Anmeldelse av I Blanke Messingen (The Full Monty), engelsk (britisk) film fra 1997

Komedie Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 15 år

Britiske herrer med komikk og sjarme i bøtter og spann!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.11.2012]
Livet er ikke som det en gang var i Sheffield. Vi følger seks arbeidsledige karer som tenger å ha noe å gjøre. En kveld kommer de mannlige stripperne Chippendales til byen. De er flotte og veldreide og de er svært populær hos damene. Dave sniker seg inn på et show og stemningen er virkelig helt i taket. Dette kunne han tenke seg å prøve. Han overtaler de fem andre vennene hans til å være med å starte en strippegruppe. Men kan helt vanlige menn klare å gjøre dette til et leve brød med sine ordinære og uperfekte kropper? Bare den som tørr å bli med får se...

Filmen begynner med at vi får se en eldre film fra Sheffield som beskriver byen. Byen er det bankende hjerte i Storbritannias industrielle nord. I Yorkshires kronjuvel bor det mer enn en halv million mennesker. Alt er bygget på Sheffields primærindustri som er stål. Byens valseverk og smelteverk er arbeidsgiver for rundt 90 000 menn. De jobber sammen for å lage verdens fineste stål. Men ikke alt dreier seg om hardt arbeid i stålbyen. Man kan nemlig tilbringe dagen ved bassenget, se på elitefotballlaget, eller gå i butikkene. Og når solen går ned begynner moroen på de mange av byens diskoteker. Det fortelles også om at det er gode tider for byens boligutbygging også. Byen leder an på det arkitektoniske for å skape fremtidens hjem. Takket være stål er Sheffield virkelig en by i vekst. Men hvordan er ståen 25 år senere? Er Shefield den travle smeltedigelen det en gang var? Svaret er nei, fordi byen har endret seg mye med tiden. Nå er ikke stål like viktig for byen og mange av de gamle fabrikkene er lagt ned. Mange menn går arbeidsløse og det er noen av dem vi skal følge her. De har vært med på gulltiden i fabrikkene, men nå er den over og de må finne seg andre måter å tjene til livets føde.

Filmen tar opp latente temaer og den viser at man må være kreativ om en skal komme seg ut av arbeidsledigheten som gjør noe med deg. Det er jo heller ikke enkelt for amatører med amatørkropper å bli komfortabel med det å skulle strippe heller. Men hva gjør man ikke for penger når nøden er stor. Man føler denne filmen har stor sjarme og den er ikke så usømmelig som man kanskje skulle tro. Dette er en både morsom og fin historie om menn som forsøker å gjøre noe med sin kinkige arbeidsledighet. Det er bra når en lager en film om noe så flaut som stripping og får det til å bli ganske så trivelig og man føler også med disse karene som blotter seg helt for å forsøke å lykkes. Men veien til suksess er lang og kanskje kommer de aldri dit heller. De er jo egentlig bare noen ordinære karer fra Sheffield og kanskje vil ikke kvinner se dem naken i det hele tatt, og ihvertfall ikke betale for det. Det er ikke rart at mange av mennene ikke er komfortabel med denne nye situasjonen der de må selge seg selv som en vare på et marked. Man føler med disse mennene og deres håpløse situasjon. Man kommer også veldig tett innpå rollefigurene på godt og på ondt.

Dette var en gigantsuksess i Storbritannia da den kom og ble også en snakkis her hjemme i Norge. Det er noe eget med det å se folk dumme seg litt ut og miste litt hemninger. Mange skulle nok ønske at de kanskje våget litt mer i hverdagslivet. Denne gjengen man møter her tør å gjøre det andre ville gitt opp bare ved tanken. Dette begynner med moro fra første stund når våre simple karer er forsøker å stjele stål fra en nedlagt fabrikk. Det hele ender opp med at de blir stengt inne og må komme seg ut bakveien over elven. Ting går greit så lenge de har stålbjelkene å støtte seg til, men når de faller i elven blir de stående midt i elven som noen store tapere på et bilvrak. Det blir også mye galgenhumor her av våre menns håpløse liv. Det har aldri vært lett å være arbeidsledig. Man liker gjengen som man her presenteres for som er sjarmerende spilt med skuespilleren Robert Carlyle (Trainspotting, James Bond - The World Is Not Enough og The Beach) i spissen. Det er noe eget å se menn som ikke har perfekte kropper kle av seg. Det blir både morsomt og sjarmerende. Filmen har flere skikkelig morsomme scener. Det er ofte sykt morsomt å se ukomfortable og flaue menn forsøke å bevege seg til musikk og kle av seg. Det er langt fra et naturlig syn og det er noe i flauheten hele humoren her ligger.

Det er også referanser til Flashdance her og det er mye moro i det å få gutta til å danse til musikken. Musikken er det jo også mye energi i og her får man perler som ‘Hot Stuff’, ‘You Sexy Thing’, ‘Je t'aime moi non plus’, ‘We Are Family’ og ‘Come up and See Me’. Med slike energisanger får en lyst til å skru opp musikken og bare digge den. Denne musikken er også med på å tilføre filmen også energi, rytme og feelgood. Det er en sykt morsom scene i filmen der ‘Hot Stuff’ spilles i en køen på arbeidskontoret og våre seks karer danser litt diskret til musikken i køen.

Denne filmen begynner jo å dra på årene, men er fremdeles bra morsom og underholdende. Den har ikke helt tempoet til dagens filmer, men den tar mye igjen på sjarmen til disse britiske herrene som man her møter. Det hele er gjort på en måte som gjør at en bryr seg om disse karene og dette er langt fra drygt og veldig uskyldig moro selv om karene byr seg frem så kan man ta det helt med ro for ‘snoppen’ vises aldri for kameraet. Men til tross for et varmt portrett av disse arbeidsløse karene som virkelig byr på seg selv, så føler jeg dette var litt tammere enn jeg hadde husket. Noe av grunnen er at dette egentlig er en dramafilm i bunn og det hele er derfor bra realistisk også. Dette ligger å vipper litt hele tiden mellom fire og fem på terningen, men jeg klarer å styre meg litt og ruller en derfor bare en sterk firer, og sender også ut en solid anbefaling for alle som ikke har fått med seg denne britiske sjarmbomben. Det er en del morsomme scener her som er verdt å se filmen alene for.

- The Rocker - Ikke helt som forventet

• ereviews.dk