Anmeldelse av Texas Chainsaw 3D, amerikansk film fra 2013

Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 18 år

Familien fra helvete!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.01.2013]
De grufulle hendelsene rundt familien Sawyer ender med at en gjeng rednecks brenner ned hele familien i deres hus. Det skal senere vise seg at et spedbarn likevel reddes i all hemmelighet. Flere tiår senere arver jenta Heather uventet et hus etter sin ukjente bestemor. Sammen med noen venner drar hun til huset for bare å oppdage at det skjuler en grufull hemmelighet.

Joda, du leste riktig, det er faktisk så gjennomført irriterende teit! Denne oppfølgeren til Tobe Hoopers legendariske ”Texas Chain Saw Massacre” fra 1974 gir lite og ingenting, verken til genren, motorsag-sagen eller til publikum.

Den godeste Leatherface går igjen amok med sin motorsag, skjønt denne gang er det en etterkommer av familien og slekten Sawyer som altså viser seg å ha vokst opp i kjelleren til en eldre dame i familien. ’The final girl’ i Heather, jenta som alene må konfrontere den store stygge mannen, blir denne gang imidlertid litt ekstra involvert i og med sin familiære tilknytning, et ledd som også skal vise seg å redde henne fra mange grufullheter.

Men, innen den tid i filmen kan det virke som om folkene bak denne og uttallige liknende filmer ikke skjønner at det er svært vanskelig å få både emosjonell tilknytning eller annen sympati og empati for overfladiske, overperfekte og klisjétyngede karakterer som de vi ser i denne filmen. Tradisjonelle ”perfekte” lettkledde jenter og muskelsvulmende gutter blir igjen kastet inn i et helvete av et mareritt, en like oppbrukt formel innen skrekkfilmen som det originalfilmen var med på å skape tilbake på 70-tallet.

Enten man sammenlikner den med originalen eller ikke så blir ”Texas Chainsaw 3D” meget fattig. I 2003 kom den rene remaken av originalhistorien, en film som i god grad i hvert fall hadde bedre skuespillere (gjennombruddet til Jessica Biel), lekrere regi og filmspråk, samt mye av den samme creepy stemningen som originalen blant annet ble så unik for. I 2013-utgaven går vi altså igjen delvis tilbake til de familiære røttene, men det er verken spennende, skummelt eller creepy. Den latterlige bruken av 3D er nærmest totalt fraværende, bortsett fra 2-3 scener hvor motorsaga hveser hissig mot deg i bildet. That’s it! Det er slike filmers bruk av 3D som har skapt dette formatets dårlige rykte og omdømme!

Det kanskje frekkeste i forhold til karakterene i filmen er at det eneste man har brukt litt tid på i hva empati angår, er rundt galningen selv, Leatherface! For plutselig skal vi liksom synes synd på ham grunnet hans fæle oppvekst i kjelleren, med mer, og vi skal heie med ham og Heather. Maken til frekkhet! Enden på hele møkka blir både brå og irriterende kjapp, for når det endelig begynner å bli interessant rundt Heather, ja så er det slutt!

Det skal dog sies at en sammenligning med originalen ikke akkurat er helt på sin plass. I dag har vi nemlig sett så alt for mye av det 1974-versjonen sjokkerte oss med for første gang, og å hoppe etter originalen er slik egentlig helt dødfødt. Men når den da ikke forsøker seg på noe nytt eller i det minste makter å skape karakterer, spenning eller engasjement, ja da er den jo nærmest dødsdømt. Det eneste som er skremmende er hvor forutsigbar hele filmen er. Liker man kjøttsår og avsagde kropper, ja så får man da litt betalt for pengene, men selv her er filmen utrolig nok fattig og uinteressant.

Nei kom igjen, gi meg ei motorsag så skal jeg gladelig og med mord i blikket sage i stykker denne filmen! Se heller 2003-versjonen, eller selvsagt helst Hoopers original, om du tør!

Se om film er på streaming:

- Motorsagmassakren - Blir aldri helt den oppfølgeren du ønsker deg
- Leatherface - For deg som liker brutal skrekkfilm
- The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning - Rå, brutal og voldsom torturslasher
- The Texas Chainsaw Massacre - Tidvis meget kul remake
- The Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation - Sykt rart og nærmest komisk selvparodisk
- Leatherface - Texas Chainsaw Massacre 3 - Ungdommer mot motorsagmannen med familie
- Motorsagmassakren 2 - Førstefilmen og oppfølgeren er som natt og dag!
- Motorsagmassakren - Still going strong!

- Motorsagmannen er tilbake…

• Texas Chainsaw 3D
  • Aftenbladet.no