Anmeldelse av Rushmore, amerikansk film fra 1998

Romantikk, Komedie Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 11 år

Overraskende god sær komikk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.10.2012]
Navnet hans er Max Fisher og han er 15 år gammel. Han går på privatskolen Rushmore. Det er en skole han digger å gå på. Men det er bare et problem og det er at han er en av de verste studentene de har hatt. Det er faktisk gått så langt at om han stryker i et til fag så blir han kastet ut av Rushmore for alltid. Max begynner å tenke litt gjennom livet sitt. Han har alltid vært dedikert til skolen og alle dens foreninger som han bruker all sin fritid på mellom studiene. Han begynner å skjønne at han kanskje burde bruke mer tid på jenter som han aldri har tilnærmet seg under studiene. Det er bare et problem der også, og det er at han egentlig ikke kommer så godt over ens med jenter på sin egen alder. Han er en som konverserer best med alle de voksne og helst lærere. En dag møter han tilfeldigvis på den pene enken Rosemary Cross som er over dobbelt så gammel som ham og han faller totalt for henne. Men selv om det virker som et umulig forhold forsøker Max å virkelig sette inn støtet og det gjør også den hans beste venn Herman Blume som er en trøtt familiefar rundt 50 år...

Filmen begynner med at vi ser skolenavnet Rushmore utenfor porten. Så dykker vi inn i en skoletime via et åpent vindu. De har matte og læreren holder på med noen kjedelige ligninger på tavlen. Så rekker en elev ved navn Isaac opp hånden og spør om hva det er med den ene ligningen som står skrevet i hjørnet på en annen tavle ved siden av den som lærer en skriver på. Læreren sier at den skal de ikke bry seg om. Isaac spør, hvorfor ikke? Læreren sier at det har han bare skrevet opp som en spøk siden det er den vanskeligste geometrilikningen i verden. Eleven spør hvor mange poeng den gir. Læreren svarer at siden han aldri har sett noen løse den, ikke en gang veilederen på MIT en gang. Han sier at om noen kan løse den, skal han sørge for at alle elevene ikke trenger å åpne en mattebok igjen for resten av livet. I hjørnet sitter en elev ved navn Max og leser avisen og ikke følger med. Han blir tatt frem på tavlen, og begynner å løse likningen som han ikke skulle gjort annet, og alt er helt rett. Alle takker ham og det bryter ut full jubel i klasserommet. Dette er en utrolig bra begynnelse og denne åpningscenen setter deg raskt i stemning og gir et lite hint over hvilken modus filmen befinner seg i. Man finner der og i resten av filmen ut at Max ikke er som alle andre.

Max Fisher blir bra tolket av den litt ukjente men patente Jason Schwartzman. Han gjør en veldig god karakter som det er interessant å følge. Han er veldig oppfinnsom og har en utrolig livlig fantasi og han elsker å fortelle skrønehistorier til alle han møter der han pynter på livet sitt og gjør opp for alt han ønsker å være. Han er god på å skrive, men suger i matte. Hans store lidenskap er skoleforeninger og skrive teaterstykker som han er utrolig dyktig på. Det var også slik han kom seg inn bakveien på Rushmore med et teaterstykke han hadde skrevet som referanse. Også Bill Murray er herlig i sin rolletolkning av Herman Blume. Han passer perfekt inn i slike sære roller som dette som kler hans utseende og spillestil. Her spiller han en familiefar som har mistet all interesse for sin familie. Han ser ut til å kjede seg i alt han gjør og virker veldig livstrøtt og det endrer seg bittelitt når Rosemary Cross kommer inn i livet hans gjennom vennen hans Max. Olivia Williams (Den sjette sansen) spiller Rosemary Cross på en herlig søt måte som den livlige og ordentlige skolelæreren som har mistet sin mann så alt for tidlig i en drukningsulykke.

Så hvordan er denne filmen egentlig? Joda, den er jo svært spesiell, men på en bra måte. Man ler bra av denne innimellom. Ting er sært, men morsomt slik det ofte er i Wes Andersons filmer. Og denne filmen er svært befriende gøy å se. Andersen har også en egen evne til det å presentere scenene på de visuelt tøffe måter. Det gjør at filmen blir ekstra stilig å se på. Det er mye filmatisk snacks her på interessante friske kameravinkler og bra bildesammensetninger.

LItt kunstnerisk presentert og en del av scenene beriker filmen selv om de ikke betyr så mye for handlingen som da Bill Murrays karakter går opp på tremeteren og tar bomben ned i bassenget og vi blir med ham ned i vannet og får se hans forløsende fjes gjennom det litt smågrønne vannet. Det blir noen herlige scener mellom denne unge Max FIsher og den dobbelt så gamle enken og skolelærerinnen Rosemary Cross. For noen kan dette virke litt absurd til tider og litt snålt, men i min bok er slike ting gode tegn for en film. Når man ser veldig mange filmer så setter man mer og mer pris på filmer som skiller seg ut og det gjør denne på sitt helt egne vis. Det blir mange kule, men sære scener her. For min del lo jeg godt av dette. Og musikken er også viktig og svært passende i dette komiske snodige verket.

Denne filmen er en svært særegen film. Jeg må si at dette er veldig bra også til å være Wes Anderson som har laget veldig mye severdig og originalt opp igjennom årene. Dette er hans andre spillefilm etter debuten med langfilmversjonen av korfilmprosjektet hans Bottle Rocket. Her viser Anderson virkelig at han har noe i filmverdenen å gjøre. Denne filmen er sjeldent god for komedie å være. Det er rom for litt forbedringer selv om dette nok er en film som sitter som støpt for det rette publikumet. Jeg plukket opp denne filmen ved en tilfeldighet i hyllen, der den har stått lenge uten å ha blitt sett. Når jeg så satt meg ned med denne filmen overrasket den meg stort, og jeg må si at jeg blir mer og mer Wes Anderson-fan jo flere filmer jeg ser av ham. Det er noe med den snodige og snåle absurde blandingen man får med masse kule små detaljer som virkelig gjør filmen som snop å se.

- Isle Of Dogs - Herlig mørk, sjarmfull og underholdende animasjon med litt til ettertanke
- The Grand Budapest Hotel - Magisk og storslagent filmunivers fra Anderson, igjen!
- Moonrise Kingdom - Nostalgisk sjarmbombe!
- Den fantastiske Mikkel Rev - Familievennlig Mikkel Rev
- The Darjeeling Limited - En artig og eventyrlig reise