Anmeldelse av Uskyld, norsk film fra 2012

Drama Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Kompleks og dyster trekant

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 31.10.2012]
Janne møter igjen William som hun var ungdomskjæreste med og forlater sin samboer for å tilbringe sommeren med ham. Senere utpå høsten finner en tilfeldig forbipasserende Janne svært medtatt og liggende sammen med to døde menn i skogen. Hvem er og var disse tre, hva skjedde og hva lengtet de etter?

Det hele begynner med et drap, en handling vi etter hvert skal få fortalt bakgrunnen og opptakten til. Med tilbakeblikk til Jannes liv som barn, ung og voksen blir vi kjent med henne, William og hans ganske forstyrrede onde bror Ruud.

Regissør Sara Johnsen er endelig tilbake etter sin suksessfilm ”Upperdog” fra 2009. Denne filmen vant 5 Amandapriser og sammen med hennes debutfilm ”Vinterkyss” har disse sanket flere internasjonale priser og bemerkninger. Det er derfor et aldri så lite stort forventningsnivå til en av Norges mest spennende og interessante regissører.

For å starte med Johnsens regi så er det bare til å dra frem godordene og superlativene! Det hele starter altså som en dramafortelling av et drap, noe som imidlertid ikke blir spesielt førende for resten av filmen. Krimhistorien ligger absolutt under og er til stede, men noe klassisk krimfortelling er ”Uskyld” ikke.

Det er det menneskelige dramaet i trekanten Janne, William og Ruud som er hoveddramaet. Deres spesielle og inderlige barndomsforhold strekker seg inn også i voksen alder og skal altså skape store bølger dem imellom. Det er som å overvære et slags dagens klassisk Ingmar Bergman-drama i historien, mens filmatisk er Johnsens regi oppslukende og kan minne mye om for eksempel Lars von Trier og hans ”Antichrist”.

”Uskyld” har også direkte klare trekk til sistnevnte film, blant annet i sterke, groteske inngående bilder i enkeltscener, men også naturbildene og samspillet mellom historien og bruken av utrolig vakre naturutsnitt, nærbilder og koblinger gjør ”Uskyld” til en slags norsk variant av ”Antichrist”. Ikke for å sammenligne Johnsen for mye med danskenes stjerneregissør, men likevel er hun som en auteur å regne med sitt sterke og særegne grep om det hun gjør! Både lyd og bilde er svært vakkert og godt gjort og får oss godt dratt inn i det vi overværer.

Så til skuespillerne Maria Bonnevie og Kristoffer Joner i hovedrollene. Som vanlig er Joner kraftig tilstede og dedikert, mens Bonnevie også er imponerende inni rollen og spiller Janne med stor kraft, innlevelse og skuespill.

Det kan muligens være lett å la seg provosere av ”Uskyld”, føle seg fremmedgjort og tenke at historien er for lite realistisk og alt for pompøs melodramatisk, men er den nå egentlig det? Man skal ikke glemme det komplekse og altoverskyggende som kan oppstå i og mellom mennesker når følelser, kjærlighet og hat oppstår og råder. Slik tør historien å vise og fortelle, på et helt annet og høyere plan og nivå enn mer overfladisk filmatisk behandling ofte gjør, og nettopp dette er noe av det imponerende med ”Uskyld”.

Filmen serverer selveste urkraften i oss mennesker og er altså temmelig tung og dramatisk. Det er litt vanskelig å bli emosjonelt tilknyttet Janne og William, til det er de alt for spesielle tross alt. Det blir imidlertid litt bedre når vi litt etter litt får vite deres tragiske bakgrunnshistorie og slik forstår dem litt bedre, men hvorfor ting gjøres slik og slik av filmens hovedkarakterer forblir litt vel mystisk og uforståelig enkelte steder. Man sliter også litt med å skjønne hvorfor dette trekløveret er så forferdelig annerledes enn alle oss andre, så veldig sære, selv om de altså har opplevd det de har i livet.

En annen ting som forstyrrer og oppleves helt unødvendig er de mange utbyttingene av skuespilleren i tilbakeblikkene, for verken Joner eller Bonnevie er så gamle enda at de ikke fint kunne spilt 20-åringer. Istedenfor er nye skuespillere brukt til ungdomsscenene, noe som altså ikke føles bra.

”Uskyld” kan altså føles litt fremmedgjørende på oss folk i gata. Dette skal ikke holdes mot filmen i grunn, men den sliter uansett litt på dette punkt i hva medfølelser og forståelse av karakterene angår. Det blir noe svært filmatisk dramatisk over det hele som ikke alltid er like imponerende, dog fort likefullt kan være fascinerende. Det er mest regimessig at Sara Johnsen denne gang imponerer, og dette så sterkt at man simpelthen bare gleder seg vilt til hennes neste film. Tenk bare hva hun kan utrette om også handlingen og historien treffer bedre oss ”vanlige” mennesker, på et mer kommersielt underholdende sterkt nivå!

- Rosemari - Både blek og sterk på én og samme gang
- Upperdog - Veldig fin som leverer varene