Anmeldelse av Cloud Atlas, amerikansk film fra 2012

Sci-Fi, Mysterie, Drama Spilletid: 172 minutter Aldersgrense: 15 år

Cloud Atlas - Trailer 01.01.1970

Eter på seg, også etter at man har forlatt den

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.03.2013]
Det er veldig vanskelig å oppsummere hva Cloud Atlas egentlig handler om gjennom et par setninger, men jeg skal forsøke. Vi er ombord på et skip på havet i 1849. I 1936 møter vi en ung britisk komponist som skriver symfonien som han kaller Cloud Atlas. En journalist befinner seg i 1973 og i 2012 følger vi en bokutgiver. I nye Seoul i 2144 møter vi en klone som lever i fangenskap. Sist men ikke minst følger vi en skogmann i 2321 etter jorden har falt. Alle befinner de seg i en kamp for å frigjøre seg. Man får se hvordan individuelle handlinger påvirker hverandre fremover i tid. De lever sine liv på forskjellige måter og gjenfødes til nye mennesker...

Cloud Atlas baserer seg på en roman av David Mitchell. Filmen forsøker å være så veldig mye og den lykkes også tidvis på det den forsøker seg på. Dette er jo et megaambisiøst filmprosjekt, kanskje det mest ambisiøse jeg har sett regissører forsøke seg på noensinne. På regien finner vi søsknene Lana og Andy Wachowski sammen med komponist og regissør Tom Tykwer. Matrixsøskene skildrer fremtiden på en flott måte mens Tykwer skaper øyeblikk i fortidsskildringene. Filmen er en gedigen episk stykke kunstfortelling og man ser raskt at dette nok rommer en bok som i utgangspunktet nesten var umulig å lage film om og da mest med tanke på å treffe et bredt publikum, som det denne ikke gjør. Men dette er et meget hederlig forsøk på å skape en film om alt og ingenting i kampen for å frigjøre seg. Alt henger riktignok sammen med en liten rød tråd selv om det tar litt tid før man får sammenhengen.

Da jeg så den første timen tenkte jeg at dette ikke var noe særlig, men etter hvert som jeg så kjøpte jeg det jeg så mer og mer. Filmen ble mer og mer engasjerende jo mer man ser. Det er jo en utrolig lang film og så mange historier man følger, så i begynnelsen har man ikke helt overblikket over hva som egentlig skjer. Man skjønner ikke sammenhengen og man får i starten bare korte blikk av de forskjellige historiene. Alt blir dog fortalt vekselvis i rekkefølge og man får mer og mer tid hos med de enkelte historiene etter hvert. Det hadde nok vært kult å sett den første timen om igjen etter at man skjønner mer av sammenhengen og kjenner karakterene bedre. Det er også en god porsjon humor i filmen og filmen forsøker å gi oss noen latterkuler små latterkuler innimellom. Noen ganger er det derimot litt krampaktig humor og det var det jeg likte dårligst med denne filmen når filmen gikk over grensen, men det var jo slik at etter hvert som man begynte å kjenne rollefigurene likte man deler av forsøket på en litt hjertevarm koselig humor.

Men dette er ikke en film for alle. Cloud Atlas kan kanskje bli litt for langdryg for noen og om man leter etter meningen med filmen og det filmskaperne vil si deg så kan det være litt tåkete til tider. Men dette er litt som å se Paul Thomas Andersons Magnolia, som forøvrig er en av mine ynglingsfilmer. Man vet ikke alltid hva man får, men det ser flott ut og vekker gode og sterke filminntrykk. Om handlingen så kjenner man seg igjen i menneskene og livene deres. Filmen viser som Magnolia en rekke menneskeskjebner, bare at her får man dem på tross av tidsperioder med flere hundre år i mellom, og ikke heller så fult av tilfeldigheter. Man viser her at mennesker er bare mennesker og ikke endrer seg så mye selv om de lever i en helt annen tid. Vi ønsker å være så fri vi kan og her får vi også en preken med på handelen med gjenfødelse og også litt filosofi med på kjøpet.

Det er utrolig kult å se hvordan en knippe skuespillere har utrolig mange roller fordelt på mange liv og tidsperioder. Sminkeeffektene fungerer og ofte er de velkjente skuespillerne vanskelig å kjenne igjen. Arsenalet her blir spilt av storheter som Tom Hanks, Halle Berry, Hugh Grant, Jim Broadbent og Hugo Weaving. Det er imponerende å se spennet i rollene som disse skuespillerne gestalter og de har jo ikke bare en rolle hver å sjonglere med, så dette har nok vært en utfordrende film å spille i.

