Anmeldelse av The Host (Gwoemul), sør-koreansk film fra 2006

Action, Eventyr, Komedie, Drama, Fantasi, Grøsser, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 119 minutter

Monsterfilm som treffer bra

[Skrevet av: Ole, Dato: 05.07.2007]
En amerikaner tømmer store mengder kjemikalier i Han-elva. Noen år senere angriper et mutert og digert sjødyr Seoul. Styresmaktene viser total inkompetanse, og det blir opp til en dysfunksjonell familie å stoppe monsteret.

The Host er løselig basert på en virkelig hendelse. En amerikaner dumpet faktisk kjemikalier i elva, men i virkeligheten ble han stilt for retten og ingen mutanter har hittil angrepet.

Filmen er ikke det jeg vil kalle en typisk monsterfilm. I kjente monsterfilmer som Alien og Jaws spilles det på frykten om at monsteret lurer i mørket, og kan angripe når du minst venter det. I The Host introduseres monsteret i løpet av det første kvarteret og begynner med et utrolig stilig frontalangrep. Monsteret er heller ikke en overnaturlig godt utviklet drapsmaskin, men et stort, vraltende beist med klare svakheter.

Når man ser en film som denne er det klart man må sette tilside alle forventninger om realisme. Men monstret er veldig bra modellert av Weta og animert av The Orphanage, og det mest imponerende er at det beveger seg og påvirker de ekte omgivelsene på en naturlig måte.

Men filmen handler ikke først og fremst om monstret, men om hvordan vanlige mennesker takler situasjonen når de lengre oppe i hierarkiet svikter. Skuespillerne er for det meste gode, og jeg ble imponert av talentet til nykommeren Ah-sung Ko. Kang-ho Song, kjent fra mange andre Sør-Koreanske filmer med en viss internasjonal suksess, gjør også en god innsats som hennes tilbakestående far.

Som i mange Sør-Koreanske filmer satser ikke regissør Joon-Ho Bong på en rendyrket sjangerfilm, men bryter konvensjoner og inkorporerer også elementer fra action, drama og komedie. Spesielt mange av de merkelige, nærmest absurde, kulturspesifikke komiske innslagene kan gå tapt på et vestlig publikum og føre til noen "Hva!?"-øyeblikk, men jeg dro på smilebåndet opptil flere ganger.

Disse elementene er godt balansert med de mer seriøse. Dette gjør at karakterene virker naturlige og troverdige. Følelser og spenning er utmerket formidlet, og spesielt begynnelsen gir et fantastisk innblikk i massehysteri og panikk.

The Host har vært en stor suksess i Korea, og millioner har sett den. Det er forståelig siden det er en meget spennende, underholdende og vellaget film, som også har mye å gi til folk som ikke vanligvis liker skrekk- og monsterfilmer.

- Parasitt - Nød lærer naken familie å spinne, noe voldsomt!
- Okja - Et rørende eventyr
- Snowpiercer - Mesterlig dystopisk tog-sci-fi

26.11.2007 sier Daggr: Denne filmen hadde jeg hørt veldig mye bra om, men jeg ble skuffet. Utifra beskrivelsen (som også står på vaskeseddelen) så jeg for meg en slags monsterfilm blandet med 'Kung Fu Hustle'. Bare kjøre på med alt av vill action, komedie, drama osvosv. Men det var mer en dramafilm med veldig tørr humor hele veien, litt lang. Visuelt sett så den bra ut, musikken var grei.

Hadde filmen vært amerikansk hadde den vært helt forj@#lig. Sånn sett var den bra, hehe. Merkelig film.
04.10.2007 sier savage: Veldig snål film. Den er bra laget og det er ikke så ofte jeg ser Koreanske filmer akkurat. Det som er hovedproblemet er at den føltes fryyyktelig lang. Selv om filmen er bra, effektene kule og humoren på plass blir denne litt langdrøyd.

• The Host
  • Horrorfanzine.com