Anmeldelse av Gylne ungdom, norsk film fra 1956

Drama Spilletid: 86 minutter

Enkel norsk spenningsfilm om den rotløse ungdommen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.07.2012]
Tom Polden går på gymnaset og har det ikke så lett hjemme. Faren hans er død og var advokat. Toms mor lever igjen med minnene om sin storartede ektemann. Men hjulene går ikke skikkelig rundt og hennes hattebutikk går heller dårlig. De skylder også leie for flere måneder og utleieren gir dem 8 dager på å hoste opp leien. Tom jobber som visegutt i en kolonialbutikk og tjener på det noen kroner. Det hele ser veldig mørkt ut for den lille familien Polden. Moren forsøker å skaffe penger, men det eneste hun klarer å skaffe er alt for lite. Nå har de kniven på strupen og i desperate tider er det desperate løsninger som gjelder. Tom ser det som deres eneste enste utvei å gjøre innbrudd i kolonialbutikken der han jobber. Det ene fører til det andre og snart er han kommet inn i en spiral som han vanskelig greier å komme seg ut av. Det eneste lyspunktet i Toms tilværelse er hans forelskelse Eva som går i samme klasse...

Filmen åpner med at vi får se forsiden av nasjonalteateret hvor det brenner friskt i de mange faklene som pryder fasaden. Det er også et yrende liv i gaten med en masse biler og folk som farter rundt. Bilene står i kø for å kjøre fram til inngangen og slippe av de fasjonable gjestene. Damene har staset seg opp med de lekreste kjoler. Det står en ung mann lent opp etter en av bilene som står parkert utenfor. Han forsøker å dirke opp låsene på bilen og han virker å ikke ha det travelt heller og tenner seg en sigarett der han står i sinn dress og venter på bilnapp. Hos en teatergjest som er kommet for sent får han endelig napp. Der står til og med nøklene i tenningen og han kommer seg inn i bilen og starter opp og bare kjører frekt og freidig avgårde. Vi forflytter oss til et nytt sted der en ung mann har vært på kino med en ung dame. Han følger henne hjem og de var begge enig om at det var en god film. Tom som det han heter spør sin Eva om de ikke kan gå en liten tur til. Hun spør om ikke leksene er viktigere, men han vil gå mer med henne om det bare skulle være rundt kvartalet. Like etter kommer mannen som stjal seg en ny bil kjørende opp på siden av dem. Han spør Tom om han ikke vil være med på biltur. Tom presenterer sin venn Carl-Otto Harling som han kjenner fra folkeskolen for sin Eva. Så stiger de inn i bilen hele gjengen. Carl-Otto forteller at han har lånt bilen av en onkel av ham. Han kjører bilen for det den er verdt og det hele går over hundre. Det virker som om noen forfølger dem også og ikke lenge etter går de tom for bensin også. Det viser seg at det bare er falsk alarm for det er ikke politiet som følger etter dem. Nå må de begynne å spasere.

Historien den er grei den og danner et greit utgangspunkt for en film. Her er det folk som har det vanskelig som står i fokus og hvor lett det er å trå feil om en blir presset opp i et hjørne. Vi får historien om en gutt som havner utpå et kriminelt nett som er vanskelig å komme seg ut av. Det har seg slik at en ung kynisk kriminell vet at det var Tom som foretok ranet i kolonialbutikken og det bruker han for alt det er verdt til å presse Tom til å gjøre en rekke andre innbrudd og ran. Det er ofte slik at når man først havner utpå den kriminelle rullebanen så er det lett at det baller på seg. Tom skulle jo egentlig bare gjøre et brekk så han fikk penger til husleien, men så holder dette feilgrepet på å ødelegge livet hans. Han begynner også å miste grepet om kjærligheten. Det har aldri vært lett å ha det vanskelig.

Regien er ved Leif Sinding som blant annet står bak julefilmklassikeren Tante Pose. Her lager han en helt annerledes film. Her får vi et drama med litt spenning og romantikk med på kjøpet. Spenningen kommer ut av det kriminelle miljøet som stakkars Tom havner midt opp i her uten å ville det selv. Det er et interessant drama ut av at en kriminell gutt som har Tom i sin hule hånd og presser ham til å utnytte ham til egen vinning. Sinding er en regissør som har sine røtter i stumfilmene som han begynte med og han viser seg klare overgangen til lydfilmen bra. Dette er greit fortalt uten å være den helt store filmkunsten. Dramaet er passe skrudd til og her får man mye elendighet på et brett. Den gyldne ungdommen driver det nesten litt for langt her. Kriminelle handlinger lønner seg i korte stunder, men aldri i lengden, og dette vet seeren også her. Filmen mangler litt driv til tider og Sindig har forsøkt å gjøre en del her for å sprite opp filmen med diverse musikkinnslag og annet for å spe på underholdningen. Vi får litt rask bilkjøring og jakt fra lovens lange arm. Skuespillerne gjør en okei jobb de også med Odd Borg (Bedre enn sitt rykte og Stompa forelsker seg) i spissen. Vi får også noen kjente fjes i Joachim Calmeyer (Salmer fra kjøkkenet) og Willie Hoel (Fjols til fjells og Olsenbanden).

For å oppsummere så blir dette aldri helt det store, men om man er interessert i eldre norsk film så er dette okei skuring. Det hele blir litt teatralsk og overdramatisk uten at man føler at det føles naturlig nok. Noen av slutningene virker jo også litt vel billige til tider. Og slutten er også noe som trekker det hele litt ned her da det blir for enkelt. Dette blir ikke spennende nok for å virkelig målbinde deg helt i lengden. Dette blir for enkel spenning og er langt fra det beste som er laget i norsk filmhistorie. Filmen forsøker å være en slags norsk versjon av Rotløs Ungdom, men dette forsøket blir veldig blekt sammenlignet med den ekte amerikanske varen.

- Tante Pose - Julen med Tante Pose er noe man aldri glemmer
- Eli Sjursdotter - Klassisk ‘forbudt’ kjærlighet
- Syv dager for Elisabeth - Eldre norsk forutsigbar romantisk komedie

• Gylne ungdom

Elite-Film

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Rashomon - Demonenes port»

«The Possession of Hannah Grace»