Anmeldelse av Cobra, amerikansk film fra 1986

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 87 minutter Aldersgrense: 18 år

Banal og ufrivillig morsom testosteronbombe!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.01.2013]
De kaller ham Cobra og han er mannen de ringer når en situasjon blir så ille at ingenting virker å nytte. Det hele begynner med at han blir tilkalt for å få slutt på en våpendesperado som går løs på et supermarked. Etter at denne personen er ryddet av veien står saken med en nådeløs morder på agendaen. Han kalles ‘Nattslakteren’. Ingen vet hvem han er og han dreper folk når de sover. Nå må Cobra bruke alle triks i boken for å få lurt slakteren ut av ‘slaktebutikken’. En ung dame ved navn Ingrid blir også mer involvert enn hun ønsker, for denne gjengen er ikke til å spøke med...

Filmen åpner med en vanvittig scene med en mann som kommer kjørende på motorsykkel i soloppgangen mens noen folk et annet sted klasker noen økser sammen over hodet sitt. Ting faller ikke hundre prosent sammen etter denne litt søkte begynnelsen, men mannen på motorsykkel parkerer etter hvert på en handicapplass siden han er skurk og entrer supermarkedet for å leke våpendesperdo. Politiet kommer raskt på pletten etter at mannen begynner å skyte folk som fluer. De forteller at han må overgi seg og at de ikke vil skade ham, men ingenting ser ut til å nytte. Da sender de bud på Cobra som ankommer i sin kule femtitallsbil med nitro og nummerplatene Awsome 50. Cobra er selvsagt spilt av Sylvester Stallone som bærer sorte klær, skinnhansker, pilotbriller og går alltid tyggende på en fyrstikk i mundviken. Han er en slags Dirty Harry som er rettferdig mot de milde og hard mot de uskikkelige. Uansett så redder han situasjonen på supermarkedet og lirer av seg replikken ‘You're a disease and I'm the cure’ forran våpendesperadoen.

Denne filmen er nesten som en parodi på seg selv. Det hele blir så latterlig dumt at man flere ganger lar latteren flomme ut fordi replikkene blir for tilgjorte eller at scenene ikke henger helt på greip. For det første finner man den überharde karakteren Cobra i førersetet som alltid fikser biffen og får alle andre politifolk til å se ut som komplett udugelige. Skurkene er onde som få og de stirrer mot oss med et olmt blikk som kan få det til å få kald trekk inn latterdøren din. Dette er med andre ord så typisk at man ikke kan ta dette seriøst på noe plan. Dette er en film som er smidd over samme lest som Arnold-klassikeren ‘Commando’, bare at denne ikke er fult så bra som den. Som i Commando så blir det mye eksplosjoner og masse skyting og bruk av diverse våpen. Alt er egentlig bare et langt forspill som bygger opp mot den litt for typiske slutten som man har sett en million ganger fra før av. Så hvorfor se dette? En god grunn er fordi det gir eg en god latter og i tillegg får du et dykk ned i hvor stusselig typiske actionfilmer fra 80-tallet kan være.

Regissøren bak det hele heter George P. Cosmatos og står bak andre langt bedre filmer som Rambo: First Blood Part II og Tombstone. Her får han ting til å fungere på et vis, men et elendig manus skriblet sammen av Sylvester Stallone selv gjør at dette virkelig bare blir latterlig å se. Og som toppen av alt er filmen basert på en bok Paula Gosling som bør være milevis bedre enn filmen. Cosmatos forsøker seg på enkelte grep underveis her, men ting blir ofte litt snodige som at man putter en lang musikkscene der man klipper mellom en modell som taes bilder av og Cobra som forsøker å få tak i informasjon i saken han jobber med. Det blir også litt plagsomt mye kryssklipping her i filmen som om det var en ny greie regissøren måtte prøve ut som et kunstnerisk grep, eller hva? Det blir også så mange stive replikker som ‘We are only two nice guys who come to ask you some bad questions’. Dette oser også av 80-tallsstil over alt. Man er også noe opphengt i ketchup i filmen da filmens babe sprøyter sin Pommes frites helt rød i en scene som drar veldig ut. Filmen har også noe skrekkfilmelementer innimellom og ting for å spe på spenningen underveis, uten at det hjelper nevneverdig eller skremmer deg på noe vis.

For å oppsummere så er alt er helt rett frem her. Historien er så enkel og drar egentlig veldig ut slik at det som skjer kunne vært oppsummert i en liten spekket kortfilm i stedet. Men denne filmen har som sagt et triumfkort som ikke filmskaperne hadde regnet med, og det er at dette faktisk er blitt forbannet artig. Stallone nærmest parodierer seg selv der han i det ene øyeblikket er Dirty Harry for mot slutten å dra en liten Chuck Norris. Men til tross for at dette er en film som ufrivillig gir deg mye underholdning er dette langt i fra bra. Jeg velger dog å gi filmen en toer på terningen fordi det er et snev av et forsøk på å skape en film som forsøkte å treffe et segment i sin samtid.

- Tombstone - Folkelig blockbusterwestern
- Rambo 3 - Middelmådig og usannsynlig krigsaffære