Anmeldelse av X, norsk film fra 1986

Drama Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 15 år

Interessant kunstnerportrett som leker med både stil og form

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.09.2012]
John Gabriel er en suksessfull fotograf midt i 20-årene. En dag møter han tilfeldigvis på Flora da han kommer ut fra en restaurant. Hun er en 13 år gammel jente som har stukket av hjemmefra. Hennes hjem var så fult av rus og vold at hun valgte å heller forsøke seg helt på egenhånd. Flora blir med John hjem. De er begge to ensomme sjeler som finner sammen og kjærlighet oppstår. Man får her en varm og uvanlig kjærlighetshistorie om to forskjellige personer med totalt ulik bakgrunn...

Filmen begynner i en ungdomsbule. Det er skittent og fullt av ølflasker og kronestykker alle veier. Et annet sted i en mer skikkelig leilighet ser vi en mann som setter på musikk på sitt anlegg og har koble til en mikrofon til det så han kan synge oppå. Noen snakker sammen et annet sted mens en fotograf tar bilder av en mann med langt hår ute i en bakgård i vintersnøen. I en annen bule bor en rekke ungdommer. Det er bikkjekalt der og de fyrer i peisen for å få bort isen på stolen ellers andre steder. En av ungdommene leser i et blad om Heavy Metal. Utenfor på veien er et rotete for noen har dumpet mye søppel der og det kaster noen gutter inn vinduene til ungdommene som varmer seg. Og så kommer noen menn i kjeledress og sprøyter vann i vinduene. Ungdommene blir med det jaget bort fra huset. De lager så bål et annet sted for å holde varmen. Dette er fragmenter av den handlingen vi snart skal ta del i.

Det hele begynner litt spesielt og kaotisk, men man får mer og mer kontroll etter hvert som filmen skrider fremover. Det er mye forskjellig man får i åpningsklipene med alt fra mørke dunkle bilder til hvite skjær over bildet. Alt er satt sammen slik at det skaper en spesiell stemning i åpningen. Åpningen består av totalt ni klipp med en rekke forskjellige klipp som forteller oss lite strukturert om hva vi kan vente oss senere i filmen. Det er mye digresjoner i filmingen. Man fester kameraet på forskjellige steder og gjør ting skarpere og mer difust igjen. En del av kameravinklene er mildt sagt spesielle og ofte får man bare se eksempelvis et askebeger med en stumpet røyk i mens man hører en diskusjon i rommet. Lyden er også spesiell. Det hele begynner med en ubestemmelig viftevindstøy i bakgrunnen som ligner på den finner i sci-fi filmer på en svær base. Og etter hvert er det andre lyder som tar over den funksjonen. Det kan være bilstøy, musikk, TV-støy, knitringen fra et bål eller andre ting som fyller stillheten.

Regien er gjort av Oddvar Einarson og den er noe man virkelig legger merke til. Dette er en spesiell film. Handlingen er sosialrealistisk og svært enkel. Men det er ikke den denne filmen spiller på i første rekke selv om man får et kult kunstnerportrett og en kontroversiell kjærlighetshistorie. Her finner vi en svært uvanlig form og stil som er ulikt alt annet man har sett fra før av i norsk film. Dette er svært eksperimentelt og bra kunstnerisk gjort. Dette er svært modernistisk og modig i sitt uttrykk. Filmen endrer seg også underveis i filmen og fortellerteknikken blir mer konvensjonell etter hvert. Klipperytmen er også spesiell og kan minne litt om den man fikk servert i Pål Løkkebergs Exit. Einarson var en ensom ulv i sin måte å lage film på. Senere har vi også fått andre eksperimentelle tilnærminger som Knut Erik Jensens filmer med Stella Polaris som det mest særegne.

Denne filmen er ikke for deg som ikke liker å utforske nye aspekter med filmen og tåler at ting ikke er av den mer kunstneriske arten. For min del så tiltalte denne filmen meg og det er svært forfriskende å få noe helt annerledes en gang i blant. Noe som man ikke hadde forutsetninger for å kunne forutse på forhånd. Her streber man etter å finne en ny stil og man lykkes også langt på vei. Det er noe med disse eksperimentelle filmene som gjør at de holder seg bedre for ettertiden enn mye av det andre som ble laget på samme tid. Selv om dette er laget på 80-tallet og bærer noe preg av det så virker dette også litt tidløst laget. Noe av grunnen er at man har forsøkt å strippe ned detaljene i filmen til en svært minimalistisk greie. Man bruker også musikk og lyd på en veldig okei måte her som gjør at man nesten blir sugd inn i filmen. Det er mye her som gjør virkelig gjør filmopplevelsen og man føler man får servert noe som er interessant å følge med på.

X fremstår som en svært særegen film. En film som tar deg litt på sengen. Men selv om jeg likte veldig godt mye av det jeg fikk presentert her så klarte ikke dette å hamle opp med det beste av de eksperimentelle filmene. Dette er ikke like gjevt som Jakten og kommer bra opp mot Motforestilling. X begynner svært bra, men så sklir det mer over i det tradisjonelle etter hvert selv om filmen aldri helt kan sies å være helt tradisjonell på noe vis. Fotoarbeidet her er bra gjort og lyden er også svært god og klar. Denne filmen gjør seg godt på DVD og har god kvalitet for sin tid. Jeg ruller en svært sterk firer for denne filmen som fremstår som kunstnerisk men frisk på en litt ungdommelig måte. Dette er jo også Oddvar Einarsons debutfilm og det virker som om han har lagt mye kjærlighet ned i filmen som man merker når man ser den. Jeg må si at til tross for at dette var den første av Einarsons filmer jeg har sett, så er jeg sugen på mer fra denne spennende norske filmskaperen.

- Karachi - Nytteløs narkotikathriller

06.07.2009 sier Pål Frostad: Du kan forsøke hos ChristianiaFilmCo:
06.07.2009 sier tove66: Er på jakt etter å kjøpe X noen som vet hvor??

• X

Elinor Film, Christiania Film Co