Anmeldelse av Flight, amerikansk film fra 2012

Drama Spilletid: 138 minutter Aldersgrense: 15 år

Noe av Washingtons beste

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 25.01.2013]
Whip Whitaker er en erfaren pilot som på mirakuløst vis klarer å lande et passasjerfly i ferd med å styrte. Han blir hyllet som en helt, men et fly har styrtet og noen har skylden. Whitaker har ikke rent mel i posen, også bokstavelig talt. Mannen er en god pilot og en storsjarmør, men også en alkoholiker uten kontakt med sin eks-kone og sønn. Whitaker drakk ikke bare mye alkohol natten før avgang, men tok også kokain. De over 100 menneskelivene ombord på flyet var i fare fra sekundet Whitaker startet flyet. Samtidig kunne ingen annen pilot reddet disse livene på den måten han gjorde. Hva blir Whitaker da?

Flight er regissert av Robert Zemeckis som bl.a. har laget Forrest Gump, Cast Away og Back to the Future-trilogien. Zemeckis har full kontroll på Flight fra a til å. Handlingsmessig er det veldig enkelt. Hva som hever Flight over det jevne Hollywood-drama er Denzel Washingtons skuespill og små, men viktige detaljer på manussiden. Vi har sett folk med alkoholproblemer på film før, og akkurat der bringer ikke Flight inn så mye nytt. Det som føles som en mer "ærlig" og realistisk skildring av Whip Whitaker og folkene rundt ham som gjør Flight til en gripende affære.

Denzel Washington fikk en Oscar-nominasjon for sin innsats som Whip Whitaker, og det er fullt fortjent. Washington har ikke levert noe i nærheten på nærmere ti år. Flight er et karakterdrevet drama og skuespilleren er filmens nerve. Regissør Zemeckis og han har fått mye ut av manuset. Zemeckis lar mye av filmen stole på at Washington gjør enhver scene levende. Noe Washington gjør ypperlig. I tillegg spiller John Goodman en skikkelig artig birolle som Whitakers venn Harling og Kelly Reilly imponerer stort som rusavhengige Nicole. Flight er en gripende fortelling. Den svever et sted mellom fireren og femmeren på terningen, men Washingtons komplekse rolletolkning gjør at jeg lander på sistnevnte. Verdt å se!

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- A Christmas Carol - Julen er her!
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

- Come fly with me

• Flight
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Biojensen.dk
  • ereviews.dk
  • Filmskribenten.dk

ImageMovers, Parkes/MacDonald Productions, Paramount Pictures

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»