Anmeldelse av Looper, amerikansk film fra 2012

Action, Sci-Fi Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 15 år

Variert og spennende sci-fi!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 11.10.2012]
I en nær fremtid er tidsreiser en mulighet, dog ulovlig. Mafiaen tar imidlertid i bruk tidsreiser når de ønsker å kvitte seg med noen, og en såkalt ’looper’ venter på den andre siden klar for å rydde opp. Joe er blitt rik som en slik leiemorder, men når leiemordervirkesomheten blir forsøkt avviklet viser det seg at også han selv blir forsøkt tatt livet av, og det av seg selv, sin egen 30 år eldre fremtidsversjon!

I rollen som Joe får vi se Joseph Gordon-Levitt som ung og Bruce Willis som den eldre. På et finurlig vis har man klart å gjøre Gordon-Levitt til å bli seende ut som Willis som ung, trolig med en blanding av totalt usynlig lett datamanipulasjon, litt sminke, samt meget godt uttrykks- og ansiktsskuespill av dyktige Gordon-Levitt. Det er selvsagt også morsomt å se evigunge Willis tilbake i en slik actionfylt rolle, men det er førstnevnte skuespiller som tar kaka og stjeler imponerende showet her.

Regissør er Rian Johnson, en kar som blant annet har gjort flere episoder av suksesserien ”Breaking Bad”. På imponerende vis har han klar å skape både et troverdig fremtidsunivers, karakterer vi bryr oss om, og et spenningsnivå som både flesker uventet til og overrasker her og der.

Det hele er som en god blanding av b-film sci-fi, sterkt karakterdrama, tv-serien ”Fringe” og en Stephen King-historie. Selve sci-fi biten er rimelig lavbudsjetts og vi får ikke alt for mange effekter, kjøretøy, bybilder eller liknende. Likevel funker det der det er blitt gjort, og spesielt sistedelen imponerer rent effektmessig.

Sistedelen er da også kanskje filmens absolutte sterkeste kort, blant annet fordi den selv om den er langdryg klarer å både overraske og dra ut handling uten å kjede oss. Spesielt må mor og sønn, spilt av Emily Blunt og lille Pierce Gagnon, trekkes frem som to sterke skuespillere. Gagnon er et funn i rollen som gutten med de spesielle evnene, og han er direkte creepy med sitt skumle blikk! Som tatt ut av altså en King-historie vet man aldri hva den rakkerungen skal finne på mot slutten!

Det er den smarte, velfungerende og varierte helheten som imponerer med ”Looper”. Der liknende Hollywood-filmer som regel går seg vill i egne spesialeffekter, serverer overfladiske kalde karakterer og ikke makter å holde på spenningen, ja der er ”Looper” både sterk og overraskende handlingsmessig. Historiens premisser rundt tidsreising og liknende er i god tradisjon tullete som bare det, inkludert flere merkelig logiske teite sider som skjemmer det hele ørlite grann. Heldigvis blir ikke dette denne gang overskyggende den ellers sterke helheten.

Det er nærliggende også å sammenlikne ”Looper” med blant andre ”Inception”. Utrolig nok funker førstnevnte mye bedre fordi vi her klarer å henge med på den litt kronglete tid/sted-reisen, noe som nærmest var umulig å skjønne i overkill-smarte ”Inception”. Legger du til også mer varme mennesker, troverdig men uventet spenning, samt god gammeldags orkestral spenningsmusikk (noe som ikke er så vanlig lenger i slike fremtidsthrillere), ja så får man godbiten ”Looper”!

- Knives Out - Knivene fram og tomlene opp!
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!

- Velgjort tidsreiseeventyr

17.10.2012 sier Tore Andre Øyås: Hehe, så enig så enig! Hvis jeg ikke husker feil var det Kristin Aalen som anmeldte denne i Aftenbladet. Det er samme anmelder som ga "The Hunger Games" terningkast 1(!!!). Den gang måtte jeg skrive til henne og direkte skjelle henne ut, for makan til usaklig anmeldelse har jeg aldri lest! Hun begynte å sammenlikne drepingen i filmen med Anders B. Breivik o.l., så da svartna det litt for meg altså, og mange flere i kommentatorfeltet under anmeldelsen.
Du må gjerne lese anmeldelsen hennes og hjelpe meg med å forsøke å forstå hvordan folk kan oppfatte ting så forskjellig, det er sykt interessant! :)
17.10.2012 sier Jacob: God omtale! Sterk femmer her :) Det at Stavanger Aftenblad klarte å gi den filmen her en toer er rett og slett latterlig imponerende! Ikke at jeg har lest anmeldelsen, men er veldig veldig nyskjerrig på hvordan i huleste vedkommende klarte å komme frem til at filmen fortjener en toer.
13.10.2012 sier Pål Frostad: Bra anmeldelse. Denne må jeg se på kino! Digger Sci-fi :)

• Looper
  • Filmbloggen.net