Anmeldelse av Landstrykere, norsk film fra 1989

Drama Spilletid: 138 minutter Aldersgrense: 10 år

Severdig norsk fargerikt Hamsundrama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.09.2012]
Vi befinner oss i Nordland på 1860-tallet. August kommer tilbake til hjembygden sin Pollen med masse penger. Han sier at han har tjent store penger i Amerika og nå skal han starte å tørke fisk i Pollen for å tjene enda mer penger. Med seg på laget får han unggutten Edvard for å hjelpe ham. August skaper litt av et liv i den lille byen og bringer håp om framtid i en tid der mange har det vanskelig. Edvard og August blir etter hvert gode venner og han ser opp til eventyreren August. Men Edvard får også en fin start til å forme sitt eget liv også...

Basert på romanen ‘Landstrykere’ som er første roman i Landstryker-trilogien av Knut Hamsun fra 1927. Romanen ble tilrettelagt for film av Lars Saabye Christensen. Hamsun har skapt et bra univers med artige fargerike karakterer. Vi får se hvordan folk levde i Nord-Norge på denne tiden rett etter at industrialiseringen har kommet til landet vårt. Folk sliter og har det vanskelig, men heldigvis er det endring på vei. Noen hiver seg på båten og drar til Amerika, mens andre blir i lille Norge for å leve sitt enkle liv. Her får vi se endringen i det isolerte bygdesamfunnet Pollen der tiden nesten har stått stille i lange tider. Vi blir med til handelsplassen der alle stormenn og folk som vil selge og kjøpe befinner seg. Blant karakterene treffer vi først August som er litt av en damefut og er alltid klar for nye eventyr. Han er også litt av en bløffmaker og liker å spille storkar, der han går kledd i sin dress, hatt og gulltenner men med er litt frynsete i sømmene. August spiller bra trekkspill og elsker å fortelle skrønehistorier fra sine eventyr i fjerne land. Edvard på sin side er yngre og mye mer uerfaren. Men han er til gjengjeld veldig sympatisk og ærlig tvers igjennom. Han er en følsom mann overfor damene. Men han lærer kjapt og tar etter August og blir mer sofistikert og selvsikker. Han har med andre ord en stor karakterutvikling i løpet av filmen der han begynner som et uskrevet blad. Om du synes dette høres kjent ut så har NRK sendt dette som en miniserie som var mye lengre enn filmen.

Ola Solum står som regissør her og han gjør det med stil. Hans mest kjente film er den store norske klassikeren Orions Belte. Her gjør han nok en film med Helge Jordal i hovedrollen. Jordal spiller August på en artig og fargerik måte. Han får også hjelp av Trond Peter Stamsø Munch so spiller den mye mer sannferdige Edvard. Her får vi en salig blanding av kjærlighet og bygdeliv. Det handler om det å skulle forsøke å sikre fremtiden og drømme om å starte en ny tid. Man får også her den flotte norske naturen som bakteppe for dramaet som vi også fikk i Orions Belte. Filmen åpner med bekker som sildrer og elver som renner og dype grønne sjøstrekninger med snøkledde fjell i bakgrunnen. Det blir også en rekke flotte naturskildringer underveis også og bildet er flott med proft fotoarbeide. Her får man også en rekke stemningsfulle scener akkompagnert med flott norsk folkmusikk. Solum viser å sette pris på særegent lys i filmen og i Orions Belte brukte han midnattssolen og her bruker han lyset på en annen måte. Blant annet får vi et dystert litt småmystisk lys i den karakteristiske myrscenen. Ellers er lyset ofte slik at man får frem gløden i ansiktene til folk. Dette merker man også i elskovsscenene.

For å oppsummere er dette en ganske flott film som gjør sine saker bra. Det tar riktignok en del tid før filmen kommer skikkelig i gang, men når den gjør det så flyter dette ganske bra. Oppbygningen i filmen er som sagt noe langsom men ting følger sikkert boken og det er jo naturlig at det blir litt slik i en filmatisering av diktning. For noen kan det kanskje virke noe langtekkelig, men når man har sett en del eldre norsk film må man lære seg å sette pris på det som er bra gjort her og det er en hel del. Dette fremstår som en greit vellykket film. Jeg har dessverre ikke mye kunnskap om Hamsuns diktning, men har sett en del av filmatiseringene av hans dikterkunst og da kjenner man igjen noe av typene han liker å skildre. Den mest interessante her å følge er den rufsete lurendreieren August, men den man identifiserer seg mest med er Edvard. Om man liker norske dramaer så har dette mye å fare med. Man får også en rekke norske profilerte skuespillere i birollene som Espen Skjønberg, Hildegun Riise (Detektor), Lasse Lindtner (Holms), Karl Sundby (Hotel Cæsar) og Frank Krog (Offshore). Alt i alt så er dette en bra severdig film.

- Trollsyn - Sagnet om Jostedalsrypa
- Turnaround - Norsk actionkalkun i amerikansk drakt
- Orions Belte - Svært solid norsk actionthriller!
- Carl Gustav, gjengen og parkeringsbandittene - Frisk og underholdende barnefilm fra det glade 80-tallet
- Reisen til julestjernen - Den norske klassikeren som gir oss god julestemning

• Landstrykere

Norsk Film A/S

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«The Trial of the Chicago 7»

«American Murder: The Family Next Door»