aldersgrense: 15 år

Vikings - Sesong 1 - Voldelig og episk om vikingtidens start

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.04.2013]

Vi skal helt tilbake til slutten av 700-tallet. Ragnar Lothbrok er en kriger og bonde som lever sammen med familien sin i Skandinavia. Hans sønn er 12 år og er begynt å vokse til. Ragnar tar ham med seg på tinget for å bli en mann. På tinget møter Ragnar sin bror Rollo. Sammen tar de seg en øl. Over drikken diskuterer de videre bedrifter. Vikingene seilte alltid østover for å plyndre og røve, men ettersom folkene østover er blitt fattigere mener Ragnar har funnet på noe nytt som han presenterer for sin bror. I vest skal det åpenbare seg mektige byer med gull- og sølvskatter og en ny Gud. Broren er skeptisk og mener man ikke kan seile over åpent hav, men Ragnar vet råd om det også. Han har skaffet seg en solskive som skal kunne løse utfordringen å kunne orientere seg på åpent hav. Dette kan skape en revolusjon for vikingene og deres tokter. Men han får ikke med seg Jarlen på tokter mot vest da han synes det er for risikabelt. Ragnar bryter med Jarlen og skaffer seg sitt eget skip for å følge drømmen sin på plyndringstokt mot vest...

Serien starter Øst i Østersjøen i år 793. Det hele setter deg i stemning fra første stund. Vi får se vikingene i kamp. De slakter folk i stridshandlinger med både sverd, øks og spyd. Igjen hos vikingene til slutt står to brødre som klarer å vinne slaget. Det blir en blodig og strevsom affære. Man merker at man er tatt tilbake i tid. Like etter når de falne ligger død på bakken flokker ravnene (Odins fugler) seg i luftrommet som symboliserer døden over det nakne og urørte landskapet. Ragnar synes han ser sjelene til de falne sveve opp mot himmelen som begynner å åpne seg med små lysflekker i den det ellers så tunge og grå skylaget. Stillheten senker seg over slagmarken. Nå er det tid for å lene seg tilbake å nyte seieren.

Helt fra jeg var liten har jeg alltid hatt fascinasjon av vikinger. Det er noe ved det barske folket som en gang var mektige krigere. De norske vikingene ble etter hvert meget mektige og tok nesten over England. Vikingene er av de mest storslagne i vår fortid. Det er noe ved de primitive våpen og de ville slagene der både jarler og konger kjempet for seier med livet som innsats for det de trodde på og for makt. Det er ikke laget så masse vikingskildringer opp igjennom historien. Man har et par filmer med kanskje 'The Vikings' fra 1958 med Kirk Douglas i hovedrollen. Her får vi en serie som tar fatt i vikingene som man leser om i sagaene og skapt et vikingunivers der vi følger vikingene i deres liv og virke. Og det vi får se her skildrer de første årene i vikingtiden og vi får se en slags Vikinggründer i Ragnar som tørr å tenke annerledes for å søke lykken.

Denne serien er laget for History Channel, men den sendes også på HBO-Nordic som man kan skaffe seg her hjemme i Norge. Skaperen heter Michael Hirst og han står bak tidligere suksessfulle serier som ‘The Tudors’ og ‘Camelot’. Man merker at denne serien forsøker å presentere seg som en ‘Game of Thrones’-lignende serie. Undertittelen ligner jo også ganske mye på den første i Game of Thrones. Her er den satt til ‘The Storm Is Coming’. Dette er nesten like episk og vi følger en givende fortelling i samme stil som ‘Game of Thrones’ (GOT). Det er dog ikke så mange strenger å spille på i denne serien og ting er litt mer rett frem. Man får mye eventyr i dette også og det liker vi. Dramaet sitter i hovedsetet her som i GOT og ting flyter i passe tempo. Alt er meget godt gjennomført og karakterene er givenedes å følge. Her blir det intriger i hjemmet og også stridigheter med Jarlen. Ragnar vikler seg mer og mer inn i et maktspill og Jarlen er redd for at Ragnar skal ta hans plass.

