Anmeldelse av Flight, amerikansk film fra 2012

Drama Spilletid: 138 minutter Aldersgrense: 15 år

Come fly with me

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 24.01.2013]
Whip Whitaker er en erfaren pilot som på mirakuløst vis klarer å lande et passasjerfly på et jorde og slik redder livet til de fleste om bord. I ettertid skal det vise seg at Whitaker blir hyllet som en helt, mens han samtidig blir etterforsket for å ha vært sterkt beruset under flygningen.

Denzel Washington spiller rollen som den svært dyktige piloten som privat imidlertid sliter med rusavhengighet. Spørsmål rundt hvorvidt dette faktisk hadde noen som helst medvirkning på flystyrten og liknende blir naturlig nok kurante problemstillinger utover i historien.

Men først altså, en filmatisk pusteberøvende intens flystyrt kan komme til å skremme fletta av de fleste når regissør Robert Zemeckis (”Forrest Gump”, ”Polarekspressen” og ”Tilbake til Fremtiden”-filmene) folder ut dette svært troverdig på det store lerretet. Nettopp en realistisk flystyrt var også det som åpnet hans ”Cast Away” fra 2000, også denne gang skremmende og sterkt.

Det blir etter hvert stadig vanskeligere for Whitaker å takle balansen mellom helt og syndig alkoholiker. Washington er, igjen, Oscarnominert. Han spiller fantastisk balansert troverdig bra denne antihelten av en karakter! Vi både føler med ham og avskyr ham på én og samme gang, noe som gir en herlig troverdig menneskelig ”alle kan feile og har svakheter”-følelse over karakteren.

Hans motspiller i Don Cheadle og Kelly Reilly gjør seg også knakende godt på lerretet, mens den godeste John Goodman tidvis føles direkte malplassert i sin komiske og feilfremstilte ”moromann”. Det virker som om man ikke klarer bestemme seg for om man skal forherlige narkobruk, og/eller samtidig fremstille det som den jævelskapen det tross alt er. Som publikummer vet man slik ikke helt hva man skal tro når narkolanger Goodman på humoristisk vis hjelper til med å ruse Whitaker slik at han skal klare å gjennomføre etterforskningsintervjuer, m.m.

Men, utover dette tar filmen opp en karakter og problemstillinger som garantert rammer og engasjerer millioner av folk der ute, og at hovedpersonen er pilot er egentlig slik underordnet i det store og det hele. Whitakers kamp føles ekte, sterk og knallhard og engasjerer sterkt og gir en nerve i historien som aldri slipper taket i oss som ser.

”Flight” er en skremmende velregissert film hvor elementene finurlig har blitt satt inn i system uten at det blir for forutsigbart eller klisjéaktig. Hovedkarakteren av Washington er glitrende sterkt og troverdig spilt, mens hans private kamp og flukt, (filmtittelens doble betydning) fra misbruket engasjerer filmen ut. Nerven i historien er som motoren som driver dramaet for oss og Whitakers både ufyselige og forståelige oppførsel gir det hele liv.

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- A Christmas Carol - Animert forsøk på en julefilmklassiker
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

- Noe av Washingtons beste

• Flight
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Biojensen.dk
  • ereviews.dk
  • Filmskribenten.dk

ImageMovers, Parkes/MacDonald Productions, Paramount Pictures

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»