Anmeldelse av Bad Boys 2, amerikansk film fra 2003

Action, Komedie, Thriller Spilletid: 147 minutter Aldersgrense: 15 år

Tidvis kul popkornaction, men limet fungerer ikke bra nok

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.11.2012]
Vi skal til Miamis gater der de to rappkjeftede fargede politimennene Marcus og Mike er på pletten igjen. Denne gangen er de etter den kubanske gangsteren Johnny Tapia som forsøker å ta kontrollen over all narkotikahandel i Miami. Dette liker Marcus og Mike dårlig og setter hardt mot hardt. Men Tapia er en skruppelløs type som ikke lar seg styre så lett og han har noen skitne triks i ermet. Han kidnapper søsteren til Marcus og da blir det hele snudd til noe mer personlig for de fargede politigutta som gjør alt i sin makt for å stoppe Johnny Tapia og hans trang til å tjene store penger på dopet sitt...

Det hele begynner i et Ecstasy-laboratorium i Amsterdam. Der blir piller laget i et stort tempo og pillene nærmest popper ut av maskineriene. Deretter blir dopen puttet opp i kister som så blir eksportert med store lastebåter til de trengende dophuene. I Miami i Florida venter en dopbaron på forsendelsen med varer med verdier for 150 millioner dollar. På en bestemt lokasjon dropper lastebåten kistene med dop rett i havet. Noen speedbåter er raskt på pletten og samler dem inn og bringer dem til fastlandet. Kystvakten plukker opp aktiviteten av disse raske båtene og sender ut helikoptre. Når helikopteret nærmer seg forklær speedbåtene seg slik at de går i ett med havet. Man kan mildt sagt si at teknologien er kommet videre for smuglerne som bruker stadig mer kreative metoder å få dop inn over grensene. Selv om kystvakten vet at historiens største ecstasylast kommer inn den kommende dagen, så er det ikke lett å følge med i svingen epå hvem som egentlig står bak dopen og smuglingen. Det er med andre ord en vanskelig sak for lovheverne som må spille alle sine kort på rett måte for å få smuglerne på kroken slik at de kan domfelles.

Dette er oppfølgeren til nittitallspopcornfilmen Bad Boys. Våre venner Marcus Burnett og Mike Lowrey entrer filmen i det som ser ut som det er et ‘Ku kluks klan’-møte på en havn. De har kledd seg ut som klanmedlemmer og spretter plutselig ut med våpen og overrasker nærmest alle. Denne gangen er de også i politiet og gjør en frekk entre med noen replikker som mildt sagt provoserer den hvite klanen. Og så synger de selvsagt på tittellåten fra den første filmen for å sette deg i riktig stemning. Denne sekvensen er greit laget, men man kunne sett for seg at replikkene var enda mer kule og vitsene hadde mer kvalitet i seg. Will Smith og Martin Lawrence redder jo noe av inntrykket fordi er flinke til å skape komedie ut av nærmest ingenting.

Michael Bay er også regissør her som han også var i den første filmen. Men selv om Bay gjorde sakene sine veldig bra i The Rock og gav oss litt kulhet også i den første Transformers-filmen, så sitter ikke dette like bra. Denne filmen er dog litt morsommere enn den første filmen, men det sier ikke lite for den filmen synes jeg ikke hadde helt den store humoren som var verdt å le noe særlig av. Action er også til tider med vellykket, men det blir ikke nok svung over dette i den store helheten. Man føler at man ser på en film som ikke er så underholdende som den kunne blitt om man hadde hatt mer kjøtt på beinet. Og det er nesten litt rart at man ikke har klippet denne filmen en del ned når den varer i hele to og en halv time. Det hele blir litt for krampaktig her på flere fronter. Man bruker mye tid på å vise partyer med heite damer, slappe typer og der den dampende teknomusikken skal gjøre jobben i å få litt underholdningsstemning inn i det hele. Selv om jeg ikke ble overbegeistret for denne filmen så liker jeg en del ting innimellom. Det er en del stilige scener her som da man følger en kule gjennom luften i sakte film og ser alt den penetrerer på sin vei. Denne scenen er raskt over, men ganske effektiv i filmen. Flere av slike tøffe ting kunne nok piffet opp denne filmen slik at man hadde følt at man hadde fått noe mer enn bare den vanlige pakken. Og Bay viser som sagt litt takter her til tider som gjør dette greit å se på, men ikke nok til å dekke over at man ikke har det beste manuset å støtte seg på. Filmen veksler også litt mellom spennende action i den ene scenen, men så roer man det såpass ned i den neste scenen slik at luften går helt ut av ballongen igjen.

