Anmeldelse av Game of Thrones - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 2012

Fantasi Spilletid: 60 minutter

Game of Thrones - Trailer - Sesong 4 12.01.2014

Game of Thrones - Sesong 2 - Fortsatt storartet og gir deg enda mer eventyr og underholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.08.2012]
Det er en voldsom borgerkrig utspilles i de syv kongerikene i Westeros. Lannister-klanen klamrer seg til makten og har plassert den ufordragelige snørrungen Joffrey på den store tronen med Sansa Stark motvillig og lydig ved sin side. Han er en sadistisk konge som sprer mye død og ufordragelighet rundt seg mens han styrer King’s Landing med sin jernhånd. Joffrey overtok kongetronen da den forrige kongen døde og det gjør at brødrene til den avdøde kongen ønsker å vippe den lille spirevippen Joffrey av tronen slik at en av dem kan styre selv. I mellomtiden kriger Robb Stark i Nord for rettferdighet og hevn over sin far Eddard Starks død. Daenerys Targaryen har nettopp tatt farvell med sin mann Khal Drogo. Av ham fikk hun tre drageegg og de har hun klekket i en brann så nå er hun den heldige eier av tre mektige små drageunger. Vi følger også den karismatiske dvergen Tyrion Lannister som kjører sitt eget løp. Det er duket for spillet om makten og tronen...

Sesongen åpner med at vi får se to rustningkledde menn med klubbe og skjold som slåss. Det ender med at den ene av kjemperne slår den andre mannen utfor den høye muren så han deiser i bakken. Seiersherren tar av seg hjelmen og viser at han er Sandor Clegane og den unge Kong Joffrey er fornøyd og spør sin forlovede Sansa Stark om hun likte det hun så. Hun svarer lydig og høflig med en en underdanig trist tone. Like etter kommer en ny slåsskjempe fram for kongen og han hr drukket litt. Kongen spør om han vil ha mer å drikke og det svarer mannen ja på. Kongen får sine menn til å holde mannen fast mens de holder et horn for munnen hans og heller vin ned i ham fra en tønne. Planen er å drukne mannen og kongen liker det han ser på hans navnedag, mens Sansa mener stiller spørsmålstegn med kongens oppførsel. Kongen viser da litt barmhjertighet og mener at han kan vente til dagen etter med å drepe ham. Men Sansa mener at de heller kan bruke ham som narr. Like etter kommer den kortvokste Tyrion Lannister på besøk til kongen. Han har akkurat kommet hjem fra krigen og spør hvor det ble av Joffrey i stridighetene. Han unnskylder seg med at han var hjemme og styrte riket. Tyrion sier han har en jobb og gjøre og rusher videre inn i slottet.

Den andre sesongen av Game of Thrones baserer seg på forfatter George R. R. Martins bok ‘A Clash of Kings’. Sesongen begynner der den første slapp. Man hopper rett inn i handlingen uten noen form for introdusering av karakterer så her må man holde tungen beint i munnen med hvem som er hvem og hvilke allianser som finnes og hvem som er i strid med hvem. Det er jo bare å si det med en gang at dette er en sesong for de som har sett den første sesongen. Alle andre må nok pent gjøre hjemmeleksen å kjøpe den første sesongen for å ha sjansen til å følge med på hva som egentlig forgår her. Det er også smart å ha første sesong friskt i minnet når en begynner å sette i gang med sesong to. Det er mange handlingstråder her å holde orden på, og det gjør at sesongen har mye å spille på slik at det aldri blir kjedelig. Man merker igjen at serien er laget for det voksne publikum med blod, vold, sex og intriger. Vi besøker slottet, slagmarken, horehuset og muren i nord. Man sparer ikke på noe når dette eventyrdramet skal fortelles. Det er jo mye mer drama og handlingsfokus enn eventyrfokus i også denne sesongen. At man velger å satse på å fortelle historie i stedet for å fremme effekter og ting som nok er litt stilig i noen minutter før man går lei det, er en bra ting. Effektene er også gode her, men de er nedtonet og man velger å vise ting på en måte som gjør at man også får satt fantasien i spill.

HBO viser nok en gang at de kan det å skape stor og kvalitetsbevisst underholdning. Alt er topp gjennomført her. Det er bare småting å klage på. Mange ville nok ønsket seg mer eventyr inn i serien. Det kunne gjort seg med litt andre skapninger enn mennesker, men det kan jo være det kommer seg etter hvert. Det er kun de som har lest bøkene som vet det. Skuespillet er jo også supert her som det var i første sesong. Man mangler en del av karakterene som krydret første sesong, men man griner ikke akkurat over de man har mistet fordi det kommer nye friske krefter til for å gi deg nytt kjøtt og blod inn i serien. Man liker godt det at karakterene er såpass sammensatt. Man ser at ingen av dem er bare god eller bare ond. Det er en kompleks naturlig balansegang slik det er i det virkelige livet. Det kanskje beste eksemplet er dvergen Tyrion Lannister som er en særegen type som både handler selvisk og viser også omtanke for andre når det er er på sin plass. Han er stor i kjeften mot de sterke og verner mer om de svake, og oppfører seg i denne sesongen som i den første som en stor fargeklatt til tross for sin lille størrelse, og dette blir gjennomført gjort gjennom skuespillet til Peter Dinklage.