Landskapene er flotte og naturskjønne. Fotoet er godt gjort på en episk måte som fungerer bra sammen med resten av serien og 'fealingen' man får her. Man føler med det man kommer tettere på naturen og man bruker det for det det er verdt i serien. Alt ser ganske bra ut. Nesten litt for bra til tider. Bekledningen vikingene bruker er tøff, men kanskje litt for middelalderlignede til at man tror helt på tidsillusjonen. Dessuten er mannevikingene også litt for forfengelige for sin tid med diverse skjegg, halvbarberte hårmanker og flettede hår. Dette ser jo kanskje litt tøffere ut, men jeg har ikke det man forbinder med de ville vikingene. Vikingene er også litt for klare i sine øyefarger. Her lyser det linser lang vei. Det sies også at vikingene var fæl til å smykke seg med sine skatter som de fant for å vise sin rikdom, her fremstår de mer som en mer gråbrun kjedelig klesstil. Man har nok tatt seg noen kunstneriske friheter her for å tilpasse innholdet til oss i dag, men alt i alt så synes jeg man har skapt mye bra vikingstemning her.

Men til tross for at ikke alt er så historisk riktig og hundre prosent troverdig så får en mye god underholdning her. Første episode treffer ganske bra og skaper et godt utgangspunkt for resten av serien. Her får man mange storslåtte syn av vikinger. Man får nesten gåsehud når vikingskipet kommer seilende på fjorden i flott vær og med majestetiske fjell i bakgrunnen. Det er tøft å se vikingene kjempe seg over havet for å nå land i vest for å plyndre. Man kommer bra kjapt i gang med stridigheter og vold. Det er sterkt å se hvordan vikingene herjet og drepte over en lav sko. De gikk heller ikke av veien for å drepe barn heller. Det er en nådeløs tid og man har helt andre etiske aspekter enn det vi har i vår tid. Jeg trenger ikke si så mye annet enn at det går hardt ut over munkene og klostrene som vikingene plyndrer. Man liker begynnelsen på serien. Dette er ikke like solid som Game of Thrones, men innimellom slår dette som an som en vikingøks på full styrke. Det er fascinerende å følge disse vikingpionerene. Og man føler med dem da de møter urettferdighet mot jarlen som styrer med jernhånd og tar alle rikdommer han kan komme over.

Denne serien har mye å komme med og fungerer ganske bra. Det er et bra driv i serien og etter å ha sett hver episode vil man bare helst fortsette for å se hva som skjer videre. Man får også sin dose action opp i dette og det er spennende å følge vikingene i aksjon. Alt er solid gjennomført her, og man merker at dette er en kvalitetsserie som nok lett vil kunne bli en favoritt blant eventyrlystne seere. Dette kan på noen virke litt nådeløst, men dette passer bra inn i vikingtiden som var en tid med mye vold. Det føles både litt fascinerende og litt voldsomt å skulle dra tilbake til vikingtiden. Man liker bare denne serien bedre og bedre utover i sesongen. Det finnes grove voldsskildringer her, og selv om det ikke er så mye blod som flyter, ser folk dø og det er ikke noe man vil at eksempelvis barn skal se. Dette skildrer krigshandlinger og slagene er bra lagt opp, nesten som i Braveheart. Det er også gode tvister underveis som gjør at man ikke føler alt er rett frem. Man liker også at jo mer man kommer inn i serien jo mer engasjerer den. Jeg tenker på at man blir kjent med vikingkulturen som er veldig forskjellig slik vi lever i dag på flere vis enn at man bare lever mer primitivt. Det er ikke lover og regler på samme måte som i dag og man har slaver og livet er ikke så mye verdt som det er i dag. Og selv om Ragnar virker noe kald i begynnelsen, så ser vi at han er en bra viking innenfor sin kultur. Om du synes dette hørtes bra ut er bare å sette seg ned å kose seg med denne serien som virkelig er noe som engasjerer deg og gir deg god underholdning. Anmeldelsen er basert på de første fem episodene og blir oppdatert om inntrykket snur gjennom sesongen.

- Vikings - Sesong 2
- Vikings - Sesong 3 - Lang og seig start, men så løsner det...
- Vikings - Sesong 4

• Vikings
  • Revoltmedia.no
  • Vielskerserier.dk
  • God Kveld Norge (TV2)
  • Filmforumet
  • Gamereactor.no

Irland, Canada

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Warrior Nun»

«Perry Mason»

«Knerten og sjøormen»

«Cold Fish»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«The Sand Pebbles»