Anmeldelse av Raising Arizona, amerikansk film fra 1987

Komedie Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 15 år

Tidlig Coenkomedie med mye filmsnaks

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.12.2012]
Hans navn er H.E.I. McDonnough, og alle kaller ham bare for Hei. Han er en fengselsfugl som en dag treffer den kvinnelige politidamen Edwina under et fengselsopphold i Tempe, Arizona. Etter hvert faller han for den harde damen og disse møtene endrer livet hans da han faller for han. Han bestemmer seg for å bli straight. Han blir etter hvert løslatt på prøve for 'ørtene' gang. Men denne gangen er noe annerledes fordi nå har han Edwina til å holde ham i ørene. Han gifter seg med henne og får seg ærlig arbeid. Hvetebrødsdagene var lykkelige dager for dem begge. Edwina mente at det logiske skrittet nå var å få barn. Og dette var en tanke som besatte henne. Hun mente at et var alt for mye kjærlighet og vakkerhet for bare de to. Men uansett hvor mye de prøvde så fikk de aldri noe barn og det viste seg seg at hun var ufruktbar. Men det stopper ikke dem i å forsøke å adoptere, men med hans fortid lot ikke det heller seg gjøre. Nå blir løsningen å stjele seg en unge. Og dette går ikke like glatt som de hadde sett for seg...

Vi befinner oss på rundt midten av 80-tallet i Arizona. Reagan er president i Det hvite hus. Det er et passe rart scenario vi her blir stilt overfor, men filmen er jo bare ganske tullete. Man får her se hva som skjer når en forbryter forsøker å stifte familie. Det går selvsagt over alle støvelskaft. Man får litt av en spinnvill handling her til tider med Hei som faller tilbake til gamle synder da han mister jobben og en rekke andre hindre som en ‘badass’ biker som bare er ute etter å griske til seg penger.

Om du lurte så er det de kjente og kjære filmbrødrene Coen som har laget denne filmen. Dette er Coenbrødrenes andre spillefilm og de viser allerede her at de har stort potensiale. Filmen begynner i god gammel Coenstil fra første stund. Det er mye humor som er dratt ut av deres sære hjerne. Dette føltes egentlig som en blanding mellom mye de har laget i ettertid. Det hele blir mer og mer spinnvilt etter hvert som filmen skrider fremover. De har med andre ord skrudd dette ganske bra til for å lage underholdning. Som med alle de andre Coenfilmene så er det som regel en humoristisk undertone i mye av det de gjør. Jo flere ganger man ser filmene deres oppdager man mer og mer av deres sære og til tider geniale humor. I Raising Arizona er det kanskje litt enklere enn det beste de har laget, men dette har absolutt sine stunder.

Coen viser også godt håndlag med filmen. Det blir mye gode bildekomposisjoner som de etter hvert har blitt så godt kjent for. Her merker man at de har et lavt budsjett å jobbe med, men klarer seg utmerket med det de har til rådighet. Det blir som vanlig mange kreative kameravinkler og annet snop som er med å sette preg på filmen. Coen kan med andre ord sin film, og har gjort seg mye flid med dette. Men det er en ting som trekker en del ned her og det er at at historien er litt vel simpel. Man har dog gjort veldig mye ut av veldig lite, og sper også på med mye humor som man gliser godt av innimellom. Filmen begynner svært bra, men så klarer man ikke å opprettholde alt like bra hele veien. Enkelte scener er snop å se og det er mye her som gjør at jeg aldri helt klarer å misslike denne filmen. Men i enkelte scener drar man det litt for langt for å fylle tid i filmen. Som en scene da vår mann Hei forsøker å stjele babyer og de stakkars små går helt over styr og forsøker å stikke av fra sengen sin og ut av rommet slik at de kan avsløre ham. Også musikken er særegen og bra Coenaktig den også med sin howdyaktige banjospilleri.

Det er også en del kjente fjes med her. Man treffer blant annet en en pur ung Nicolas Cage. Han viser seg som et bra stjerneskudd her og bærer hovedrollen på et passende vis. Nå er jo skuespillet og typene vridd en del til, men det passer dog bra inn i denne Coenkomedien. I andre roller finner vi John Goodman (The Artist, One Night At McCool's, Den Store Lebowski og Barton Fink), William Forsythe (Once Upon A Time In America og The Rock) og Frances McDormand (Moonrise Kingdom, Fargo og Short Cuts). Som du ser så er det mange som har vært med i andre Coenfilmer. Coen har sine favoritter og noen ganger synes man nesten at enkelte blir litt oppbrukt selv om de er flinke til å omforme rollene slik at de oppleves som svært forskjellige til tross for at det er samme skuespilleren.

Dette var kanskje en mye bedre film i 1987 da denne kom ut, men man merker at den ikke helt har den store appellen lenger. Filmen føles litt hul til tider og dette blir en veldig tullete film uten det helt store innholdet, men veien til målet og hvordan alt er skrudd sammen er så bra som det kan få bli innenfor en slik tøysete simpel historie. Coenbrødrene viser at de er litt av noen filmfortellere og klarer å lage dette svært spekket til tider. Denne filmen er ganske gøy å se og det er også interessant å se hvordan Coen allerede tidlig i filmakeriet sitt viste seg som gode filmsnekkere. Manuset er okei skrevet med mye merkelige og rare scener som krydrer det hele. Historien er jo litt vel enkel og trekker noe ned, men replikkene og dialogen er ganske bra og det er mye detaljer som gjør mye av filmen. Forhold til de fleste andre Coenfilmene og særlig deres klassikere så kommer dette litt til kort. Men dette er absolutt noe å se om man digger Coen. For min del ligger filmen og bølger mellom fire og fem på terningen hele veien, men jeg tror jeg blir nødt til å straffe filmen noe fordi den ikke klarte å engasjere å mye som jeg hadde håpet på.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Color Out of Space - Vakker hallusinasjon fra rommet
- Con Air - Dugelig popcornaction fra det glade 90-tall
- Face/Off - Svært underholdende 90-talls konseptaction
- Wild at Heart - Herlige og rare Lynch med en slags roadmovie
- Moonstruck - Romantisk komedie med Cher

- The Ballad of Buster Scruggs - Netflix presenterer en magisk og spesiell Coen-western
- Hail, Caesar! - Coen-light med fornøyelige øyeblikk

• About.com
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Moviehole

Circle Films Inc.

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Warrior Nun»

«Perry Mason»

«Familiefesten»

«Cold Fish»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Knerten og sjøormen»

«The Sand Pebbles»