Denne filmen likte jeg bedre enn den første filmen og det er en grei film å se, selv om man ikke føler man får så alt for mye å bryne seg på. Dette er som den første filmen helt okei popcornundergoldning. Om man hadde klippet dette ned og omstrukturert litt så kunne man nok fått en mye mer snappy og underholdende actiongreie. Som sagt så er det tøffe actionsekvenser underveis enn den første filmen, men dette drar sånn ut at man ikke føler at dette blir noe særlig bedre enn første film til tross for sine fortrinn til tider. Det hele blir litt for mye til tider og innimellom føler man at scenene tar litt pusten fra deg. Denne filmen faller litt i den samme fellen som det 'Mission Impossible 2' gjør i det å overlesse filmen med action og mye kult, men mangler litt innhold og ting som kunne gjort at den får oss med på røverhistorien. Her får man mye biljakter i høy fart og skyting med våpen i an marsj. Man ødelegger også selvsagt en god del ting og eksplosjonene kommer også ofte nok til at popkornet glir okei ned i halsen mens man godter seg med filmen.

Som du sikkert har skjønt så var jeg ikke overbegeistret for den første filmen og denne filmen føltes mer underholdende for min del. Jeg digger The Rock, men føler ikke at Michael Bay hverken her eller senere har klart å levere den samme kvaliteten som den filmen som jeg føler allerede er en klassiker i min bok. Her har han kule folk i rollene med store navn som Will Smith og 90-tallsstjernen Martin Lawrence som man merker begynner å bli litt avdanket allerede i denne filmen. Men som sagt når man lager oppfølgere så bør man jo bruke de samme hovedrollefolkene som folk ble kjent med i første film for å forsøke å skape en ny hit. Bad Boys 2 var for meg en film som var omtrent like grei som den første filmen, men jeg likte litt bedre hvordan actionen fremsto i denne filmen, men limet i denne filmen var langt dårligere enn limet i den forrige filmen. Man blir irritert av den dårlige dialogen og utrolig plumpe humoren som aldri fungerer noe i nærheten av hva man ønsker å få ut av en slik type som dette. Ting blir for blåst opp. Skurkene er alt for voldsomme og alt for lite her er noe som ligner på troverdig. En del av scenene blir man nesten litt pinlig berørt når man får dialogen sammen med det kjipe skuespillet som mer hadde hørt hjemme i en 80-tallsfilm der alt hadde vært som det skulle gjøre med skurkene som var onde som få.

For å oppsummere her er det alt for mye armer og bein her. Jeg ruller en treer for denne filmen som klarer å skape helt ok underholdning til tider som tilfredsstiller ditt tørstende actionbehov, men som ikke klarer å lage mer helhetlig underholdning slik at man virkelig begynner å bry seg nevneverdig over det man ser. Bay skal ha for forsøket, men dette blir for mye popkorn og med så mye smør at man går litt lei allerede etter man har spist en håndfull. Og det er litt synd fordi mye av actionen her er bra kul og hadde fortjent å være del av en mye bedre film enn dette. Kanskje man skulle kuttet noe av humordelen av filmen som er alt for dårlig og dreper mye av inntrykket her. Man burde greid å gjort denne filmen minst en time mindre og da hadde man nok klart å kutte ned på de mindre gode scenene. Bay burde sett at denne filmen ble alt for lang og tatt grep her underveis, men han var sikkert mer opptatt av å få actionsekvensene til å sitte slik at han ble blind for resten av regidelen som han ikke virker å ha helt greie på. Det er mulig han måtte svelge noen kameler her underveis. Det er tross alt ikke ham som står for det slette manuset som trekker mye trekker mye ned.

- Bad Boys - Midt på treet undeholdning i Bad Boys

- Transformers 5: The Last Knight - Fremdeles eyecandy, men man blir sliten, så sliten.
- 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi - Krigsaction med høye smell og mye ødeleggelse
- Transformers 4 - Kan det BLI større nå?!
- Pain & Gain - Regissør Michael Bay leker auteur
- Transformers 3 - ADHD-action!
- Transformers 2: De beseirede slår tilbake - Overspent effektonani uten et fungerende manus i bunn
- Transformers - Robotane er sjølve rosina i pølsa
- The Island - Kult konsept og interessant start
- Pearl Harbor - Hollywoodgalskap med Michael Bay bak spakene...
- Armageddon - Tøysete, tullete og gøy om dommedagen
- The Rock - Actionfilm i storform!
- Bad Boys - Midt på treet undeholdning i Bad Boys

- Helt grei actionkomedie