Anmeldelse av Kampen om den grønne diamant (Romancing the Stone), amerikansk film fra 1984

Action, Eventyr, Familie, Komedie Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.11.2012]
Joan Wilder er en suksessfull forfatter av kjærlighetsromaner. Hun er svært følelsesfull og feller en del tårer når i mens skriver sine egne bøker om drømmemannen. Selv lever hun et liv som enslig sammen med katten sin Romeo i storbyen. Hennes søster Elaine er i Columbia og er gift men ektemannen, Eduardo, er dessverre blitt drept. En dag får Joan en pakke fra Eduardo fra Colombia som må være postet rett før han avgikk med døden. I pakken ligger et skattekart. Og når søsteren til Joan blir kidnappet trenger hun skattekartet for å gå fri. Det betyr at Joan må dra til Colombia med det. Dette blir en reise hun sent vil glemme med ville eventyr med skulte skatter og hun møter også flott tøff mann...

Det hele begynner litt erketypisk westernaktig med at en tøff cowboy som kommer inn med riflen sin som han peker på den blonde Angelina. Han gir henne to mulige måter å dø på. Raskt som tungen på en slange eller tregere enn melasse i januar. Cowboyen vil drepe henne men leiter også etter et utbytte og tar med seg et sadelbelte fylt med noe han tror er verdifullt. Han sier så at Angelina skal ta av seg, men det liker hun ikke, og på innsiden av låret har hun gjemt en kniv som hun kaster i brystet på cowboyen så han siger faller død om. Hun kommenterer i det cowboyen treffer gulvet at det var slutten på Grogan, mannen som drepte faren, voldtok og myrdet hennes søster, brente ned hennes ranch, skjøt hunden og stjal bibelen hennes. Hun rømmer så huset og setter seg opp på en hest og galopperer avgårde i en vill fart. Hun møter så på noen andre cowboyer og forteller oss at det er en regel i vesten og det er at drittsekker har brødre. Men så kommer hennes kjære Jesse henne til unnsetning og skyter drittsekkene. Han var den eneste mannen hun stolte på. Hennes hjerte hopper i det han rir mot henne og så omfavner de hverandre og hun vet at de kommer til å leve resten av livet sitt sammen for alltid.

Denne filmen gir oss det litt typiske med den pripne byfruen og den tøffe mannen. Dette har man sett en god del ganger i eksempelvis Crocodile Dundee. Filmen ser på coveret ut som den sikter seg inn på det samme segmentet som eksempelvis Indiana Jones bare at dette er langt fra like stødig og underholdende som det man får med Jones. Men Michael Douglas har også litt sjarme å stille opp med, men er ikke helt det samme glimtet i øyet som det Harrison Ford har i denne rollen. Douglas er en god skuespiller, men her gjør han langt i fra sin beste rolle, selv om han forsøker å virke så leken som han kan. Han har alltid vært en pen man men ser ikke så lur ut med hatten sin og det lange fettete halvlang håret som vi her opplever han med. Han er helt klart kulest uten hatten som får ham til å se ut som en kjip kopi av Indiana Jones.

Det er mye humor bakt inn i denne filmen. Det blir mange artige situasjoner som da vår mann Jack T. Colton kutter av de høye hælene på skoene til Joan Wilder. Hun sutrer til ham at de var italienske og han kontrer med at nå er de praktiske. Det er også forsøk på en god del kjappe replikker her som fungerer sånn passe. Det hele kan virke litt typisk, men dette bikker aldri over i det slette landskapet av filmer som ikke får det helt til. Mye spiller på motsetninger og at denne byfruen som møter jungelen og farer for første gang i livet sitt. Dette er tidvis bra og fungerer innimellom ganske bra. Det blir også mye action her med unge gutter som setter en dame ut av spill og kjører biler som en villmann i trafikken. Man får selvsagt også mye skyting og jungelaction som en ufrivillig tur ned en fjellside skliende på gjørme. Og man får oppleve fryktfulle dyr som slanger og krokodiller.

Jeg må innrømme at denne filmen klarer seg ganske greit selv den dag i dag, fordi den er lett å like og er laget for et større publikum. Da filmen gikk på kino ble den en suksess seermessig og det gjorde også at man laget en oppfølger året etter ved navn Nilens juvel. Filmen ble med det det store gjennombruddet for både Kathleen Turner og Danny DeVito i filmbransjen. Også Michael Douglas fikk seg et kraftig oppsving med denne rollen. Filmen har mye ved som gjør at den føles gøy å se. Selv om dette er til tider et åpenbart publikumsfrieri så har en også klart å gjøre mye riktig her. Manuset er ikke så verst og måten man legger opp filen på gjør at man kjøper det man ser. Man har forsøkt å bygge opp en god del scener her som gjør mye av filmen til tider kul å se. Ting flyter med andre ord ganske greit her, selv om dette mangler det siste lille ekstra som kunne løftet dette opp på et realt klassikernivå. Det er potensiale i filmen og Robert Zemeckis har forsøkt å lære litt av den godeste Steven Spielberg. Her ser man litt av hva Zemeckis er kapabel til som regissør og dette kom bare året før han dundret inn som et stort navn i filmhistorien med Back to the Future-filmene. Han står også bak solide filmer og genierklærte folkefilmer som Forrest Gump og Cast Away.

Denne filmen har mye man ser etter i en god eventyrfilm. Den er som sagt ikke like god Indiana Jones som er den beste i klassen, men denne filmen er faktisk overraskende god for sin tid. Filmen er også blitt litt glemt og er kommet helt i skyggen av det aller ypperste som er laget på midten av 80-tallet. Jeg må si for min del at jeg synes denne filmen var langt bedre enn det jeg hadde husket fra forrige gang jeg så den. Man faller for dette publikumsfrieriet som er gjort på en sjarmfull måte, med mye action og underholdning. Det er også ganske bra tempo i filmen og det er småting som gjør at denne filmen ikke når helt opp på femmeren. Man synes også at Michael Douglas og Kathleen Turner spiller seg litt mer varme etter hvert i filmen og blir et bra romantisk par her. Her får man eventyr, action og kjærlighet i en eldre velkomponert blanding. Man klager ikke så mye her, bortsett fra at man burde jobbet litt mer med detaljene slik at ting kunne fungert enda litt bedre sammen. Filmen er både morsom og underholdende, men det er ikke alle humorpoenger som slår like bra an og man jubler ikke like mye som når Harrison Ford slår en humoristisk replikk i Steven Spielbergs regi. Likevel er dette bra godkjent som film og man gleder seg over en hel del masse her og en sterk firer er fremdeles en god karakter i min bok.

- Nilens Juvel - Lettvektsunderholdning i en mindre fungerende oppfølger

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Julen er her!
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro

• Kampen om den grønne diamant
  • 80sreborn.com

USA, Mexico

Engelsk, Spansk, Fransk

20th Century Fox, El Corazon Producciones S.A.

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»