Anmeldelse av Prøvetid, norsk dokumentar fra 2008

Dokumentar Spilletid: 73 minutter

Prøvetid - Trailer 09.02.2009

En litt ujevn men rederlig dokumentar om folk som prøver å ta et oppgjør

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.10.2012]
Hvert år løslates over 12 000 etter soning i norske fengsler. Dette er en film om fire av dem. På vei mot et liv i frihet har de søkt seg til et rehabiliteringsprosjekt i regi av Vardeteateret. I samarbeid med andre løslatte skal de selv skrive og spille et teaterstykke, basert på egne liv og erfaringer. Det går politifolk på utsiden av teateret og de blir sjekket opp, men Vardeteateret er ingen politi, og de baserer heller sitt arbeide på tillit og åpenhet. Vi følger Halvar, Jeanett, Line og Staale i deres kamp for å få seg et nytt liv...

De fire vi følge er ganske forskjellige, men de har en felles fortid at de har sittet i fengesel og komt på kanten med samfunnet. Nå skal de forsøke å bryte den onde sirkelen og bli med i det fellesskapet som de fleste ‘heldige og vanlige borgere’ tar del i. For første gang i livet sitt får de muligheten til vise at de kan fullføre et løp i livet sitt. De er vant til å stå helt alene mot samfunnet, og nå tvinges de til å samarbeide med andre mot et felles mål med premiere på teaterstykket sitt. Regissøren for teaterstykket de lager, Jo Skjønberg, synes det er givende å drive med slikt arbeid. For det første lager man et kunstnerisk stykke arbeid som man ser at disse personene vokser av å utføre. Men det er langt i fra enkelt og noen ganger blir det også noen skritt tilbake for så å gå de frem igjen. De fire vi følger er motivert for sitt arbeid med dette teaterstykket, men er det nok for å klare å fullføre? De må klare å holde seg rusfri og det blir nok tøft for mange. Og til tross for at alt går på skinner i starten starter raskt den tøffe kampen med juging, bløff og selvbedrag. For å spille teater blir det sagt at du må vite hvem du er og du må være ærlig for å klare å formidle ting. Den de kjemper mot hele veien er seg selv. Noen ramler og gir opp mens noen klarer å motivere seg for å kjempe videre mot målet.

Vi kommer tett inn på de fire tidligere fangene som vi får møte på både godt og ondt her. Halvar spør seg om dette blir et sted som han ser for seg en 17 år gammel gutt som sitter ved leirbålet og synger sanger om fred, i så fall spyr han av det. Han er forvaringsdømt for vold og drapsforsøk. Han kom jo ikke til teateret for å få nye venner, men for å gjøre en jobb. Han liker ikke useriøse apekatter som ruser seg som han sier det. Når man ruser seg så har man ikke noe drøm, og nå jobber Jeanett med å finne den og oppfylle den. Hun har vært dømt for vold og narkotika og har ADHD. Det er ikke så lett når andre gir deg opp, derfor gav hun også selv opp. Hun er ærlig om sine problemer, men det er ikke alle som liker at hun slåss og driver vold mot andre på fritiden. Line forteller at hun får skrivesperre når hun har det bra. Hun er dømt for salg og besittelse av narkotika. Hun mener at det er sterkere å stå på scenen enn det den rusen man får. Men hun har også et problem med andres problemer. Hun takler ikke å se at de andre ikke takler alt perfekt. Staale er blitt nykter og lever med en ny familie med barn og kjæreste. Men han mener at det lett kan bikke over og da er det jo bare et tidsspørsmål når han blir tatt på ny. Han har 31 dommer for ran og narkotika.

Man føler man kommer tett inn på disse menneskene her. Det er bra med slike opplegg med tidligere dømte som vi følger i kampen for å holde seg fri for stoff og kriminalitet for en viss tid der man prøver å komme seg ut av det. Man har jo fått en rekke slike dokumentarer opp igjennom årene med ‘Store gutter gråter ikke’ som den viktigste filmen. I denne filmen får man et litt annet utgangspunkt når vi her får folk som er løslatt på prøve og skal lage teater. Det er sterkt å se folk som er kommet på kanten med samfunnet og sliter med livene sine for å forsøke å leve som alle andre. De vil jo innerst inne leve et normalt liv, men det er ikke lett når rusen frister dem i et svakt øyeblikk. Disse menneskene vet jo det også selv at de har statistikken mot seg. De må klare å holde seg nykter livet ut om de ikke skal havne bak murene igjen. Dette er første skritt på veien og kanskje det viktigste skrittet om det å leve et lovlydig liv videre og bryte den onde sirkelen. Her fokuserer man på menneskene i dette prosjektet og man føler at man ikke utleverer de tidligere dømte her for mye. Regissør Thor Bekkavik som har laget en rekke kortfilmer fra før av gjør en bra innsats her i å gjøre denne kinodokumentaren både frisk og engasjerende å følge.

Dette forteller mer om mennesker med problemer enn om teater. Helheten er passe greit formidlet, men det er åpenbart ting som skjer i kulissene som ikke kamera fanger opp og da mister man litt av helheten. Det blir mye problemer her og ting blir en prøvelse for instruktører og personell ved Vardeteateret. Istedet for å bli en film om noen som lager teaterstykke blir dette mer en studie av menneskeproblemer som er interessant nok i seg selv det også. Man kommer bra innpå folkene her og ser at de sliter med å passe inn i dette teaterarbeidet. Dette blir som en slags reprise av ‘Store gutter gråter ikke’ bare med nye folk og litt tammere og med en gjennomføring som ikke holder helt samme kvalitet som den dokumentaren. Spenningen her ligger i om det i det hele tatt blir noe premiere for det spøker skikkelig for den fram til det siste. Men dokumentaren sliter litt med det at man ikke kommer like godt under huden på alle de fire vi følger her, og det er litt synd siden det er det ene triumfkortet som denne dokumentaren sitter med. Jeg ruller en svak firer for en film som gir deg noe å se og som kan være med å gi andre i tøffe situasjoner håp.

Les mer om dokumentaren

• Prøvetid