Anmeldelse av Transporter 3, fransk film fra 2008

Action Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 15 år

Transporter 3 - Trailer 16.01.2009

Følger okei opp og leverer også denne gangen en gøy film å se om man liker sjangeren

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.06.2012]
Frank Martin har pensjonert seg og lever late dager i Frankrike. Han har overlatt transportørgesjeften sin til sin venn Malcom Manville. Men den kriminelle storkaren Johnson er ikke fornøyd med hans kvalitet på arbeidet og vil ha tak i den aller beste. Frank Martin er vanskelig å spore opp men med å presse Manville i døden. Nå får de tak i Frank utstyrer de han med hans bil og et armbånd som eksploderer om han går mer enn 20 meter fra bilen sin. Han blir da tvunget til å utføre et siste oppdrag. Han oppdrag består i å kjøre til Odessa for å levere en mystisk pakke og han må også finne seg i å ha selskap av en mystisk kvinne i bilen i den unge Valentina. Frank må nå gjøre det beste ut av dette for å holde seg og sin passasjer i livet som også har på seg et eksplosjonsarmbånd. De må her samarbeide for å forsøke å komme seg ut av uføret de så bittert har havnet i...

Filmen åpner med at vi får se et lasteskip som kommer fullastet med containere som seiler ute på havet. To menn går mellom containerne om natten med lommelykter og teller seg seg bortover containerne helt opp til 100. Der befinner en container som skal inneholde alkohol. De to sjømennene resonnerer seg fram til at det må være en million flasker inne i containeren og da merker man ikke om det mangler en flaske. På broen på lasteskipet ser vi at alt er som det skal og de kommer til kai om få timer. Været er også bra og de har en fin dag i vente. Tilbake i lasterommet har lømlene fått åpnet containeren og en voldsom stank slår i mot dem. Det er sikkert at det ikke bare er alkohol i denne containeren. De åpner en tønne og gass velter ut som gjør at de faller om å dør. Da går gassalarmen på broen hos kapteinen. Han beordrer folk ned til å se på saken med gassmasker trygt om nebbet. De rydder opp i rotet og lemper likene på sjøen. Så kommer skipet til kai. Ut av et annet skip i kai kommer en velkjent svart Audi. Den kjører inn til havnekontrollen og inne i den sitter ikke Frank Martin men en sydlandsk kar som sier han har vært på Ibitza med en dame som ligger helt utslått i baksetet. Ikke langt unna havnen ligger en liten åren båt og fisker. Der befinner Frank Martin seg og han fisker sammen med sin gamle kamerat Tarconi seg også og han halvsover mens han venter på at fisken skal bite. Den sydlanske blir stoppe i tollen og han har ikke rent mel i posen så han kjører avgårde i full og politiet henger seg på i en biljakt. Men den sydlandske kommer seg unna. Tarconi får melding om denne villmannskjøringen som peker mot Frank Martin som selvsagt har perfekt alibi når han er på fisketur med den franske politi-inspektøren Tarconi.

Dette er den andre oppfølgeren til filmen Transporter fra 2002. Her møter vi nok en gang igjen den proffe sjåføren Frank Martin som også kan en god del kampsport også. Det blir også litt tid til politi-inspektøren Tarconi som Frank ble kjent med i den første filmen i rekken. Man har forsøkt å topp det hele nok en gang her med å skape enda mer hodebry for Frank Martin. Denne gangen er han presset opp i et hjørne der han blir nødt til å gjøre et oppdrag mot sin vilje. Dette armbåndet som eksploderer er det som gjør dette ekstra vanskelig for ham og gir ham lite spillerom da han blir tvunget til å være rundt bilen sin så lenge han bærer armbåndet. Hans første tanke er å bli kvitt sensoren i bilen som begrenser armbåndet. Han kjører innom en venn som skal forsøke å hjelpe ham, men det liker selvsagt ikke Johnson som sender en hel gjeng etter ham for å få ham tilbake i bilen igjen for å fortsette kjøringen. Frank møter også stor motstand i en stor fyr som tåler nesten like mye juling som ham selv.