Jeg må si at Cloud Atlas er en film som har mye på hjertet og rommer mye form for tolkning og inntrykk. Dette er ingen lettvekter av en film, men den er også bra konkret i den røde tråden og det handlingen vi får fortalt gjennom menneskene vi møter. Noen blir kanskje litt skuffet over hva filmen handler om og hvordan ting blir presentert, men for min del synes jeg Cloud Atlas er en film som jeg er glad for å ha sett. Det så også ut som folk i kinosalen koste seg da de så den og lo med på de rette stedene. Den store publikumsmageneten er dette dog ikke, men langt unna noe dårlig film av den grunn. Jeg ruller en forsiktig femmer for noe som gav meg mer enn den tåkete konklusjonen på Matrix-trilogien. Skal bli moro å se denne filmen om igjen når det har gått en stund for å dykke mer ned i detaljene. Cloud Atlas deler nok folket i to. Enten elsker du den eller hater den for sitt forsøk på å skape noe storslagent.

- A Hologram for the King - Handling som mangler retning
- The International - Stol ikke alltid på banken
- Parfymen - Historien om en morder - Engasjerende nedtur
- Løp, Lola Løp - Frisk fiffig underholdning

- Et episk mesterverk
- Imponerende filmatisk symfoni

22.03.2013 sier Jacob: Kult at alle tre har sett og likte denne :) Sett den twice og gleder meg til å se den på blue-ray. En av få filmer som er et must for meg å ha der.
21.03.2013 sier Tore Andre Øyås: Gleder meg til å se den igjen på blu-ray, for det var jo så mye å gape over her... :)
10.03.2013 sier Jacob: Hei! Kult du og likte Cloud Atlas. Få anmeldere i Norge som gjorde det. Filmens herlige emosjonelle toner som du så fint kaller dem er noe av filmens aller sterkeste kort sammen med variasjonen av stemninger :) Har ikke sett Magnolia, men hørt om den. Et knippe gode skuespillere og en knall regissør er en god reklame for Magnolia, men nå som du sammenlignet den med Cloud Atlas fikk jeg enda mer lyst til å se den. Skal sees i nær framtid, takk for tips :)
07.03.2013 sier Tore Andre Øyås: Ja litt av en film dette, så du må prøve få sett den på kino, du kommer ikke til å angre, enten du faller på 'elsk' eller 'hat'-siden! ;)
Jeg ser jo at filmen ellerede har delt kritikere radikalt, noe som egentlig er litt forståelig, på en litt rar måte....
07.03.2013 sier Pål Frostad: Takk for en god omtale av Cloud Casltle! Dette hørtes veldig lovende ut for en film som jeg kan komme til å like. Ikke verst at både du og Jacob likte filmen svært godt. Det lover bra for min del også da jeg stoler på dere ;)
07.03.2013 sier Tore Andre Øyås: Har du/dere forresten sett "Magnolia"? Den har mye av den samme flytende, magiske sammenhengde historien i seg, bunnet sammen av karakterrelasjoner, musikk og stigende stemninger... Må sees!
07.03.2013 sier Tore Andre Øyås: Interessant om den økonomiske bakhistorien! Fordelingen mellom regissørene er jo også genial, blant annet pga. pengebegrensninger, o.l. Ressultatet er jo desto mer imponerende, med en utrolig god sammenheng, overganger, klipping og regi som du sier...
Er HELT enig med deg at man bare bør slappe av når man ser en slik film, ikke gidde å prøve å forstå alt som skjer! Da kommer også denne filmens herlig emosjonelle toner bedre til sin rett og disse kveles ikke fordi man f.eks. er irritert over en vanskelig historie eller liknende...
Det var noe av det jeg likt best med denne, den gode variasjonen stemninger, noe som gjør at filmen aldri blir kjedelig! :)
07.03.2013 sier Pål Frostad: Dette var en ganske oppklarende anmeldelse av hva Cloud Castle virkelig er av en film og hva jeg kan forvente meg ut av den. Jeg gleder meg til å se denne filmen og det varmer også hjertet mitt at man kom i mål med denne uavhengige produskjonen.

• Cloud Atlas
  • Oppland Arbeiderblad
  • ereviews.dk
  • This-is-cool.co.uk
  • Romerikets Blad
  • Filmskribenten.dk
  • God Kveld Norge (TV2)

• Doktor Henry Goose / Hotelsjef / Isaac Sachs / Dermot Hoggins / Cavendish skuespilelr / Zachry
  • Innfødt dame / Jocasta Ayrs / Luisa Rey / Indisk festgjest / Ovid / Meronym
  • Captain Molyneux / Vyvyan Ayrs / Timothy Cavendish / Koreansk musiker / Prescient 2
  • Haskell Moore / Tadeusz Kesselring / Bill Smoke / Sykepleier Noakes / Styremann Mephi / Gamle Georgie
  • Giles Horrox / Lloyd Hooks / Denholme Cavendish / Seer Rhee
  • Madame Horrox / Eldre Ursula / Yusouf Suleiman / Abbess