Anmeldelse av De urørlige (Les Intouchables), fransk film fra 2011

Biografi, Komedie, Drama Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 7 år

Sjarmerende feelgoodkomedie inspirert av virkeligheten

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.04.2013]
Driss er en ung fransk farget mann uten utdannelse. Han bor hjemme til tider og hever trygd. Men for å fortsette å kunne heve sin lille trygd trenger han å gå på jobbintervjuer og få underskrift på at han har vært tilstede og forsøkt å få jobb. En dag da han er på et slikt jobbintervju møter han den handikapide Philippe som trenger en assistent i hverdagen for å kunne leve et normalt liv. Han trenger hjelp til alt i livet og får ikke i seg mat selv heller. Etter at Philippe ser hvordan Driss gjennomfører jobbintervjuet der han bare går etter underskriften og ikke etter jobben, tenker han å utfordre den unge mannen. Philippe gir Driss jobben som hans assistent og legger til at han ikke tror han kommer til å vare mer enn to uker, men Driss får blod på tann, og det han ikke har av arbeidserfaring tar han igjen på imrovisasjon og entusiasme. Philippe og Driss er to totalt forskjellige fyrer. Philippe er høykultivert og suger inn klassisk musikk og går i operaen, mens Driss liker dansbar popmusikk og røyker en joint i ny og ne. Når disse to verdene møtes oppstår et gryende vennskap mellom de to motsetningene...

Filmen begynner med at en farget mann kjører villmann på veien. Han får besøk av politiet og forsøker å riste dem av seg. Det er ikke så lurt for han blir tatt til slutt og da 'faker' kameraten hans et anfall slik at de får slippe unna. Dette er en begynnelse som viser godt hvor leken og impulsiv Driss er. Filmen engasjerer deg fra første øyeblikk med den tøffe og skøyeraktige røveren hovedperson som leker politi og villmann på ordentlig. Så får vi se hvordan han egentlig har det. Han kommer fra tøffe kår og er avhengig av trygd for å få penger på bordet. I den andre enden av skalaen finner vi Philippe som er lam fra halsen og ned og trenger hjelp til alt, men han er steinrik. Men til tross for sin rikdom er Philippe begynt å gi litt fanden i livet og han har en svært tøff hverdag med fantomsmerter om natten og manglende motivasjon for livet. Når disse to braker sammen blir det andre boller for dem begge. Mye endrer seg i livet til Philippe når den unge virile Driss kommer inn i livet hans som en fønvind på en tidlig maidag. Driss lærer seg til å male og sette pris på litt finkultur. Men han er ikke like tøff når de to prøver seg på litt ekstremsport. Driss har sine helt egne prinsipper og er sta og krevende som arbeidstaker, men han har et lunt og morsomt vesen. Han løser problemer på sin helt egen måte og går ikke av veien for å ta fysikken fatt for å løse saker han kommer inn i. Han har også sittet i fengsel i seks måneder, og med jobben får han en ny giv i livet sitt.

Dette er en veldig rolig og fin film som inneholder både sterke og rørende skildringer i tillegg til den folkelige lette humoren. De urørlige er virkelig en folkelig perle av en film. Det gjør det ikke noe mindre herlig når man vet at dette er basert på en sann historie og på slutten får man se de ekte folka som gav inspirasjon for filmen. Det er kult å se hvordan Driss viser seg å sprite opp det ellers så urørlige livet til Philippe. Man ler litt hjertelig av dette til tider. Det er noe veldig befriende med slike folkelige filmer at man bare kan sette seg ned å la inntrykkene komme til deg. Det er ikke all humoren her som faller helt i god jord til hver tid, men etter hvert som man lærer karakterene bedre å kjenne jo mer tolererer en av spøker fra dem.

Karakterene er veldig godt spilt og fungerer perfekt i filmen. Filmen blir mer og mer befriende hjertelig og man bare gir seg over og lar seg sjarmere over den herlige Driss og alle hans rappe påfunn. Omar Sy spiller Driss på en fortreffelig og måte med herlig smittende humør og karakter. Driss spriter virkelig opp denne filmen. Han er frisinnet og har ikke stengsler for noe eller noen, annet enn å tømme dritt for folk han ikke kjenner, der går grensen hans. Philippe er ikke perfekt han heller. Han forsøker på å holde liv i kjærligheten med å skive brev fordi han ikke tørr å si og vise at han er hendicapet og sitter i rullestol. François Cluzet er også god som Philippe og spiller sin rolle på passende vis slik at vi tror på ham.

Filmen fungerer godt som et litt friskt drama. Dette passer godt for alle aldersgrupper fra ungdom og oppover. De urørlige er jo også krydret med mye god feelgood musikk som piffer opp inntrykket en del. Dette er en skikkelig sjarmbombe av en buddyfilm. Man får se hvordan karakterene hjelper hverandre på en fin måte. Denne filmen treffer deg. Man er med på de utfordringer som den stakkars Philippe sliter med. Han er en herlig åpensinnet mann innerst inne, men trenger å bli åpnet opp, og det hjelper Driss med. Filmen er heller ikke noe merkelig, finurlig eller kunstnerisk som ofte franske filmer pleier å være. Her kan man bare lene seg godt tilbake å la seg sjarmere av denne lette underholdningsbomben med sin herlige historie som inspirerer og viser at man kan få selv de vanskeligste ting i livet til bare man har humør og venner. Mange vil nok også like den typiske amerikansk fremtoning på filmen som gjør at dette ikke føles som noen murstein å følge med på selv om man ikke kjenner språket.

- C'est la vie! - Frustrerende fransk furore.

- Et moderne eventyr
- Fransk fulltreffer!

03.04.2013 sier Tore Andre Øyås: Så bra du også likte denne. Jeg ble helt betatt selv, ikke ofte fransk humor er noe særlig egentlig etter min erfaring, men her var så mye forankret i karakterene at det bare klaffet optimalt! :)

• De urørlige
  • TARA
  • Filmskribenten.dk

Frankrike

Engelsk, Fransk

Gaumont, Canal+, TF1, CinéCinéma, TF1 Films Production , Quad Productions, Ten Films, Chaocorp