Anmeldelse av What to Expect (What to Expect When You're Expecting), amerikansk film fra 2012

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 11 år

Overfladisk men artig feelgood om graviditet

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 04.07.2012]
Hva en kan forvente til livet når man blir gravid kan jammen meg være så mangt. Inspirert av den mangeårige New York Times bestselgeren, følger vi fem par som alle får livet snudd på hodet når de blir gravide. Her er tv-fitnessguruen og danseshowstjernen, forfatteren, fotografen, og et par som blir uventet gravide.

Ledet an av stjerner som Cameron Diaz, Jennifer Lopez, Elizabeth Banks og Anna Kendrick følger vi altså flere forskjellige måter en kan bli foreldre på. Det hele kan være planlagt eller ikke, men et av parene velger også å adoptere et barn. Slik sett fungerer dette på en ganske bred og varierende måte i det som er typisk for mange par i verden, det er nemlig flere måter man kan bli foreldre på.

Mens damene sliter med sitt under graviditeten, får vi også følge fedrene som gjør sitt beste ut av situasjonen. En gjeng fedre blir den nye kameratgjengen til den kommende faren Alex, noe som byr på en del latter. Rappkjefta og utrolig stemmeirriterende Chris Rock er jammen meg også med her.

Til å være en amerikansk film rundt temaet som kan den virke litt overraskende bred og reflektert rundt temaet graviditet, ved første øyekast i hvert fall. Her behandles ikke bare overflatiske godsider ved situasjonen, nei her drar man også inn de negative og tidvis dystre sidene ved å skulle bli foreldre. Det er ikke alle som er forberedt på dette, noen opplever kanskje også store tragedier under svangerskapet.

Slik tilføres en i det minste lettere realistisk tone til filmen som gjør den meget godt oppi alt det man skal le av. Spesielt siste delen av filmen oppleves som sterk da vi gjennomgår parenes fødsler, alle av svært forskjellig grad.

På sitt beste må trolig ”What to Expect…” bringe frem verpesyken i alle og enhver av oss. På sitt verste er det vanskelig ikke å være for hard mot denne og mange liknende tynne amerikanske filmer. Tema, handling og karakterer behandles på en tidvis svært så overflatisk måte, men det er heller i andre elementer man henter mye positivt i denne filmen, blant annet i de mange gjenkjennende karaktertegningene, sidene og trekkene fra livet generelt. Enten man har, vil eller ikke vil ha barn, så er det derfor mye å hente både på lattersiden og sjarmsiden. Filmen kan minne mye om "Hangover"-filmene og "Bridesmades", bare sånn for å peile folk innpå stilen. Dette er kanskje ikke realisme på høyt plan, men det som kanskje er det viktigste med filmen; det er en stor dose feelgood-opplevelse.

- Mitt store fete greske bryllup 2 - Gamlefar og gamlemor gifter seg!
- Lottomillionæren - Fin forviklingskomeide i lokalsamfunn

• What to Expect