Alle har vel hørt om Game of Thrones og hvor fantastisk den føles i alles øyne. Gjennom den første sesongen ble man kjent med hva Game of Thrones står for å hva man kan forvente seg av serien. Den andre sesongen følger bra opp og gir deg mer av det du fikk i første sesong og fortsetter eventyret på mesterlig vis. Dramaet som står i fokus her fengsler deg og man kan nesten ikke få nok av det som skjer her og en sitter med den sitrende lysten til å se videre straks hver episode er ferdig. Man har jo fått stablet enda mer penger på beina for å realisere den andre sesongen. Dette kan bli en lang serie og man ser fram til å fortsette å følge denne ynglingen blant fantasyseriene og også generelt i sammenligning med en hver solid TV-serie. Dette er jo ikke helt Ringenes Herre som er litt mer eventyraktig enn dette, men man får en så god dramaversjon av eventyr som man kan klare med et slikt budsjett. I første sesong bare 'skratchet' man overflaten av hva som lå i Game of Thrones-verdenen. Det blir mye mer eventyr i den andre sesongen når den får kommet skikkelig igang. Game of Thrones ser fantastisk ut og handlingen som står i sentrum er også svært spennende å følge. Det er mange tråder og mye å spille på og man øyner at det ligger en gode bok i bunn for denne sesongen også. Slutten på sesongen er også svært spennende når det går mot en stor krig. Den andre sesongen er faktisk mye mer underholdende enn den første og tar hele konseptet en god del lenger. Ting blir mer interessant og eventyret er begynt å komme mer på banen. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Om du vil se denne sesongen så går den sin seiersgang på Canal+. NRK vil sende serien i begynnelsen av 2013, men de vil sende sesong tre rett etter i mars 2013.

- HellBoy - Saftig gladvold!
- Tales of Halloween - Småkvalm godtepose til Halloween
- Centurion - Britisk gladfilmvold
- The Descent - Nedstigningen - Hulekvinnen våkner!
- Dog Soldiers - Relativt vellykket monstergrøsser

- Game of Thrones - Sesong 1 - Utfordrer spillet om serietronen
- Game of Thrones - Sesong 3 - Innfrir og fortsetter sitt seierstog!
- Game of Thrones - Sesong 4 - Høydepunktene står i kø mot slutten
- Game of Thrones - Sesong 5 - En frydefull sesong!
- Game of Thrones - Sesong 6 - Øverst på TV-tronen!
- Game of Thrones - Sesong 7
- Game of Thrones - Sesong 8: Enden på spillet om Jerntronen

27.06.2014 sier Pål Frostad: Gleder meg også mye til femte sesong. Synd det nesten er et helt år til den tid :(
27.06.2014 sier Minijokkeice: Ser veldig frem til femte sesong. men det virker som det dør noen vi liker veldig godt annenhver sesong.
26.06.2014 sier Pål Frostad: Jeg synes sesong fire var den beste sesongen til nå. Men sesong tre var et lite tilbakesteg i mine øyne. Men ellers er jeg enig med deg Minijokkeice.
25.06.2014 sier Minijokkeice: Jeg syntes serien blir bedre og bedre for hver sesong.
12.08.2012 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg Grotlo94 om at sesong 1 ikke var det jeg helt hadde forventet, men som du sier solid selv om. Jeg føler at sesong to klarte å gi meg litt mer av det jeg følte manglet i første sesong. Min hunger på seong tre er i alle fall på plass ;)
12.08.2012 sier Grotlo94: Etter å ha sett ferdig sesong 1 så lurte eg på kvifor denne serien fikk så utruleg høg score. For min del så var det bare greit, hadde ingenting negativt å seie, men var bare ikkje så veldig underholdande. Sesong 2 var annerledes då. Mykje meir action og underholdning sida krigen begynte å trappe opp, men nådde likavel ikkje på toppen. Gir det ein femmer, liker serier som Breaking Bad, Dexter og The Walking Dead betre. Gleder meg til sesong 3 likavel.
09.08.2012 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg der at dette var svært stødig og slutten var skikkelig patent og overrasker med godt eventyr.
09.08.2012 sier Tore Andre Øyås: Fantastisk serie! Fikk nesten hakeslipp ved slutten på siste episode! Overrasker stadig! :)

Kritikker i media av S01

• Filmforumet