Anmeldelse av Hvem Lurte Roger Rabbit? (Who Framed Roger Rabbit?), amerikansk film fra 1988

Action, Animasjon, Komedie Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 11 år

Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.11.2012]

Året er 1947. I Toontown, som er et område nært Hollywood, bor filmstjernen Roger Rabbit. Han er en tegnefilmfigur som spiller i tegnefilmer. En etterforsker ved navn Eddie Valiant har et meget anstrengt forhold til tegnefigurer da en av dem drepte hans bror. Men da han ikke har stort med penger tar han oppdraget med å finne ut om Rogers kone Jessica har en affære med en annen. Han får tak i bildebevis der eieren av Toontown er sammen med Jessica. Dette får Roger til å bli helt ute av seg og rømmer avgårde. Det gjør han til hovedmistenkt når eieren av Toontown neste dag blir funnet myrdet. Men Roger er uskyldig, så da er det store spørsmålet: Hvem lurte Roger Rabbit? Dette hjelper Valiant Roger med å komme til bunns i...

Filmen begynner som en klassisk tegnefilm alla Loony Toons. Vi får se en baby som sitter i en lekegrind. Mor skal bort babyens ynglingsvenn, kaninen Roger Rabbit, skal passe ham. Så snart moren er ute av huset benytter babyen anledningen til å ta seg en tur ut av lekegrinden mens Roger ikke ser det. Hun stikker ut på kjøkkenet og bort til det store kjøleskapet. Der ser babyen at det står en stor boks med kjeks oppå kjøleskapet. Roger merker så at babyen er ute av grinden sin og slår full alarm. Fra kjøkkenet hørtes det en masse lyder når babyen er på kjeksjakt. Roger skynder seg inn på kjøkkenet der han får en kjele på hodet og en kjevle som han balanserer opp på og slik bærer det inn i steikeovnen som babyen har satt åpen. Mens Roger steiker i sitt eget fett beveger babyen seg stadig nærmere kakeboksen på toppen av kjøkkenet. Roger kommer seg ut av ovnen, men han gjør en masse 'gærne' saker for å få bort brannen i baken på seg. Det skjer de sykeste ting med Roger som det ofte gjør i tegnefilmer av dette slaget. Det viser seg så at det er en filminnspilling på gang og at alt som skjedde var en del av filmopptakene.

Filmen bygger på tegnefilmfiguren Roger Rabbit som stammer fra Gary K. Wolf sin roman "Who Censored Roger Rabbit". Med denne romanen som utgangspunkt har man her laget en hel spillefilm ut av karakteren og universet som sentreres rundt Roger. Det blir mye stilig her når man får disse tegnefilmfigurene som bor i vår verden. Man får også Cameo med en god del kjente andre tegneseriefigurer som Dumbo, Donald, Daffy, Langbein, Mikke Mus, Snurre, Sprett, Betty Boop og mange flere.

Disney gav oss først blanding mellom animasjon og ‘virkelig’ film. Her tar filmskaperne bak ‘Hvem lurte Roger Rabbit’ det hele til et helt nytt nivå. Dette er banebrytende i spesialeffektøyemed og en del av scenene her er reineste gull og man ser tegneseriefigurer som Roger Rabbit går rundt i vår verden som om han hørte til der. Det hele er sømløst gjort med skygger og andre tøffe effekter som følger med disse tegnefilmfigurene når de entrer live action-film og også motsatt. Dette er som en slags 'Jurassic Park' bare med tegneseriefigurer. Det er mye sprø humor her i velkjent ‘Tom og Jerry’-stil. Ting er virkelig dratt helt ut her og filmen er svært stødig til en hver tid og er den beste filmen der tegnefigurer møter live-action i vår tid.

Regissøren bak denne filmen er Robert Zemeckis og han gjør en svært stødig innsats her for å få dette til å fremstå som noe helt spesielt. Han er nok mest kjent for å ha laget ‘Back to the future’-filmene og komedien ‘Forrest Gump’, men også denne filmen skriver seg inn i filmhistorien med sine unike spesialeffekter. Filmen vant hele fire Oscar blant annet for beste spesialeffekter. Richard Williams står bak animasjonen av tegnefilmfigurene som er helt unik og virkelig gjør denne filmen virkelig kul. Dette resulterte også i en Oscarstatuett for ham av typen ‘Special Achievement Award’. Det er mye bra arbeid i denne filmen og det har resultert i en god del gode øyeblikk. Man glemmer aldri den sensuelle tegnede Jessica med de store fordelene eller scenen mellom Donald og Daffy er ganske artig når de kaster skitt på hverandre mens de spiller piano på en bar. Det er nesten som om tegneseriefigurene hører hjemme i filmen og de ser til og med tredimensjonelle ut i filmen og det gjør at dette ser helt fantastisk ut til en hver tid. Særlig animasjonen av Roger Rabbit er noe å virkelig skrive hjem om.

Men til tross for at filmen er veldig god, kunne man ønsket seg en bedre historie og et mer spennende manus bak det hele. Det trekker noe ned for min del. Men det er helt greit med et forsøk på uskyldig frekkhet. Fordi selv om ting kanskje kan høres litt usømmelig ut til tider, så er dette like uskyldig som en barnerumpe. Filmen er dog laget mest for ungdom og voksne og barn vil nok ikke synes dette er underholdende nok, selv om Roger er litt artig i seg selv. Man merker at dett er en storfilm. Det er nesten utrolig å se at man kunne få til slik som dette allerede sent på 80-tallet fordi dette ser helt 'smashing' ut til en hver tid. Det er mye 'crazeyhumor' her og Roger er ofte den som serverer humoren med sitt sprø vesen. Man spiller også på de fleste tegnefilmklisjeer her og igjenbruker kjente fraser som blant annet “What’s up Doc”.

‘Hvem lurte Roger Rabbit?’ er en meget god film som man ikke finner så mange maken til. Dette er gøy enten man vokste opp med tegnefilmkarakterer eller liker at det spøkes med absurde ting. Skuespillerne er også gode her til sitt formål. Man digger Christopher Lloyd som skurken og Bob Hoskins som den gode etterforskeren. Regien er også bra solid. Man digger kaninen Roger Rabbit og alle hans syke påfunn. Det er også bra spenning i filmen og regissør Zemeckis har klart å få et bra driv i filmen. Slutten er ganske kul med mye nerve. Mysteriet er også helt greit her, selv om man kunne ønske at det var litt mer intrikat konstruert og enkelte deler av det er litt gitt også. Det er kult at man har klart å gjøre tegnefilmverdenen så rik på kjente tegnefilmfigurer, og man stusser litt på at man har fått rettigheter til å bruke alle disse kjente og kjære fra mange forskjellige studioer. Jeg kan trygt anbefale denne filmen videre, fordi jeg koste meg ganske bra når jeg satte meg ned å så denne filmen. Det slo meg også at jeg ikke hadde sett hele filmen fra før av, og det var mye mer stas når man fikk med seg hele den unike stemningen og kom mer inn i hvordan karakterene var fra første stund i filmen. Jeg fikk litt inntrykk av at filmen ikke var så veldig gøy forrige gang jeg så den, men da manglet jeg jo litt av begynnelsen.

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Julen er her!
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

• Hvem Lurte Roger Rabbit?
  • Fast-rewind.com
  • Filmforumet
  • Biojensen.dk

Touchstone Pictures, Amblin Entertainment

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»