Anmeldelse av The Big Bang Theory - Sesong 4, amerikansk tv-serie fra 2010

Komedie Spilletid: 21 minutter

Big Bang Theory - Sesong 4: Mer moro med nerdene som får kjørt seg i dameforhold

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.07.2012]
Våre nerder er tilbake. Sheldon og Leonard deler framdeles leilighet. Howard og Raj kommer ofte på besøk og er en vanlig del av vennegjengen. Penny bor på samme sted over gangen i sin leilighet. Hun er jo også blitt en del av nerdenes omgangskrets og er den som veileder nerdene litt der de kommer til kort. Hun kan en hel del om kjærlighetens mysterier og hvordan man takler mellommennesklige situasjoner i hverdagslivet. Vi blir også kjent med Amy som er en slags kvinnelig Sheldon-kopi. Og her får også Bernadette en sentral rolle også. Det er duket for nok en artig sesong av Big Bang Theory...

Her får man møte den kule gjengen igjen. Det er alltid moro slik man framstiller disse nerdene her i sitcom. Man liker den lette formen for underholdning som man blir presentert for her og som man også har fått i de foregående sesongene. Det er herlig med alle nerdereferansene som man blir bombadert med og for min del så føler jeg meg truffet av en del av dette som gammel datanerd og med stor interesse for sci-fi. Denne gangen begynner serien med en veldig artig episode. Det er fantastisk artig med Howards robotarm som han kan styre via sin datamaskin og utføre ulike oppgaver. Først bruker Howard den sammen med gjengen, men hjemme bruker han den til massasje. Men så får han en litt vel pervers ide som gjør at ting begynner å gå gale. Han besøker legevakten med robotarmen fastskrudd i lille-Howard. Denne episoden er sykt komisk og setter standarden for hva som vil komme.

For deg som krever litt handling så skjer det også en del med karakterene. Sheldon har funnet sitt kvinnelige motstykke. Det vil si at ingen av dem driter i det annet kjønn, men det at de er så like og tenker så likt er noe som fascinerer dem begge. Moren Til Amy som hun heter vil at Amy skal være litt mer normal og hun ønsker at Amy skal få seg kjæreste. Sheldon er med på notene og vil late som om de er kjærester siden han også har lignende episoder med sin mor. De forstår hverandre, men vil ikke ta skrittet over som kjærester. Ingen av dem ser vitsen med det, men de liker hverandres omgang som venner. Howard kommer på nytt inn i et forhold med Bernadette. Han er så herlig fjollete når han er forelsket og famler svært mye i forholdet og han vet ikke helt hvilke knapper han skal trykke på. Kjærlighetsforhold er svært kompliserte for Howard som stadig missforstår og han vet ikke helt hva som ventes av ham og Bernadette er den som er totalt i føringen i forholdet deres. Leonard får også seg ny kjæreste her og det er ikke Penny.

Denne sesongen står i forholdets tegn som du kanskje har skjønt og det er det man fokuserer mest på. Det blir ikke like mye nerdereferanser her som i de første sesongene, men man får da noe. Her blir det også mye gøy når denne sesongen kommer skikkelig i gang. Åpningsepisoden er jo utrolig artig og setter sesongen i gang med et ‘big bang’. Man får også en del humor her underveis som gjør at man ler litt av det man opplever. Det blir dog litt repetisjon, men man føler at dette er grei skuring og denne sesongen føyer seg greit inn i rekken med de andre. Om man har fått med seg de andre sesongene så vil man nok også sette pris på denne. Kvaliteten varierer noe underveis her, men totalt sett er man greit fornøyd med hvordan denne sesongen fortoner seg. Jeg vil derfor presisere at min femmer på terningen er svakt kastet.
- Big Bang Theory - Sesong 1
- Big Bang Theory - Sesong 2
- Big Bang Theory - Sesong 3
- Big Bang Theory - Sesong 5 - Nerdene tar forholdet til en ny dimensjon

17.11.2012 sier Pål Frostad: Så bra du og liker The Big Bang Theory Arild :). Jeg liker nok aller best sesong 1, men synes også de andre sesongene er verdt å få med seg.
16.11.2012 sier arild: Ingen kveld uten The Big Bang Theory på TV. Et must for alle som er nørdefrelst.

• The Big Bang Theory

Engelsk, Italiensk, Tysk, Hindi, Russisk

Warner Bros. Television, Chuck Lorre Productions

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Warrior Nun»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Cold Fish»

«Knerten og sjøormen»