Anmeldelse av Zero Dark Thirty, amerikansk film fra 2012

Drama, Historie, Thriller Spilletid: 157 minutter Aldersgrense: 15 år

Realistisk, sterkt og spennende om bin Laden-jakten.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 07.02.2013]
Jakten på verdens mest ettersøkte kriminelle i Osama bin Laden opptok en hel verden og pågikk over to presidentadministrasjoner, i over ti år. Et lite CIA-team klarte omsider å spore ham opp. Dette er historien slik jakten foregikk, i følge regissør Kathryn Bigelow og manusforfatter Mark Boal.

Begge sto de bak den Oscarvinnende ”The Hurt Locker” for noen år siden og igjen viser Bigelow at hun går sine mannlige medregissører en svært høy gang i hva skildring av krig og jævelskap angår. Det vil si, her er ikke alt for mye action, skyting og hesblesende stress, men det er i detalj-, kunnskaps- og bredderikdommen rundt det som behandles at Bigelow, igjen, imponerer stort!

Med en svært realistisk og troverdig tilnærming blir vi tidlig introdusert for enkelte stygge torturscener, scener som er noe av det som er blitt diskutert og frembragt debatt rundt denne filmen. Det har i det hele tatt vært svært mye snakk om kontroversielle ting rundt både bin Laden-oppdraget og denne filmatiseringen av det. Bigelow og Boal har imidlertid sittet på til dels svært nøye førstehåndsinformasjon og kunnskap rundt de faktiske hendelsene, og flere har forsøkt stoppet filmen, heldigvis uten hell.

Mens politiske maktkamper utspiller seg, kommer et CIA-team stadig nærmere stedet hvor Osama bin-Laden oppholder seg. I midten står den fiktive, men likevel visstnok dels virkelige, kvinnelige CIA-agenten Maya, spilt av Jessica Chastain. Hennes karakter gjennomgår en ti år lang transformasjon, fra den helt nye, uerfarne spede agenten i 2001, til den hardtkjempende, nærmest nådeløst besatte agenten som vier sitt liv til å få tatt bin Laden.

Chastain er av den sorten skuespiller som det bare oser troverdighet, styrke og respekt av. Det er tidvis små strenger og nyanser hun frembringer som viser hennes utvikling i denne saken, som menneske og agent, og på slutten synes vi bare så synd på henne, fordi hun ikke lenger vet hvor ’hjem’ er, ei heller hvem hun skal reise til når saken er over. Det blir en hard Oscar-kamp for henne i år, men nominasjonen er jammen meg fortjent!

Hele historien er altså oppbygd av perioder og hendelser gjennom disse ti årene. Det åpner med 9/11, og både bombene i London, Islamabad og andre steder kjenner man igjen fra virkelighetens nyhetsbilde. Ironisk nok er det kanskje nettopp derfor det hele blir så forbasket spennende, fordi vi vet hva som skal skje! Det hele topper seg den siste halve timen, da vi følger teamet som inntar bin Ladens festning av et bygg. Vi vet også her hvordan det hele ender, men dæven så realistisk, spennende og velgjort det er!

Skal man pirke på noe så oppleves det direkte irriterende av man har brukt såpass mange kjente skuespillere i birollene. Verst er det med James Gandolfini, best kjent fra ”Sopranos”, en kar som er litt for lik mafiabossen i denne filmen som den sure CIA-sjefen. Dumt og litt meningsløst malplassert spør du meg.

”Zero Dark Thirty” er en både svært realistisk, troverdig og spennende film, uansett om ikke alt nødvendigvis er hundre prosent slik det skjedde, noe bare det amerikanske militæret og knapt nok presidenten selv vet for sikkert. Både oppbygning, innhold og struktur er godt forståelig og går aldri over hodene på oss. Regissør Bigelow er en mester i å vise oss hvor komplekst, vanskelig og sykt krevende det er både å jakte på kriminelle, overholde sikkerhet, samarbeide med både egne og fienden, samt hvor mye en gir av seg selv som menneske i et slikt yrke! Hovedkarakteren Maya og hennes innbitte kamp, både mot fiender og medsammensvorne, oser energi og bærer sterkt historien på sine skuldre. Det hele er en lang film, ja, men grundigheten, spenningen og den innholdsrike historien fenger fra start til slutt!

- The Hurt Locker - Sterkt, engasjerende og vemmelig om krigens terror
- K-19 - En grei ubåtfilm