Actionen denne gangen er ikke like tøff som sine forgjengere, men det blir også en grei skuring denne gangen også og man får mye av det man er ute etter i en slik film. I tillegg til en god del bilkjøring får man også noen gøye kampsportscener som er passe greit løst. Man får mye av film kjørt i rask takt her og det kan være plagsomt når man repeterer det for mye. Det er også mye her en føler en har sett fra før. Det blir noen billige triks også er som gjør at troverdigheten blir spilt mer enn et puss, som da Frank på en BMX-sykkel forfølger sin egen bil. Jeg har syklet en del og vet det at det er svært vanskelig å følge etter en bil på denne måten med en sykkel uten gir og med så små hjul og det at han skulle klare å holde seg innenfor 20 meter fra bilen til en hver tid under denne forfølgelsen føles svært usannsynlig og slike ting blir det også flere av her og det trekker ned helhetsinntrykket noe. Men det er ikke mer enn slikt man kunne sett for seg på forhånd og dette er bra underholdende og gøy å se til tross for dette. Man er også litt mer sparsom med humorpengene denne gangen selv om man får noen scener man smiler litt av så sitter ikke dette like bra som det pleier. Jason Statham viser seg nok som et stødig actionanker og det er ikke gale å gjøre tre filmer der han ikke feiler stort i noen av dem. Han får dog ikke mye å bryne seg på her heller, men leverer det man kan forvente av ham i en slik rolle. Av andre kjente fjes treffer man også Robert Knepper som sleipingen fra TV-serien Prison Break.

Nok en gang er franske Luc Besson og Robert Mark Kamen samlet for å skrive manuset og historien her. Det blir også denne gangen en passe grei affære. Her får man en litt leken ung dame med på laget som liker å flørte med Frank Martin og bruker en hver anledning til å legge an på ham. Frank er jo proff nok til å ikke involvere seg i slikt, men når man setter hardt mot hardt så kan selv ikke Frank stå i mot. Dette er en ny vending og det gjør eventyret litt bedre for det kvinnelige kjønn å svelge med en liten flørt med på kjøpet. Kvinnene får til og med en liten stripteae av vår venn Frank Miller i Jason Stathams velreide kropp. Regissøren er ny av filmen og heter Olivier Megaton. Han gjør en grei affære her i sin første Hollywoodfilm. Han er jo ikke helt uerfaren og har laget den franske filmen ‘La sirène rouge’ i 2002 som var en actionthriller og det er den erfaringen han tar med seg inn i denne filmen.

Dette er dog den svakeste filmen i Transporterserien til nå. Men til tross for at dette havner ut midt på treet så er det ingen kjedelig film å se for det rette publikumet. Man får valuta for pengene når actiongutta fra Calcutta setter seg ned for å se denne filmen som bader i en viss testosteron. Man finner denne filmen mer tander enn de andre, men den er ikke så langt unna den andre filmen i underholdningsverdi. Frank får sin vanskeligste affære å komme ut av her og han leverer et bra show for oss i så måte, men dette er kun anbefalt om du likte de foregående filmene eller sluker annen lett action med største fornøyelse. Selv om det ikke krever å ha sett noen av de andre filmene for å få utbytte av denne så ville jeg startet med den første filmen og laget et lite maraton hvis du først vil ta deg bryet med å satse på å få med deg denne filmen.

- The Transporter Refueled - Den kjøreglade transportøren er tilbake
- Transporter 2 - Usannsynlig gøy underholdning for testosterongutta!
- The Transporter - Stødig action med sjarm som viser at regler er til for å brytes

- The Last Days of American Crime - Solid actionpakke fra Netflix
- Taken 3 - Velkjent action
- Taken 2 - Makkverk av en oppfølger

• Transporter 3
  • Filmnytdvd.dk

Frankrike

TF1 Films Productions, Europa Corp., Current Entertainment, Grive Productions, Apipoulai Production