Anmeldelse av Falling Down, amerikansk film fra 1993

Drama Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 15 år

Michael Douglas gjør en mesterlig ustabil rolle i denne thrilleren

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.01.2013]
Bill er noe psykisk ustabil mann. Vi møter ham på en djevelsk varm dag da han forsøker å ta seg til fots frem til sin eksfamilie. Der venter hans datter som har bursdag denne dagen. Men dagen blir aldri helt som Bill hadde sett for seg for familien ønsker ham ikke velkommen hjem. På veien til familiens hus må han kjempe seg gjennom storbyjungelen midt i tykkeste Los Angeles. På sin vei møter han en rekke folk som bare er med på å gjøre livet kjipt for ham. Men selv om han forsøker å være hyggelig og imøtekommende så vil ikke verden han noe godt denne dagen og da er ikke han sein med å handle for å få igjennom rettferdigheten. Det blir det mye 'mess' ut av at den helt uredde Bill brøyter seg vei i målrettet stil med politiet og den snart pensjonerte politimannen Martin Prendergast i hælene for å stoppe ham før det går virkelig galt...

Filmen begynner en svært varm dag i en endeløs stillestående kø. Vår mann drar ut av bilen. Jeg digger starten her som ikke avslører helt hva som er tilfelle før en del ut i filmen. Denne filmen er på en måte lagt opp som et lite enkelt puslespill der brikkene kommer på plass en etter en og forteller om hvem denne spesielle mannen er og hvilken bakhistorie han har. Det er noe ekstra underholdende å få denne litt ustabile mannen som vi følger her i hans vei hjem til hans hjem. Man blir her stilt overfor en rekke ting som kan irritere deg i samfunnet som at når man skal veksle penger må man kjøpe noe. Eller at hamburgerne ikke ser like store og saftige ut når man får dem forhold til bildet i menyen. Man morer seg bra over en del av poengene her som man kjenner seg bra igjen i og digger hvordan vår helt takler brasene, selv om man aldri hadde turt å gjøre ting på samme måten. Enkelte av scenene her er ubetalelige og må oppleves. Man merker også at filmen tar sterkt avstand fra både vold og rasisme som taes opp i underliggende toner.

Regissøren balk filmen heter Joel Schumacher og dette er hans klart beste film. Han har også andre gode filmer som ‘The Phantom of the Opera’, ‘Phone Booth’, ‘Tigerland’ og ‘Klienten’ på CV-en sin. I Falling Down klarer Schumacher virkelig å bygge opp en trykkende stemning som fanger denne varme, dirrende og travle dagen i William Fosters liv. Scenene er svært vellykket lagt opp og hele filmen er bare til å elske i all sin folkelighet. Det er ikke noe her som er vanskelig å fatte og alt er passe godt lagt opp slik at man bare kan lene seg tilbake og la seg underholde. Filmen har bra driv og blir aldri kjedelig til tross for at dette i bunn og grunn er lagt opp som et drama. Man knyttes til karakterene på en finurlig måte. Her holder man med Foster selv om man ser at han er litt skrudd. Alt denne hovedpersonen gjør er stort sett rettferdig gjort, men måten han lager sine poenger er å gå litt langt. Det er disse psykooverdrivelsene som skaper mye av det geniale her.

Skuespillerne gjør en super jobb her. Robert Duvall er en av mine ynglingsskuespillere og denne filmen er mye av grunnen til det. Også i filmer som ‘Apokalypse nå’ og ‘Gudfaren’-filmene beviser han at han har noe på film å gjøre. I Falling Down spiller han verdens koseligste politimann som har sin siste dag på jobben. Han er liksom den bestefaren alle skulle ønske seg å ha med sjarme i bøtter og spann. Michael Douglas spiller også utrolig bra i hovedrollen her. Han viser med denne filmen blant mange at han også er å regne med blant de store favorittgutta i Hollywood. Her spiller Douglas en real 'nut case' som skremmer man litt etter hvert som ting blir verre og verre.

Dette er en av mine ynglingsfilmer. Filmen underholdt meg stort første gang jeg så den og siden har jeg sett den drøssevis av ganger uten å gå lei denne gøye folkeperlen. Også i dette gjennomsynet klarte filmen seg godt selv om det er en del år siden jeg nå så denne filmen sist. Det er noe med denne filmen som gjør at den fremdeles er ganske kul. Slutten er også ganske god den også og er en bra avrunding på visen. Dette er kanskje ikke filmkunst, men det er en film som har sine stunder som gjør dette virkelig verdt å se. Man både ler og blir varm om hjertet her på samme tid. Denne filmen har mye av det man ser etter i en god film. Dette er kanskje ikke helt kritikerynglingen, men folket vil elske dette. Det er nok ikke uten grunn at filmen har fått den høye ratingen på over 7.5 på IMDB.

- Bad Company - Ingen klassiker, men god på å underholde
- Phone Booth - Spennende telefonterror
- Tigerland - Systemet ønsket soldater, men soldaten vil være et menneske
- Flawless - Realistisk, men flyter ikke
- Batman & Robin - Verste Batman-filmen ever
- Tid for hevn - Er det rett å drepe som hevn mot voldtektsmenn?
- Batman Forever - Two-Face og Riddler mot Batman
- Klienten - En dyktig advokat med en usedvanlig kilent
- The Lost Boys - Herlig 1980-tallsfilm med vampyrer med på kjøpet

27.03.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Hehe, som sagt sleit jeg veldig med karaktersettinga her. Satt liksom gjennom hele filmen og venta på at den skulle bli ferdig så jeg kunne gå og legge meg xD Ser ikke bort fra at jeg hadde gitt et snillere terningskast hvis jeg bare hadde vært litt mer opplagt! Må prøve å få sett denne en gang jeg faktisk er våken :p
26.03.2010 sier Pål Frostad: Jeg er enig i mye av det du skriver, men ikke alt. Dette er en av mine ynglingsfilmer og jeg synes den har veldig mye, men den er på ingen måte perfekt. Men i min bok er den en god femmer. Jeg digger også skuespillet til Robert Duvall i denne filmen. For min del har filmen mange styrker og er en film jeg kan se mange ganger. Men en firer i din bok er veldig bra, så jeg er igrunnen veldig fornøyd med ditt terningkast ;)

USA, Frankrike

Warner Bros. Pictures