Anmeldelse av The Last Castle, amerikansk film fra 2001

Drama, Action Spilletid: 131 minutter Aldersgrense: 15 år

En av de bedre fengselfilmene!

[Skrevet av: cathrine, Dato: 03.05.2002]
General Irwin (Robert Redford) blir frastjålet sin rang som general, og sier seg selv skyldig i en sak mot seg. Et bittert liv de neste 10 år venter ham, i all uvitenhet om at militærfengselet blir styrt av en maktgal Oberst...

Han var en hel nasjons helt, nå er han nasjonens syndebukk. Oberst Winter styrer fengselet som om han var Hitler selv, han fratar fangene sin ære og menneskeverd. Hardbarka innsatte er direkte redd for Winter, og fangenes skrik om hjelp til Irwin lar seg ikke holde tilbake. Winter en en stor fan av Irwin, som respekterer ham stort, men denne respekten blir omgjort til motvilje, og så til ren fiendtlighet.

Irwin konfronterer Winter flere ganger mot hans umenneskelige metoder for å skape respekt og redsel blant de innsatte. En nedsatt og ydmyket Irwin bestemmer seg for å få alle de innsatte med seg og knekke Winter sitt korstog. Spørsmålet er bare om de vil de lykkes?

Dette må jeg si er en av de bedre fengselfilmene jeg har sett. Aldri har jeg sett Robert Redford spille så utrolig bra. Dette er absolutt verdt å skaffe seg. Det var nok ikke uten grunn at filmen lå på topp 10 listen i Bergen da den gikk på kino. Jeg gir karakteren 5, noe den virkelig har fortjent.

- The Outpost - Ærlig om krigens sanne ansikter

• The Last Castle
  • Filmanmelderen.no

DreamWorks SKG, Robert Lawrence Productions Inc.