Anmeldelse av The Rocketeer, amerikansk film fra 1991

Action, Eventyr, Familie, Sci-Fi, Superhelt-film Spilletid: 108 minutter

Smålunken heltefilm som aldri når helt sitt potensiale

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.12.2012]
Året er 1938 og vi befinner oss i Los Angeles i USA. Cliff Secord er en stuntpilot med høye ambisjoner om å gjøre flyhistorie. Men da flyet hans blir ødelagt snubler han over en jetpack som nazistene har laget. Jetpack var skjult inne i flyet som han skulle bruke til en stor flykonkurranse, og da flyet blir ødelagt kommer jetpacken til syne. Cliff er svært uredd og forsøker å teste ut jetpacken slik at han kan fly alene uten et fly. Men nå når verden står på steppene til en ny krig er slike saker som å fly uten vinger noe som virker utrolig interessant og det vil gi en stort fortrinn om man kan bruke denne jetpacken til å sette fienden ut av spill som et kraftig våpen. Når Cliff tester jetpacken sin får han raskt presseoppslag og det gjør ting enda vanskeligere å ha denne flotte flyanretningen helt for seg selv. Litt etter litt blir han helten Rocketeer og han får mye å stri med når kjæresten blir kidnappet og han blir målet for spioner, FBI-agenter og millionæren Howard Hughes...

Filmen begynner med at vi får se et gult propellfly som gjøres klar til en flytur. Det er en deilig dag med fult solskinn som glinser på den lyseblå himmelen med noen par slørskyer på. Piloten får klar beskjed å ikke finne på noe dumt på denne første flyturen med dette flotte lille flyet. Så setter piloten seg i flyet og kjører ut på rullebanen for å ta av. Han stiger opp i luften og smaker litt på hva flyet har å by på. I mens han flyr sin bekymringsfrie tur holder noen gangstere på å rømme fra politiet i en bil. Det blir en vill biljakt med automatvåpen som de forsøker å bruke for å stoppe bilen. Vår pilot i det guler flyet passerer rett over bilene og får seg en salve av maskingeværet. Dette resulterer i at flyet mister bensin så han må foreta en nødlanding på flyplassen. Flyet blir totalt ødelagt i landingen. Det blir det ikke god stemning av da det har tatt eierne tre år å bygge flyet. Piloten blir irritert fordi flyet skulle være levebrødet hans.

Mennesket har ønsket å fly i generasjoner, men det var ikke før flyet kom på banen på begynnelsen av 1900-tallet at drømmen ble en realitet. Her drar man det hele videre enda et hakk når man kommer over en sak som gjør at en mann kan fly i rakettfart uten vinger. Man har jo i dag en del lignende anretninger, men ting fungerer nok ikke like bra som det man får her og i alle fall ikke for sin tid. Her får man se hva som skjer når en mann forsøker å bli en slags gammel og simplere versjon av Iron Man. Men dette er langt i fra like kult som da Robert Downey Jr. tar på seg sin Iron Man-drakt og han er jo også en mye bedre skuespiller med bøtter av mer sjarme enn det Billy Campbell har her. Dette glir litt over i superheltfilm, selv om man ikke helt greier å bestemme seg for hva denne filmen egentlig vil være.

Filmen begynner på en litt småfiffig måte. Manuset er bra lagt opp i begynnelsen og det tar lang tid før alle karakterene viser sitt egentlige jeg. Her er det nemlig ikke slik at man ser hvem som er skurk og helt fra første stund. Man antar jo at hovedrolleinnehaveren Billy Campbell vil bli helten, og det er vel ikke for mye å avsløre at det blir han. Det er også en bra kreativ og sjarmfull i effektbruk i filmen. Man får noen okei flygeillsjoner når Rocketeer er ute og prøver jetpacken sin. Også humoren er på plass her og kvikker det hele opp et lite hakk. Man klarer ikke helt å dra alt i riktig retning her og alle trådene blir ikke godt nok sydd sammen av regissør Joe Johnston, og denne filmen fremstår ikke like gøy som Kjære, jeg krympet barna som var hans debutfilm. Johnston har i ettertid forsøkt å gjøre en grei karriere på diverse filmer som det kunne blitt noe stort ut av som 'Jumanji', 'Jurassic Park 3', 'The Wolfman' og 'Captain America: The First Avenger'. Han har igrunnen en god del filmer som er litt midt på treet og det er denne filmen også.

Denne filmen mangler det siste lille ekstra og er litt dryg og langsom til tider. Det virker som om man aldri klarer å ta helt filmen på alvor, også underholdningsmessig. Det gjør at man mister litt interessen for det som foregår her. Selv om ting aldri blir direkte dårlig, får man aldri helt godfølelsen. Dette kunne med letthet ha vært enda litt kulere og mer energifull. Filmen faller også i fellen for å karikere en del roller litt for mye og skurkene blir litt vel mye når de først åpenbarer seg. Filmen er laget av Disney og den er bra uskyldig slik at både eldre barn og voksne vil få glede av denne om man først liker settingen. For min del ligger filmen og bølger mellom tre og fire på terningen hele veien. Selv om filmen er noe treg er det litt action mot slutten av filmen og det redder noe av inntrykket. Jeg velger å straffe dette fordi det var litt for tamt til tider. Dessverre ble jeg nok litt skuffet over denne filmen som jeg hadde troen på at ville treffe meg bedre enn det den gjorde. Men om man har stor appetitt på diverse superhelter så er dette et helt greit skue.

- Captain America: The First Avenger - Sjarmerende gammeldags
- The Wolfman - Hverken fugl eller fisk, men fult severdig
- Hidalgo - Overbevisende Mortensen
- Jurassic Park 3 - Livsfarlige dinosaurer og dumdristige forretningsfolk
- Jumanji - Brettspillet de aldri glemmer å ha spilt...
- Kjære, jeg krympet barna - Krympeforskning skaper seriøse familieproblemer

• Austin Chronicle
  • Cinemagazine.nl
  • Themoviescene.co.uk
  • Tofunerdpunk.blogspot.no

Touchstone Pictures, Walt Disney Pictures, Gordon Company, Silver Screen Partners IV